onderlegger of gelpad?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sassielvr

onderlegger of gelpad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-07 15:12

Ik zou graag jullie mening willen weten.
(mocht er al zo'n toppic bestaan..sorry, daar heb ik dan overheen gekeken..)

Wat is nou beter voor een ponys' rug?
Een onderlegger (bontje) of een gelpad?

(Mijn pony heeft een nogal hoog opliggend ruggengraat en hoge schoft)

Gr.

Kim&Sas/ Sassielvr

Anoniem

Re: onderlegger of gelpad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 16:08

Goedpassend zadel.

De bovenste twee opties zijn alleen goed voor de fabrikant.

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 19:22

een goedpassend zadel.

Onderlegger en geldpad hebben geen zin wanneer er een dekje tussen zit, en zijn overbodig wanneer het zadel goed past Lachen

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 19:23

Precies wat bovenstaanden zeggen.

Een lamsvelletje bijvoorbeeld is nogal dit, wat de ruimte tussen de kussens vernauwd.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 19:56

Bitch schreef:
Goedpassend zadel.

De bovenste twee opties zijn alleen goed voor de fabrikant.

Dat was precies het eerste wat ik dacht. Een gelpad heb ik destijds ooit een keer gekocht maar daarna rap het zadel vervangen. Beste investering ooit. Een bontje heb ik wel, zoals de meeste denk ik, voor het mooie...niet voor t functionele Bloos

Sassielvr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-07 00:33

Uiteraard moet het zadel wel goed passen, maar denken jullie niet dat bv. een gelpad toch nog iets beter/ misschien zachter voor de rug is? Waarvoor zou het hele principe anders op de markt zijn gebracht?
Verward ik kan me voorstellen dat zo'n bontje dat onder het zadel uit piept een beetje een mode-ding is, maar zo'n gelpad ziet niemand..

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 01:03

Sassielvr schreef:
Wat is nou beter voor een ponys' rug?
Een onderlegger (bontje) of een gelpad?

(Mijn pony heeft een nogal hoog opliggend ruggengraat en hoge schoft)

ws zijn de schoft en rugspieren weggevallen door een te krap zadel
dus zou ik eerst zorgen voor een echt goedpassend zadel
maar als ik tussen een gelpad moest kiezen of een schapenvacht koos ik het laaste (zachter en goed ademend) hoewel ik ze spuuglelijk vind Clown
je zit ook zo hoog boven op je paard met zo'n bontje..maar ja das mijn mening...

Sassielvr schreef:
Uiteraard moet het zadel wel goed passen, maar denken jullie niet dat bv. een gelpad toch nog iets beter/ misschien zachter voor de rug is? Waarvoor zou het hele principe anders op de markt zijn gebracht?

niet alle dingen die ze op de markt brengen zijn direkt ook goed voor paarden
ja... goed voor de portomonee van de fabrikant bedoel je Tong uitsteken

scatagh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 01:10

Een goedpassend zadel, met dun chabrakje. Alle ingewikkelde dekjes helpen je paard niet, en helpen vooral de fabrikanten en de winkels. Ik vind het trouwens goed dat je hier over nadenkt en niet zomaar iets koopt!

kivas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 12:51

Ik heb toch echt een goed passend zadel, maar rijd altijd met een gel-pad onder mijn zadel.. Dit gewoon vanwege een betere drukverdeling en minimale belasting van de rug (en nee mijn paard is 100% in orde, heeft dus geen zwakke rug etc)..
Heb ook een bontje, maar dat vond ik niet praktisch, erg dik.. terwijl aan een stalgenoot het advies gegeven was, beter een bontje dan een gel-pad, dit i.v.m. de warmte regulatie..

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 20:19

Ga mee met bovenstaande.
Als je zou moeten kiezen zou ik voor de onderlegger gaan. Geldpads vind ik 10 keer niks, wat een ondingen.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 21:48

Roelke_ schreef:
Ga mee met bovenstaande.
Als je zou moeten kiezen zou ik voor de onderlegger gaan. Geldpads vind ik 10 keer niks, wat een ondingen.

Mee eens...
De TS vraagt nu even niet of het om een goed passend zadel gaat maar onderlegger of gelpad.
Gelpad zijn echte rotdingen, onderlegger is fijn! Lachen

kivas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 22:34

KsVrPy schreef:
Roelke_ schreef:
Ga mee met bovenstaande.

Mee eens...
De TS vraagt nu even niet of het om een goed passend zadel gaat maar onderlegger of gelpad.
Gelpad zijn echte rotdingen, onderlegger is fijn! Lachen

Hihi.. ga mee met bovenstaande Bloos
ik rijd zelf echter liever en altijd met een gelpad, heb dan wel de acton (action indra backpad).. duur maar zeker het geld waard super!!
echter adviseerde de da een bontje (aan stalgenootje), maar die vind ik 10x niks Whoosh!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 00:08

Gebruik een geldpad van Indra. Mijn paard heeft een plek op de rug die nooit meer weggaat. Zou ik zonder rijden dan rijdt ik dat direct open en duurt het maanden voor het weer open is. Bevalt me eigenlijk prima.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 00:17

Ik heb ook een gelpad weet niet waarvan maar hij is zwaar, geel en zitten bubbeltjes in en het is een rotding, hoewel ik er nooit mee heb gereden glijd ie gewoon steeds weg, zeer irri, dan is het voor mij al afgelopen. Clown

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 16:27

Ik heb ook een gelpad. Momenteel niet in gebruik, maar wel een keer tijdelijk gebruikt in de periode tussen het opmeten van paard en zadel en het aan laten passen van zadel (zadelmaker kon pas enige weken later het zadel aanpassen). En dan is het ideaal als tijdelijk lapmiddel.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 17:43

als je zadel goed past kan een bontje of gelpad in combi met al die "fijne" dikke dekjes en pads van tegenwoordig zelfs meer kwaad dan goed
de kamer word door alle toevoegingen smaller gemaakt waardoor je je goedpassende zadel dus te krap maakt

de drukverdeling die een gelpad extra opleverd is in theorie leuk maar in de praktijk marginaal zeker in combinatie met de warmte die een gelpad genereerd , waardoor je dus oververwarming kunt veroorzaken wat de toegevoegde waarde van rukverdeling dus opheft omdat het andere problemen kan verorzaken
ook zal een zadel wat puntbelasting veroorzaakt ook in combi met een gelpad puntbelasting blijven veroorzaken omdat de gel gewoon aan de kant word gedrukt

een bontje van echt lam zal de druk en de warmte beter verdelen dan een gelpad, hier is ook onderzoek naar gedaan en bontonderleggers hebben een betere werking en resultaat als een gelpad

mocht je een bontje gaan gebruiken is dat alleen zinvol als het bontje direct op de rug van het paard ligt, niet als dit tussen een dekje en het zadel ingestopt word
en als je zadel dus in zoverre de ruimte bied om een bontje en sjabrak te huisvesten zonder te smal te worden voor de rug en schoft van je paard

beau_diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 01:01

ik ben het niet helemaal eens met wat jullie hier allemaal zeggen Tong uitsteken.

1 ding sowisow bij een goedpassend zadel heb je geen bontje nodig.

ik dacht eerst ook zo dat een bontonderlegger, het alleen maar krap maakte en minder goed was als een gelpad.

ze hebben diverse testen gedaan met allerlei "tussenleggers" en door middel van dunne draadjes met drukpuntgevoeligheid en warmte konden ze zien wat nouw de het beste was, en de beste echte lamsvellen overwonnen alle anders gelpads en schuimrubber enz.
(dat verbaasde mij al).
nu heb ik het wel over echt lamsvel en geen imitatie (dan kan je wel weer beter een gelpad nemen).

nu hoogt die bontonderlegger je hele zadel op, en niet een deel, maar dan moet je wel een onderlegger hebben waar bij de ruggengraat vrij ligt, dus geen bont op de lijn van de ruggengraad. eigenlijk heel logisch.

en verder weet ik nu niet of het nu beter is om wel of niet zonder sjabrak te rijden want aan de ene kant kan het bont tegen water (zweet) want er zit een vettig laagje op het bont. maar aan de andere kant een sjabrak houd weer vuil en zweet tegen waardoor je de bontonderlegger minder vaak hoeft te wassen en doordat je niet vaakt wast blijft je bont mooier, want van wassen worden ze echt niet beter.

verder zuig ik deze info niet uit mijn duim maar heb ik van mijn zadelmaker (en die weet echt wel waar die het over heb).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 12:39

beau_diva schreef:

ik dacht eerst ook zo dat een bontonderlegger, het alleen maar krap maakte en minder goed was als een gelpad.

ze hebben diverse testen gedaan met allerlei "tussenleggers" en door middel van dunne draadjes met drukpuntgevoeligheid en warmte konden ze zien wat nouw de het beste was, en de beste echte lamsvellen overwonnen alle anders gelpads en schuimrubber enz.
(dat verbaasde mij al).
nu heb ik het wel over echt lamsvel en geen imitatie (dan kan je wel weer beter een gelpad nemen).

Die bewuste testen, zijn puur en alleen maar om te laten zien, wat het materiaal doet, qua druk en warmte op de paardenrug. In de tests is NIET getest of het verstandig is om ze te gebruiken. Staat ook duidelijk bij de intro van de testen.

Zo het dus maar als; als je gaat inbreken, is zwarte kleding het prettigst,omdat je dan niet snel opgemerkt wordt. In deze constatering wordt het inbreken niet aangegeven als negatief, maar als onderwerp van de constatering.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 20:03

en nog een opmerking die vrijwel altijd word geplaatst bij dergelijke onderzoeken is dat als het niet noodzakelijk is je het dan maar beter niet kunt gebruiken ivm eventuele verkleining van de kamer
feit blijft dat ieder goedpassend zadel niet meer goed past met teveel materiaal onder het zadel in de kamer

als je graag met een bontje wil rijden , koop dan een sjabrak met bont , ook van christ, mattes etc te verkrijgen
maar is doordat het een all in one product s niet extreem dik

kivas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 14:28

moet zeggen dat jullie toch wel een kern van waarheid hebben..
(kan op het moment niet rijden i.v.m. een gecopliceerde breuk, maar ga eens kijken hoe het zonder gelpad gaat)

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 16:04

gebruik de zoek functie eens,, veel topics hier over Knipoog

Sassielvr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 16:35

Hey mensen,

Wat een boel reacties (zoveel heb ik nog nooit op een toppic gehad Bloos )

Het is mij nu helemaal duidelijk, ik koop binnenkort gewoon een perfect zadel en laat al die frutsels links liggen. Maar wat ik wel zorgwekkend vind is dat ik tegenwoordig veel kinderen met de bont onderleggertjes zie rijden op een manege pony. Het is dus blijkbaar niet echt een bekend geven dat bontjes helemaal niet zo geweldig zijn...

naja goed, ik koop er in iedergeval geen.

Heb trouwens wel een tijdje terug zo'n Butterfly onderlegger bij divoza besteld (waarvan de plek waar de schoft zit is teruggesneden) dacht, dan heeft ze daar meer ruimte..maar mn zadel ging echt een flink end de lucht in.. Heb hem dan ook weer terug gestuurd.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 16:48

draumpje schreef:
ook zal een zadel wat puntbelasting veroorzaakt ook in combi met een gelpad puntbelasting blijven veroorzaken omdat de gel gewoon aan de kant word gedrukt

Mwah, kweenie... Liever dat die "punt" gel opzij drukt ipv direct op de paardenrug, heb je toch weer een centimeter ofzo gewonnen voordat het raak is. Al blijft het een lapmiddel natuurlijk.
Ik kan bovendien uit eigen ervaring vertellen dat je als je lang op een houten stoel moet zitten stukken comfortabeler zit met je zitbeenknobbels op een gelpad (Indra/Action) ipv direct op het hout. En wat dacht je van het voorkomen van doorligwonden bij langdurig zieken? Gebruiken ze ook dergelijk materiaal voor.

Ben er ook niet zo kapot van, maar rij for the time being nu ook met een gelpad onder m'n zadel. Dmv X-foto's geconstateerd (vermoedelijk) rugprobleem bij paard waardoor hij (waarschijnlijk) mijn net weer keurig aangepaste dressuurzadel niet verdraagt. Stokoud springzadeltje met nogal stevige (keihard eigenlijk) kussens icm een gelpad gaat prima. Tja, paard spreekt hele duidelijke taal over wat 'm aanstaat en wat niet! Wie ben ik dan om "eigenwijs" te zijn omdat het slecht zou zijn... Wat overigens niet wegneemt dat er op termijn wel een meer structurele oplossing gaat komen hoor in de vorm van een heel aangepast zadel. Maar ja, dat blijft ook een gok dan... Dus voorlopig ben ik zo heel best geholpen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 19:41

de materialen die gebruikt worden tegen decubitus zijn meestal vrij dik
dus een ad matras wat 30 cm dik is wat ook daadwerkelijk uit 30 cm dik ad materiaal (vaak een foam spul) bestaat
de drukverdeling en verlichting die dat teweeg breng, daar kan een laagje van 3 cm max niet aan tippen, bij lange na niet
zeker niet omdat het gewicht van een persoon op een veel kleiner oppervlak terecht komt waardoor de drukopvangende eigenschappen ook niet meer tot hun recht kunnen komen
en de vergelijking zittne op houten stoel zo, of met gel ertussen, een stoel bewegt niet , dus zal de gel ook veel meer met rust gelaten worden doordar er maar 1 bewegende factor is, degene die erop zit , de stoel is passief
bij een paard zijn er twee bewegende factoren, het paard n de ruiter door het zadel heen

kijk in het geval van jou, Margreet
is het een ander verhaal , dier heeft een vermoedelijk rugprobleem en geeft aan wat hij prettig vind en niet
dan moet je idd naar ene oplossing gaan zoeken

ik ben ook niet tegen het gebruik van , maar ik vind wel dat ensen heel goed moet uitkijken wanneer en in welke omstandigheden
en altijd goed kijken naar de mogelijkheden van het zadel en het dier

en niet zomaar allerleid pads en dekjes onder dat zadel moeten gaan proppen zoals wel veelvuldig gedaan word tegenwoordig

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 19:44

Ik zal persoonlijk nooit meer aan die lamp middelen beginnen.

Ik dacht "vroeger" ook altijd van lekker zacht voor mijn paard, dik bontje er onder met nog een lekkere dikke anky pad. Met als resultaat dat de spieren van mijn paard zijn rug helemaal weg gevallen zijn en hij een soort van deuken naast de schoft heeft.

Het zadel past of het past niet. Een passend zadel word te krap door al die bontjes, en een slecht passend zadel moet vervangen worden en een bontje zal dat niet beter maken. Niet aan beginnen dus Knipoog