NIeuw zadel inrijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jellie

NIeuw zadel inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-07 14:21

Haha! Beetje rare vraag misschien hoor maar als je een nieuw zadel krijgt is het denk in nog wat stug, net als wij nieuwe laarzen ofzo krijgen... Voor t paard zal t vast ook wel wennen zijn.
Hoe pakten jullie t aan toen jullie net een nieuw (dressuur) zadel kregen?

flettie

Re: NIeuw zadel inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 15:37

Euhm... gewoon rijden en het gepiep van het nieuwe leer proberen te negeren? Tong uitsteken

Volgens mij maakt het voor het paard niet veel uit of het nou een goed passend oud zadel of goed passend nieuw zadel op de rug heeft liggen.

Ik heb vorig jaar gewoon veel gereden en het zadel regelmatig ingevet. M.n. de zweetbladen waren bij mij stug (van het zadel afstaan) maar met een half jaartje was dat ook wel over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 15:39

Gut, ik moest enkel van mijn zadelmaker de kussens na elk gebruik heel lichtjes invetten, ter bescherming ofzo. Verder ben ik gewoon gaan rijden Lachen Heb ook dressuurzadel btw. Ik vond het voor het paard niet vele uitmaken eigenlijk. Die liep er toch wel lekker, precies zoals anders onder. Wellicht dat het anders voelde, maar daar heb ik nooit wat van gemerkt.

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 15:40

Ik ben gewoon gaan rijden, en lekker veel invetten

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 15:49

Inderdaad, de eerste periode goed verzorgen (vetten of lederdressing oid.) en gewoon gaan rijden! De eerste week moest ik zelf wat wennen aan het zadel (ivm overgang VZH naar dressuur) maar het zat eigenlijk direct al stukken beter. Mijn paard liep direct al erg fijn onder het zadel.

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-07 16:26

Heel erg bedankt voor jullie reactie's, daar heb ik wat aan OK dan!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 16:45

Ik moest mijn zadel rustig aan inrijden dit op advies van de zadelmaker. Je loopt op nieuwe schoenen tenslotte ook niet direct grote afstanden. Daar komt bij dat je paard ook moet wennen aan een nieuwe zadel en dat dit zadel zich ook nog moet gaan vormen naar de rug van het paard. Ik moest de eerste week 20 minuten rijden en dit steeds verderuit bouwen. Binnen 3 weken reed ik er gewoon mijn normale training mee Knipoog

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 18:12

Ik kreeg het advies om rustig in te rijden en na 25 gereden uren het zadel te laten controleren en evt. op te laten vullen (Van Triest).
Lichtjes invetten na elke rit.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 20:21

hihi mijn Ghost is te klein om er echt iets van te merken met inrijden Haha! alhoewel hij was ingesprayd en wel aardig glad was. ik heb hem nu met wax ingevet, en dat kleeft iets beter.

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 21:00

Gewoon rijden, een andere manier dan hem gebruiken om hem in te rijden is er niet Lachen