opvullen of ander zadel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

opvullen of ander zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-07 12:02

Heb een fijn zadeltje voor mijn belg. Zit een brede boom in en de boom zelf is goed. Ligt mooi naast de wervelkolom en heb voldoende ruimte bij de schoft.
Maar nu vind ik hem bij de kussens heel rot liggen. De kussens raken niet helemaal de rug als ik het zadel opleg. Zit een mm tussen. Als ik aansingel is het al zo goed als weg. Het klappert dan ook niet. Ik kan de kussens ook helemaal indrukken en dat lijkt mezelf niet helemaal goed.

Ik zou eigenlijk gewoon een zadelmaker moeten laten kijken. Maar het is al een wat ouder zadeltje. Als ik dan vantevoren weet dat het niks word. Laat ik de zadelmaker daar niet voor komen. Dan rij ik wel even zonder zadel en laat ik hem komen met nieuwe zadels om te passen.

Wat denken jullie wat het zou kunnen zijn?

Liselot

Re: opvullen of ander zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 12:11

het zal zeer waarschijnlijk met goed vullen te verhelpen zijn. dan moet je wel rekenen op ongeveer 100/150 euro (zo te horen moet er een volledig nieuwe vulling in, maar dat weet ik uiteraard niet zeker)

voor dat geld heb je natuurlijk geen nieuw zadel, maar je moet weleven kijken of je je huidige zadel het waard vindt.
als je het zelf een erg prettig zadel vindt zou ik hem persoonlijk laten vullen door een goede zadelmaker

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 12:40

Ik zou eerst zelf met het zadel naar een zadelmaker toe gaan en zijn mening over het zadel en de staat van de vulling vragen, als je duidelijk omschrijft wat het probleem is, dan kunnen ze heus wel inschatten of het kans van slagen heeft. Voordat hij echt aan de slag gaat natuurlijk wel even op het paard bekijken.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-07 20:52

Margreet dat vind ik een hele goede tip.
Het zadel is al behoorlijk oud. Maar vind hem best prima zitten. Wilde in de toekomst toch een nieuw zadel kopen. Moet eerst nog even sparen. En wilde het tot die tijd met deze doen. Maar vind het ook niet echt de moeite om er veel geld aan uit te geven.
En anders moet ik maar even kijken voor een andere oplossing. Ik wil zoiezo wel een zadel wat goed past. Mijn paardje is net onder het zadel en wil ze toch een goede start geven met een goed passend zadel.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-07 23:02

Vandaag nog even goed gekeken. En vind het zadel voor geen meter liggen. Komt er dus ook niet meer op.
Als ik er achter sta kan eronder door kijken. Ik heb genoeg ruimte bij de schoft ook als ik erop zit. En de uiteinde van de boom komen netjes naast de wervelkolom te liggen. Maar de kussens bij de lepel sluiten niet mooi aan. En het klappert zelfs een beetje met rijden. 10x niks dus. Nu lees ik op een site dat als een zadel klappert de boom te breed is. Is dat altijd zo of kan er nog een andere reden zijn?
Ik heb namelijk niet het idee dat de boom te breed is.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 10:34

Dat klapperen en een te brede boom is wel veel voorkomend maar kan ook andere oorzaken hebben.
En juist dat moet je toch op het paard controleren.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-07 22:51

Ik kan me bijna niet voorstellen dat de boom te breed is.
Ik heb een belgisch trekpaard waar een zadel op ligt met een (extra)brede boom. De boom ligt ook mooi naast de ruggegraat net als de kussens. Hou ook genoeg ruimte over bij de schoft. Maar heb dus wel hel probleem dat achter de kussens niet mooi de rug raken en tijdens het rijden het toch licht klappert. Nu hebben meerdere mensen op stal hetzelfde zadel als ik. En die blijken dus ook problemen te hebben met de kussens. Ben bang dat het gewoon het model zadel is.