extreem gevoelig onder de singel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sparretje

extreem gevoelig onder de singel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-07 00:58

Even een vraagje;
mijn paard is altijd al heel gevoelig onder de buik, precies daar waar de singel zit. Ik heb al verschillende singels geprobeerd, breder, neopreen, singelbontje, enz enz. Al deze oplossingen zijn iedere keer van korte duur, na een paar weken neemt de gevoeligheid weer toe, waardoor het al een opgave is om het zweet onder de buik weg te borstelen, of gewoon je hand onder de buik te leggen. Ze is dan zo gevoelig dat ze zich door de voorhand laat zakken, en zich echt laat vallen als je door zou gaan (is 1x gebeurd )

Herkennen jullie dit? En wat heb je eraan gedaan?
Ik vind het zo sneu, zou vandaag gaan rijden, maar heb haar maar los gehad en even uit laten razen om de buik niet verder te irriteren.
Het is echt alleen onder de buik, verder is ze nergens zo gevoelig.
Wie heeft er tips?
Alvast bedankt!

Vonnie84

Re: extreem gevoelig onder de singel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 01:04

Daaronder loopt volgens mij ook een spier. Misschien iemand daar eens naar laten kijken? (dierenarts/fysio)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 01:05

Singel je niet te strak aan? En zweet kun je ook wegspoelen, gewoon regelmatig de slang erop na het rijden...

Ik mis overigens in je lijstje de gewone leren singel...en die gevoeligheid, hoe uit zich dat? Krijgt ze plekjes? Bultjes? Wondjes? Hoe singel je aan, hoe ver naar voren ligt je singel? Haal je weleens het been naar voren na het aansingelen om te voorkomen dat er huid dubbel zit op die plek?

sparretje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-07 01:15

Cassidy schreef:
Singel je niet te strak aan? En zweet kun je ook wegspoelen, gewoon regelmatig de slang erop na het rijden...

Ik mis overigens in je lijstje de gewone leren singel...en die gevoeligheid, hoe uit zich dat? Krijgt ze plekjes? Bultjes? Wondjes? Hoe singel je aan, hoe ver naar voren ligt je singel? Haal je weleens het been naar voren na het aansingelen om te voorkomen dat er huid dubbel zit op die plek?

Bedankt voor de snelle reacties!

Slang erop wordt erg lastig met mijn angsthaasje Clown maar met een spons was ik het meeste zweet idd weg. Ik singel zeker niet te strak aan, en singel heel rustig (in een tijdsbestek van ong 10 min) gaatje voor gaatje verder.
De leren singel heb ik ook al gehad, zelfde verhaal, de huid blijft mooi rustig, geen wondjes, bultjes oid, alleen extreem gevoelig op elke aanraking.
Ik let er extra op dat de singel ruim achter het voorbeen ligt (minimaal een handbreedte)
Been naar voren halen gaat niet, ook dan laat ze zich door de voorhand heen zakken, en ik kan je vertellen, dat is geen leuke ervaring als je ernaast staat....
Fysio heb ik er een tijdje geleden bij gehad, ik ga haar morgen weer bellen om nog eens na te laten kijken.

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 01:18

sparretje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-07 01:41

Poeh, dat is idd een fors bedrag voor een singel!
Gezien de vele singels die we al geprobeerd hebben ga ik deze niet direct aanschaffen, laat haar eerst nog eens helemaal nakijken, maar ik hou het in m'n achterhoofd Knipoog Bedankt voor de tip!

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 01:54

sparretje schreef:
Poeh, dat is idd een fors bedrag voor een singel!
Gezien de vele singels die we al geprobeerd hebben ga ik deze niet direct aanschaffen, laat haar eerst nog eens helemaal nakijken, maar ik hou het in m'n achterhoofd Knipoog Bedankt voor de tip!

Nee dat kan ik me voorstellen, het is ook een flinke smak geld. Maar aangezien je alles al hebt geprobeerd...
Dit schoot me meteen te binnen. Het klinkt heel ideaal in ieder geval, maar of het werkt is altijd nog maar de
vraag, en dan is t het wel een duur geintje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 11:46

Als je alle singels al hebt geprobeerd, zou je dan de oorzaak niet eens ergens anders gaan zoeken?
( ws een dooddoener hier op harnachement maar;) past je zadel wel goed? Gezien het feit dat er geen wondjes o.i.d. zitten ?

sparretje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-07 12:11

Bitch schreef:
Als je alle singels al hebt geprobeerd, zou je dan de oorzaak niet eens ergens anders gaan zoeken?
( ws een dooddoener hier op harnachement maar;) past je zadel wel goed? Gezien het feit dat er geen wondjes o.i.d. zitten ?

Dat ben ik helemaal met je eens, en ik heb medisch gezien alles al uitgesloten, de fysio komt binnenkort (moet ik nog even bellen)
Typisch blijft dat ze veel minder last heeft als er twee dagen geen singel omheen gezeten heeft. M'n zadel ligt als een huis, dat is helemaal nagekeken en ik weet zeker dat het niet met de pasvorm van het zadel te maken heeft.
Ik vind het vooral erg sneu voor m'n paard, ze heeft in het verleden genoeg meegemaakt, ik wil haar zo'n plezierig en comfortabel leven bieden als ik kan. Maar soms kom je er gewoon niet meer uit....

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 12:14

ineke_ schreef:
Afbeelding
Is te koop bij Horsemopolitan, misschien een idee ?
Hij is enorm duur maar mij lijkt het wel wat, ik houd het alleen wel bij mijn thorowgood singel.

http://www2.horsemopolitan.com/shopv2/p ... cts_id=131
link naar de website...

Heeft iemand deze singel ook (sorry, iets off topic)? Ik ben wel benieuwd naar de ervaringen?

On topic: Ik zou een masseur erbij laten komen. Ik heb een cursus gevolgd bij http://www.massagehippique.nl/cursus.htm en zij vertelden dat er inderdaad veel paarden zijn die echt last kunnen krijgen van de spieren die onder de borst/singel lopen.

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 13:00

heeft ze niet last van iets van binnen?

een tinker bij ons op stal, heeft een tijdje geleden zandkoliek gehad en hing op het randje, daarvoor als je haar aansingelde beet ze je enz. terwijl ze normaal gesproke helemaal niks doet.

het is maar een idee.... hoelang ben je al bezig om te trainen met iets op haar buik te doen?

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 13:12

Ik zou het wel verstanding vinden als je een osteopaat/fysio/masseur laat langs komen.
Mijn merrie heeft ook zoiets, zij kan niet aangeraakt worden op haar borst, bij de singel en tussen haar voorbenen. Ik heb toen een osteopaar laten komen en die zei dat dat de borstspier was, die dus helemaal vast zat bij haar (en haar hele rug ook).

sparretje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-07 13:20

De fysio komt volgende week, dus dat wachten we maar even af.
Inwendig is alles uitgesloten via uitgebreid onderzoek door een dierenarts, dus dat is het gelukkig niet Knipoog

sparretje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-07 13:21

SemiR_4_LiFe schreef:
hoelang ben je al bezig om te trainen met iets op haar buik te doen?

Wat bedoel je hier precies mee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 13:24

Heb je al een singel met elastiek geprobeerd (en dan niet aansingelen aan de kant met de elastiek)

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 13:30

Fijn dat de fysio komt. Die kan er zeker goed naar kijken. Je geeft zelf aan dat het na twee dagen geen singel gebruik minder wordt dus het verband is wel heel duidelijk. Mijn merrie is ook extreem gevoelig en ik heb de singel die hier op de foto getoond wordt nu alweer een half jaar. Er is echt een verschil vergeleken met andere singels. Bij het laatste gaatje kijkt ze meestal nog wel iets minder blij overigens, maar tot nu toe het beste resultaat. Regelmatig de singelplek masseren helpt ook goed. Een second opinion over je zadel kan misschien ook geen kwaad zo sluit je alles uit. succes!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 13:37

Ik hoop dat de fysio uitkomst kan bieden, anders toch even een Osteopaat of Chiropractor laten komen, die gaan net wat verder en kunnen een klein beetje meer.
Anders zal er weining anders overblijven dan zonder zadel te gaan rijden...

sparretje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-07 15:45

even een update;
de fysio is vandaag geweest, en het was wel nodig Bloos
Juist op de gevoelige plek en in beide schouders zaten er aardig wat spieren vast. Na de behandeling gereden, en het was een wereld van verschil! Singelen gaf geen problemen en ze liep er echt veel beter overheen. Toppie dus.
Zoals het er nu uitziet zijn de klachten die ze had / heeft puur op basis van vastzittende spieren. Over 3 weken nog een behandeling en dan moet het goed zijn.

Nogmaals bedankt voor alle tips! Ik hoop dat we er met de fysio behandelingen helemaal komen.

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 15:47

Hey Sparretje,
Fijn dat het zo op te lossen is! Hoop voor je dat het nu goed gaat met Wicked, hebben jullie nu wel verdiend hoor!

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 15:53

Fijn dat het opgelost is Lachen

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 19:15

Super zeg! Ik hoop voor je dat het zo helemaal beter komt Ja!

BigSmile

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 20:54

Misschien denken aan een gevormde singel. Ik heb er een van Prestige, leren singel, helemaal gemaakt zodat de benen bij de hak vrijliggen enz. Wat voor singel gebruik je nu? xx

sparretje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-07 23:46

BigSmile schreef:
Misschien denken aan een gevormde singel. Ik heb er een van Prestige, leren singel, helemaal gemaakt zodat de benen bij de hak vrijliggen enz. Wat voor singel gebruik je nu? xx

Ik denk dat ik eenzelfde singel gebruik als je bedoeld. Ik heb een anatomisch gevormde singel, die bij de voorbenen smaller is. Hoop dat je snapt wat ik bedoel, beetje lastig uitleggen Knipoog

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 23:52

fijn dat het toch de spieren waren, heeft je wel zo'n € 160 en een hoop ellende bespaard...

BigSmile

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 15:57

Okeej Sparretje!! gelukkig is het opgelost..