werking neusriem

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Mir_

werking neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-07 10:33

Misschien een beetje Blond vraag, maar kan iemand mij vertellen wat de verschillende inwerkingen zijn van neusriemen?

Alane

Re: werking neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 11:55

de duitse neusriem: het oudste bekende neusriem, zie je nu nog in de mensport, een riem die door de daarvoor dienende sleuven in de bakstukken liep en als neus kin riem diende. en ongeveer 2 vingers onder het jukbeen ligt.
Vroegah veel gezien en gebruikt bij de cavalarie.

Hanoveraanse neusriem: In NL bekent als africhtingsneusriem, uitgevonden begin tot midden 1900 op de duitse cavalierschool door Seipler, tot voor kort de meest ingezette en gebruikte neusriem tot die 'ingeruilt'werd door de engelse neusriem.
De neusriem behoort op het benige gedeelte van de neus te liggen ongeveer 4 tot 5 vingers boven de neusgaten, en zo strak of los gegespt dat er nog makkelijk 2 vingers tussen kunnen, te strak gegespt zal het de werking juist omkeren.
Bij jonge paarden kan de teugel aan het ringetje van de neusriem en aan het bitring vast gegespt worden zodat er meer inwerking op de neus komt en de mond meer ontzien wordt. Zodat het notenkrakereffect er in mindere mate is.

de engelse neusriem:
gebruikt zodat het paard de mond minder ver kan openen. Houd het paard de mond dicht heeft de neusriem geen inwerking.

de gecombineerde neusriem:soms ook engels gecombineerd maar ook bekent als ierse neusriem, en de meest gezien variant.
'bedacht'als combinatie van hanoveraanse en engelse neusriem. Maar die werking is er alleen als je maatwerk geleverd hebt gekregen, vaak zitten deze neusriemen te laag waardoor de werking niet meer die is als waarvoor ze is uitgevonden.
Dan heb je nog de zweedse neusriem, zelfde verhaal als de engelse alleen is de sluiting anders, mij is geleerd dat door de deling van de neusriem deze een 'knik' kan maken en daardoor comfortabeler is voor het paard, de sluitng is niet bedoelt als aansnoer mechanisme.

mexicaanse neusriem: daar zijn 2 varianten van, noem ze de echte en de onechte mexicaanse.
de ene: (ik verwissel ze nog al eens Bloos ) heeft een vaste rozet en lijkt qua inwerking op een engels gecombineerde neusriem.
De andere bestaat uit 2 riemen die zich in het midden van hun lengte kruizen, waarbij het ene uiteinde aan de gesp van de andere riem wordt bevestigd (snap je het nog Tong uitsteken )en daardoor gelijktijdig neus en sperriem zijn. De 'echte' mexicaan is in de moderne variant vaak voorzien van een ringetje aan de bakstukken zodat de rozet in hoogte versteld kan worden waardoor de mondvrijheid zo vrij of beperkt kan worden als de ruiter prettig vind.
Het voordeel van de mexicaanse neusriem is, mits goed aangebracht, deze de werking van het bit niet beinvloed, veel mondvrijheid geeft en nooit de ademhaling kan beperken.
Wordt de rozet te laag geplaatst zal het tegenovergestelde bewerkstelligd worden en bij te losse bevestiging juist zeer scherp inwerken.

nog meer weten
Laatst bijgewerkt door Alane op 09-01-07 12:03, in het totaal 1 keer bewerkt

_Mir_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-07 12:00

Zo nu weet ik in ieder geval welke er zijn. Dank je wel! Maar wanneer gebruik je een gecombineerde neusriem en wanneer een mexicaanse neusriem?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 12:04

Er zijn nog veel meer neusriemen hoor Ja
Ik had net even op het verkeerde knopje geklikt.. en heb dus nog het een en ander toegevoegd Haha!

_Mir_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-07 12:20

Nou ik zal ff uitleggen waarom ik dit wil weten. Ben een paardje aan het kopen wat behoorlijk gevoelig op het bit reageert. Wil haar wel bitloos gaan rijden, maar moet dan eerst een hele goede band met haar opbouwen en het vertrouwen in orde hebben. Het is een ex draver. Ze kan dus heel hard... Aangezien ik wat vervelende ervaringen heb ben ik een beetje bang geworden. (Heb haar nu twee keer gereden bij de huidige eigenaar en ze is zoooo braaf! Kwijl Denk dat het allemaal wel goed komt, alleen tijd nodig heeft.)
Ik vraag me nu dus af wat voor een hoofdstel ik het beste voor haar kan gaan gebruiken. Ze heeft altijd een gecombineerde neusriem gehad met een dubbelgebroken trens. Ik vroeg mij af wat het verschil is met de mexicaanse neusriem en of dat misschien beter voor haar zou zijn.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 12:28

Als ze zo gevoelig op het bit reageerd zou ik juist geen mexicaan nemen, omdat deze juist de inwerking van een bit niet beperkt.
Mijn advies: zelfde optoming gebruiken als de oude eigenaar en dan in overleg met een instructeur bekijken of een andere optoming en zo ja, welke optoming beter is voor jouw en je paard.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 12:31

Stap 1 is om bij zo'n dier het gebit te laten checken (misschien bij de aankoopkeuring?), kleine moeite, groot plezier soms. Ander bit kan ook heel veel schelen in comfort. Waar wordt het dier nu mee gereden?

Andere neusriemen is allemaal leuk en aardig, maar verwacht er geen wonderen van, ik merk er zelf nooit zoveel verschil mee tenmisnte.

_Mir_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-07 12:32

ik was niet van plan om lessen te gaan nemen... Bloos ga haar puur recreatief gebruiken.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 12:32

Toch is het wel prettig om zeker in het begin wat begeleiding te hebben bij het verkennen van de "knoppen"...

_Mir_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-07 12:39

Attack schreef:
Ze heeft altijd een gecombineerde neusriem gehad met een dubbelgebroken trens.
Volgens de huidige eigenaar doet ze het daar heel goed op. Ik vond haar echter wel erg gevoelig reageren... Kan ook aan mij liggen natuurlijk Bloos .

Ze heeft idd iets met het gebit, ze mist namelijk een kies, is operatief verwijderd. Ze word as donderdag gekeurd. Zou een dierenarts weten met welk bit ze het beste gereden kan worden?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 12:43

Attack schreef:
Attack schreef:
Ze heeft altijd een gecombineerde neusriem gehad met een dubbelgebroken trens.
Volgens de huidige eigenaar doet ze het daar heel goed op. Ik vond haar echter wel erg gevoelig reageren... Kan ook aan mij liggen natuurlijk Bloos .

En daarom is lessen geen overbodige luxe, en voorkomt dat je je eigen tekortkomingen gaat compenseren met van alle mogelijke ongein welke te koop is in een ruitersportzaak.. En ben je op termijn beter af door te gaan lessen.
maar dat is een andere discussie en off-topic Haha!

of een Da de aangewezen persoon is om te adviseren over optoming/bit zonder het rijtechnische aspect.....

_Mir_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-07 12:47

Wie zou mij dan het beste kunnen adviseren welk bit te gebruiken bij haar gebit?

@ Alane off-topic Misschien dan toch maar een paar lesjes nemen bij de manege (hou er nooit zo van, maar wie weet welke wonderen het opleverd). Moet echter eerst geopereerd worden aan m'n knie dus kan de komende 2 maanden nog niks...

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 12:49

Ik zou daar van een DA ook niet teveel van verwachten qua advies al zijn er ook genoeg die rijtechnisch heel best onderlegd zijn.
Maar even gebit checken (en eventueel vijlen) en lekker gaan rijden! Kom je dan onoverkomelijke problemen tegen kun je altijd nog gaan "sleutelen" met andere optomingen, zou ik niet bij voorbaat aan beginnen. Geef het de tijd om aan elkaar te wennen ook.

Wat je omschrijft is een heel normaal hoofdstel + bit. Imo moeten de meeste paarden daar toch echt wel bestuurbaar op zijn, de finetuning zit 'm dan in de details van bijvoorbeeld iets dikker of dunner of strakker of losser.

_Mir_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-07 12:59

Ok dank je wel! Ze moet elk jaar naar de tandarts voor controle, dus dat zit wel goed. Een dunner bit is toch scherper als een dikke of niet?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 13:00

niet altijd, is afhankelijk van de ruimte in de mond....

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 13:04

Dat hoeft inderdaad niet zo te zijn. Als je absoluut kijkt naar de drukverdeling op zich wel natuurlijk, het oppervlak is gewoon kleiner, maar een "mond vol" is ook hoogst oncomfortabel en kan veel verzet geven. En bij een normale teugelvoering weegt comfort zwaarder dan scherpte hoor, zoveel scheelt het niet.

_Mir_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-07 13:05

o... best lastig als je zelf nooit een eigen paard hebt gehad, maar altijd gewoon met de spullen gereden hebt die voorhanden waren. Moet ik toch stiekem nog veel leren Bloos
Besefte me ook dat ik helemaal geen borstels heb enzo Haha! Best spannend zo'n eerste paardje Nagelbijten / Gniffelen

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 13:08

Hartstikke spannend!
Maar je moet er ook niet te moeilijk en krampachtig over doen hoor! Lekker plezier maken samen! Je komt er vanzelf achter welke spullen je nog mist of wat niet bevalt, al doende leert men.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 14:41

hartstikke spannend idd Lachen

maar kwa bit en neusriem, als de huidige eigenaar zegt dat ze ier het beste op reageert, dan gok ik dat er al wat is gepobeert
en hara gevoelige reacties op het bit etc...sja, prijs je gelukkig Haha!
dat het paard een gevoelige mond heeft en stem je rijden daarop af ...
hoe gevoeliger het paard is , hoe minder je aan de mond hoeft te zitten ..dus hoe lihter ze te rijden is toch?
en ook al ga je recreatief rijden ...zeker in het begin zijn ene paar lessen altijd mooi meegnomen , even de knopjes onderzoeken en je paard leren knnen...en zij jou ...
dan kan het best fijn zijn om een extra paar ogen bij je te hbben en wat extra kennis