welk zadel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Alytuiere

welk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-07 21:23

voor mijn connemara kruising ben ik op zoek naar een zadel. Heb al heel wat gelezen en bekeken maar ben toch benieuwd of iemand nog een goede tip heeft.

Pony in kwestie is rond geribt, heeft weinig schoft en een redelijk korte rug. Ik zoek een zadel dat geschikt is voor lange buitenritten, maar wil er ook mee in de bak rijden en af en toe een sprongetje wagen. Ik ben geen fan van een extreem diepe zit en veel/dikke wrong en heb zelf toch wel 17,5/18 inch nodig om comfortabel in te kunnen zitten.

wie o wie heeft er een goede tip?

edit: budget is ongeveer 1200/1300 euro ( maar duurdere zadels mogen ook genoemd, misschien is er tweedehands wat te vinden )

8nnemiek

Re: welk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 22:20

Misschien is een boomloos zadel iets voor je? Dat zit echt heerlijk, heel fijn voor buitenritten, een sprongetje is ook geen enkel probleem.
Ik vind em heel erg fijn voor mijn brede tinker zonder schoft, dit is een van de enige zadels die goed blijft liggen. En ze vormen zich naar het paard, ook als die in de winter wat dunner is bv.
Ze zijn er in verschillende merken, modellen en prijzen. Ik heb zelf een barefoot, eerst het standaard model en nu het western model.
Dan heb je ook nog Startrekk en Ghost, die zijn iets duurder. En nog een aantal merken.
Voor ze allemaal zijn gratis testzadels aan te vragen.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 23:12

Je budget is ruim genoeg om een kwalitatief goed zadel te vinden. Persoonlijk zou ik op zoek gaan naar een goede zadelmaker en die laten komen met een aantal zadels. Een zadel is zo persoonlijk, wat ik lekker vind zitten, kan voor jou wel heel anders uitvallen.

Van Triest uit Meppel staat erg goed bekend. Misschien is het een optie om bij hem langs te gaan met je paard? Of hem naar je stalling te halen?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 23:19

voor een echt goed advies kun je het beste naar van Triest in Meppel gaan
daar hebben ze verstand van zaken Ja én ze zijn niet duur Knipoog

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-07 12:35

Ann schreef:
Van Triest uit Meppel staat erg goed bekend. Misschien is het een optie om bij hem langs te gaan met je paard? Of hem naar je stalling te halen?

Ik ken Van Triest en weet dat hij erg goed is, maar met mn paard naar hem toe is momenteel geen optie en als je hem naar je stalling wilt hebben moet je hem toch ophalen? Hoe doet hij dat dan met evt. zadels meenemen om te passen? Verward

Sowieso haal ik er een goede zadelmaker bij, maar ik wil zelf ook informatie inwinnen zodat ik een goede keuze kan maken.

@ mystic tinker ik heb liever een goedpassend boomzadel dan een boomloos.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 13:15

In dat geval zou ik voor een op maat gemaakt Daaleman (vsd) zadel gaan. De kale boom wordt op je paardje gepast en er zijn tal van mogelijkheden wat betreft kussens/ wrongen/ gelzitting.

www.daaleman.nl

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 16:10

Ik heb voor mijn haflinger (het ouderwetsere type, dus ook rongeribt zonder schoft) een stübben Siegfried VSD DL zadel en jawel.....ook aangepast door van Triest (haha tsja, kan er ook niets aan doen). Ik had eerst een zadelmaker uit Groningen, maar van Triest heeft duidelijk veeeel meer ervaring met verschillende soorten pony's en paarden. Bevalt prima!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 16:45

Alytuiere schreef:
Ik ken Van Triest en weet dat hij erg goed is, maar met mn paard naar hem toe is momenteel geen optie en als je hem naar je stalling wilt hebben moet je hem toch ophalen? Hoe doet hij dat dan met evt. zadels meenemen om te passen? Verward

hij meet de rug op om de boom-maat vast te stellen en maakt het zadel dan passend (dit doet hij ook met 2e hands zadels)
van tevoren kun je eerst kijken in welk zadel je het lekkerste zit
ik ga altijd gewoon met de trailer bij hem langs maar hem ophalen kan ook (hij heeft nl geen rijbewijs)