driehoeksteugel of Wiener/Weense teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jethafa

driehoeksteugel of Wiener/Weense teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-07 15:12

Hoi,

Kent hier iemand de driehoeksteugel of Wiener/Weense teugel? Ik rijd er namelijk mee en ik zoek eigenlijk een keer een nieuwe. Nu kan ik ze eigenlijk niet zo goed vinden en ik weet ook niet onder welke naam ik moet zoeken. De teugel zit aan haar singel vast (gesplitst of in één stuk) en (alsie dus nog niet gesplitst is) splitst onder haar hals. Daarna gaan beide delen door ieder een bitring en haal je dan naar achteren aan een singelstoot vast.

Mijne is nu ongelijk, maar ik heb em niet zelf gekocht, dus ik ben benieuwd waar ze deze dingen verkopen en wat het kost.

Alvast bedankt!

cissy

Re: driehoeksteugel of Wiener/Weense teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 13:27

als ik het goed lees zit ie dus tussen de voorbenen vast en dan weer door de bitring terug aan hetzadel? daar kun je toch niet mee rijden??!!
Het lijkt me overigens een soort slofteugel of luxe bijzetteugel, alleen zitten de beide uiteinden aan 1 stukje leer vast, klopt dat?

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-07 15:15

ja, het einde wat tussen haar benen zit zit aan elkaar vast. en het rijdt echt heeeerlijk. maja, niemand kent het dus...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 15:18

tuurlijk rijdt het heerlijk omdat dr hoofd vastgeknoopt zit.... maar of dat zo veilig is... waarom rij je er mee?

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 15:20

Foto ?
Kan me er even niks bij voorstellen eerlijk gezegd Bloos

Volgens mij snap ik hem een beetje, ja ik zou ook zo graag zoiets kopen, een makkelijkere variant is een slof en die bind je gewoon ff lekker vast Sigaar

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 15:23

ik zou ook graag en foto zien...

Mleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 15:24

Ik ken het, de driehoeksteugel. Die van ons komt uit Duitseland... Weet niet precies waar want onze instructeur kocht ze en dan kochten wij ze over. Maar ik gebruik hem alleen voor het longeren maar dan ook niet te vaak vind het een eng ding, doordat wanneer ze diep aan de teugel gaan lopen de driehoeksteugel slap gaat hangen tussen hun voorbenen. (ik ben ook een mietje met dit soort dingen).

Maar dus volgens mij zijn ze alleen in Duitseland verkrijgbaar...

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 15:25

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 15:30

Ik doe dat zelfde maar dan met een touwtje en alleen om mee te longeren. Je kan dan zelf kiezen hoe hoog of laag je hem insteld en hoe strak je hem doet. Kan dat met die teugel ook? Touwtje werkt trouwens erg fijn en kost praktisch geen fluit!!

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 12:07

Ja, je kunt hoog doen aan die zadelringetjes en laag aan de singel. Ik heb em altijd laag.

Reactie van Cissy vind ik een beetje flauw. Echt, ik heb mensen met thiedeman en zo'n strakke bijzet gezien, nou daarbij is dit heel lief. Ze loopt rustig laag en dat ding trekt niet in haar mond.

Ik heb mn ding altijd op het laatste gaatje, maar het is niet dat ze dan opeens krom getrokken wordt. Anders zou ik het echt niet doen hoor.

Longeren wordtie vaak voor gebruikt ja. En in Duitsland heb ik hem ook vaker gezien, maar ik wist niet of ik de duitse naam (drei eck zuegel) ook gewoon kon vertalen en dat dat dan de nederlandse naam zou zijn.

Driehoeksteugel laat je paard vwnw lopen, zonder te forseren. Echt, ik vind het een aanrader, maar die van mij is nu ongelijk (wassie al denk ik, maar nooit opgevallen, heel slecht) en ik wil een nieuwe, iets kortere, aangezien deze echt doorhangt als ik em op het laatste gaatje doe..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 12:11

VWNW kan toch helemaal niet?
Die teugel zit vast, je paard kan daarmee nooit zijn neusje lekker voorwaarts brengen

Persoonlijk zou ik nooi met zoiets rijden
Zijn hoofd kan maar op 1 manier in de krul gehouden worden en dat is het.
Niet echt iets om een paard fijn ontspannen over de rug te krijgen...
geen gel*l maar in de krul teugel kunnen ze hem beter noemen Bloos

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 12:20

Nooit van gehoord...
Ik snap ook niet waarom je me hulpteugel rijd, zonder moet een paard toch ook netjes kunnen lopen? Lachen

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 12:23

pas op Kawa, straks vindt ze jou ook flauw... Haha!

Als dat ding toch doorhangt en het paard braaf loppt waarom er dan mee rijden?

kylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 12:37

zonder mijn mening duidelijk te maken.....
volgens mij vraagt de ts alleen waar je deze kan kopen en vind ik het meer iets voor gezocht bij eenmaal andermaal

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 12:40

Zal vast wat zout op mezelf strooien Lachen Clown

Neusje kan er vwnw niet uit met zulke vaste constructie Lachen

Of hij moet zo belachelijk los hangen, maar dan doet hij het zo ook Lachen

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 12:42

Nieuwsgierig, kende het niet, even kekeken, maar dat is toch gewoon een variant op de slof? Je houdt het uiteinde alleen niet zelf beet maar zet het aan de singel? En als je even nageven, belonen of hals strekken wilt dan? Eerst los maken? Voor longeren o.k. maar dan kun je net zo goed een touwtje nemen maar rijden? Of neem voor het rijden een Thiedemann als er zo nodig wat aan hangen moet?

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-07 00:30

Oke, even uitleg

Mijn paard loopt altijd vrij hoog, gespannen, niet aan de teugel of over de rug. Ik doe die teugel er aan, die haar lager laat lopen (teugel zit namelijk vast aan singel en vast aan het zadel) en niet in de krul maar wel netjes rustig.

Ik ben pertinent tegen in de krul, ben alleen bezig met de achterhand en het voorwaarts rijden van mevrouw. Echt, dit is een veel minder vaste constructie dan een bijzetteugel of thiedeman, omdat deze niet vast zit aan het bit, maar alleen er doorheen. Ook zittie misschien gewoon veel losser.

Ik weet ook wel, het werkt bij haar 50 % psychisch, als ik em er af haal, loopt ze gewoon niet lekker zelf. Misschien is dat het dan alleen, maar ik zou niet weten waarom ze anders zo goed loopt... Ik zal even een fotootje zoeken.

Afbeelding

zie je, echt geen krul trekkerij, maar wel even iets tegenhouden van het gestress voor haar... ik weet niet wat daar zo slecht aan is. misschien komt het door die eerste foto, dat ze daar wel een beetje strak staan ofzo..

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 00:46

Liezel1 schreef:
http://www.theuns.be/merk.asp?0031

hier staat hij tussen, vergroting als je erop klikt...

wel leuk zo een site waar er bij een gogue 'chambon' staat, lekker slim Knipoog
en nu ontopic

ik vind het ook een behoorlijk eng ding, op die foto ziet het er dan weer zo los uit dat het helemaal geen werking heeft... en zelf eng los hangt. Dan zie ik eerlijk gezegd liever een slof, en ben helemaal geen sloffan Nagelbijten / Gniffelen

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-07 00:53

hoe zo eng? het is nog bijna een meter tot de grond..

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 01:03

linky schreef:
Nieuwsgierig, kende het niet, even kekeken, maar dat is toch gewoon een variant op de slof? Je houdt het uiteinde alleen niet zelf beet maar zet het aan de singel? En als je even nageven, belonen of hals strekken wilt dan? Eerst los maken? Voor longeren o.k. maar dan kun je net zo goed een touwtje nemen maar rijden? Of neem voor het rijden een Thiedemann als er zo nodig wat aan hangen moet?

hmmm, ik denk dat deze uitleg wel onder woorden brengt wat ik er niet leuk aan vind, behalve de laatste zin ben ik het met haar eens Knipoog want ik vind dit dan weer een beter alternatief dan de thiedemann

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-07 01:11

nee, in principe kan zij bijna haar neus aan de grond doen met dit ding. ik weet ook niet precies hoe dat kan. ik moet wel mijn teugels er aan houden, maar dan loopt ze voorbeeldig. zodra ik haar de hals laat strekken, kan ze dat.

ik begin steeds meer te denken dat dit ding alleen nog psychisch werkt bij mevrouw. zou dat kunnen?

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 01:13

dat zou kunnen , maar dan zou ik er denk ik mee (proberen) afbouwen Ja

Destinietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 02:26

Typisch bokt weer! Ik vind het er op die foto prima uitzien, en het lijkt mij geen paard dat ineens gekke sprongen zal maken of wat dan ook. En als de amazone hier fijn/ontspannen en lekker mee rijd, en het haar net dat beetje meer vertrouwen geeft, prima toch?! Nee, ideaal is het niet, maar dat zijn zoveel dingen niet!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 03:06

Jethafa schreef:

Ik weet ook wel, het werkt bij haar 50 % psychisch, als ik em er af haal, loopt ze gewoon niet lekker zelf. Misschien is dat het dan alleen, maar ik zou niet weten waarom ze anders zo goed loopt... Ik zal even een fotootje zoeken.

Jethafa schreef:
nee, in principe kan zij bijna haar neus aan de grond doen met dit ding. ik weet ook niet precies hoe dat kan. ik moet wel mijn teugels er aan houden, maar dan loopt ze voorbeeldig. zodra ik haar de hals laat strekken, kan ze dat.

ik begin steeds meer te denken dat dit ding alleen nog psychisch werkt bij mevrouw. zou dat kunnen?

Nee, een hulpteugel werkt alleen 'psychisch' bij ruiters. Lachen

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 09:22

Ik ken ze wel. BR heeft ze toch in het assortiment?
Het is beter dan een slof. Bij een slof gaat de ruiter vaak extra trekken. Hiermee kan dat niet omdat je dus zelf niets extra's in de handen hebt.
Ik gebruik soms touwtjes voor het longeren (gogue vind ik op dit moment even fijner), dat geeft hetzelfde idee. En is eigenlijk hetzelfde, want je verbindt ze soms op dezelfde manier. Tussen de voorbenen en dan via het bit naar de longeersingel.

Als je op de foto van de ruiter kijkt, dan zie je de driehoeksteugel los hangen. De aanleuning komt nu vanuit de ruiterhand. Zo moet je de teugel ook gebruiken.
Doordat de teugel los door de bitringen kan glijden, heb je vrij veel vrijheid bij het hoofd. Het hoofd kan dus naar de grond (maar niet v er van de voorbenen, want de onderste helft begrenst dan). En het hoofd kan ook hoger. Het halststrekken zoals ze in een proef willen zien kan er niet mee, maar het is niet zo dat het hoofd echt vast zit zoals bij bijzetteugels. Je kunt wel de zgn. vrije stap of vrije houding ermee rijden. En een paard neerwaarts laten lopen kan ook. Maar het echt voorwaarts neerwaarts strekken kan eigenlijk niet omdat je de begrenzing van de max. lengte van de teugel hebt. Het is dus zeker geen starre teugel, maar biedt minder vrijheden dna de gogue.
Het is paardvriendelijker dan de slof omdat de ruiter geen invloed uitoefent.