Keil of soufle kussens?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jodievanmij

Keil of soufle kussens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-07 19:21

Ik weet dat een soufle kussen beter op een paard met korte rug past dan een keil kussen.

Maar wat is nou eigenlijk beter voor een paard?

Keil of soufle?

Ik weet van 1 zadelmaker dat die liefer soufle kussens ziet maar zo weet ik ook dat er een winkel is die standaar de stubbens met keil laat aanleveren omdat er weer meer vraag naar is.

Maar ja wat is nou beter voor onze paarden ruggen?
Even ongeacht hoe de bouw van het paard is.

Kylan

Re: Keil of soufle kussens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 17:18

Dat kan je nooit zeggen. Het is àltijd afhankelijk van het paard waar het zadel op komt te liggen. Op mijn paarden zal ik niet snel een zadel met keilkussens liggen, omdat ze een kort ruggetje hebben. Bij een paard met een wat hollere rug kies je eerder voor keilkussens.

Veel mensen kiezen voor keilkussens, want zo'n lang kussen zou de druk beter verdelen. Ze houden er geen rekening mee dat er misschien druk te ver achterop de rug komt.

Jodievanmij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-07 18:18

Ok. Maar een paard met holle rug wordt ook niet als standaard gezien. Vandaar ook mijn vraag wat in zn algemeen beter is. Ik hoorde namelijk van een zadelmaker dat die veel liever de zgn soufle kussens ziet. Maar of dat nou ook echt soufle heet? Eerder wel dacht ik maar nu hebben ze het over soufle kussens bij zadels waar de kussens enorm doorlopen. Maar ik bedoel dus met soufle de kussens zonder naad.

Dus zeg maar Keil of geen Keil.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 18:33

Zou iemand mij een foto willen laten zien van de verschillen?
Ben wel benieuwd, weet het zo ff niet.

Jodievanmij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-07 18:55

Roelke_ schreef:
Zou iemand mij een foto willen laten zien van de verschillen?
Ben wel benieuwd, weet het zo ff niet.

Nou bijvoorbeeld een stubben scandica heeft het wel eens. Maar is wel zeldzaam.

De passiers van eerder hebben het ook gehad. Maar sinds de laatste jaren is keil in de mode en vind je dus nog weinig zonder keil. De prestige heeft geen keil dus dat is al een verschil. Keil kussens zijn dus met een naadje. Prestige, harry dabbs tru brit dat zijn zadels die geen keil hebben.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 22:53

Op mijn site (zie onderschrift) kun je op de pagina "harnachement" het verschil zien tussen keilkussens en andere. (voor die foto´s willen zien)

Ik vind het nadeel van keilkussen dat ze niet alleen dus lang zijn, maar de onderkant van het zadel recht maken. En er zijn maar weinig paarden met een echt rechte rug.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 23:02

Voor mijn overbouwde Tinker heb ik een Daaleman dressuurzadel met ronde kussens. Dit bevalt prima. Het is gewoon afhankelijk van het type paard wat het beste is, denk ik.

Foto 1
Foto 2

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 13:34

ik heb ook geen keilkussens. ze lopen naar boven toe wat ronder af zeg maar... maar dat schijnt een kenmerk te zijn van zadels van Dabbs en Jaguar