Springen met barefoot?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirkip

Springen met barefoot?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-07 19:55

Ik heb sinds kort een barefoot londen (dus boomloos-dressuur).
Ook heb ik gehoord van mensen dat je gewoon kunt springen met je barefoot zadel (alleen dan niet zo hoog of professioneel).
Maar hoe geschikt is de london daarvoor als je de kniewrongen weg haalt?
Ik heb het zelf niet uitgeprobeerd, laat dat liever aan anderen over Knipoog Clown

Of heeft de cheyenne daar toch een veel betere pasvorm voor?

Deze vraag stel ik omdat ik nog een wintec (vz) zadel heb liggen waar ik echt helemaal niks meer mee doe. En het zonde vind om het zadel voor 'noppes' te houden. Als je met een cheyenne (veel) beter kunt springen zou ik liever mijn wintec inruilen (evt. met bijbetaling) voor een cheyenne of randoll (aangezien die niet zo heel vaak gebruikt zal worden).

Yinka

Re: Springen met barefoot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 20:46

Ik weet niet of je met een barefoot london kan springen, maar met een barefoot Cheyenne wel hoor Ja Je hebt alleen minder steun dan bij een veelzeidigheids of spring zadel Knipoog

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 20:55

Ik heb ook de cheyenne gehad, en springen daarmee is geen enkel probleem Lachen
In het begin zat bij mij het voorboogje een beetje in de weg (ook met lichtrijden trouwens) maar na een tijdje geen last meer van. Ik heb er 70 cm mee gesprongen, en ik vond het eigenlijk veel steviger dan met mijn oude dressuurzadel, dat was altijd zo glad en hard en wiebelig Tong uitsteken

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 22:51

Het is puur of je ene goede zit. Want je kan ook zadel loos springen Knipoog

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-07 12:43

Dus springen met een cheyenne gaat sowiezo Lachen

Daar heb je gelijk in Arans... Alleen met springen zonder zalen ben ik bang voor de schoft *auwie*.
Ik ga het gewoon een keer proberen denk ik, als het veulen eruit is.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 12:47

Ik heb zaterdag voor het eerst een klein sprongetje met de cheyenne gemaakt. Dat gaat inderdaad prima als je balans maar goed is. Het valt dus met de londen valt het ook te proberen.

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-07 13:29

oké das mooi...

trouwens in mijn vorige reactie:
zalen = zadel
(lijkt me wat prettiger zitten Haha! Tong uitsteken )

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 13:34

Ik gebruik mijn Randol's altijd om mee te springen en die is dus gelijk kwa vorm aan de Barefoot.

Ik adviseer alleen wel een pad met dubbele inlages te gebruiken omdat er anders te veel puntbelasting op de beugelophanging is.

De Randol's die ik heb is door mij aangepast en heeft viltkussens, anders was hij echt te slap om mee te springen.
Mijn Arizona (kan je ook wel mee springen maar ff uitkijken voor de knop) is namelijk van veel steviger materiaal gemaakt. Dus ik zou dan ff doorsparen en een Barefoot kopen ipv een Randol's (die zijn ook nog erg krap bij de schoft).

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-07 14:52

oh zo oké, thanks voro je reactie!
W.b.t. punstbelasting zou je inderdaad gelijk kunnen hebben! Dat wordt lekker een gefrot met 2 inlages erin krijgen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 14:54

Ik heb vorige week vrijdag ook nog gesprongen met een Barefoot, merkte er eigenlijk geen bijzonder verschil mee tov een Engels zadel. Nou moet ik wel zeggen dat ik toen 70 cm met een haflinger heb gesprongen, dus niet echt enorm hoog ofzo... Clown

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 21:35

Ja, joh! Kan je echt mee springen! Ik heb de BAREFOOT Trail en daar spring ik ook wel eens mee.

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-07 12:23

Oh das mooi! Het zal er vooral om gaan dat je geen wrongen hebt om op te steunen?
(Dus dat je echt van je eigen balans afhankelijk bent?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 12:36

Ik spring met zowel mijn Barefoot Cheyenne EN mijn Barefoot Arizona. Geen enkel probleem.

Punt belasting op je stijgbeugels.... dat is bij mij niet zo van toepassing. Ik heb vroeger erg veel zonder zadel gesprongen, en ik klem mijn benen dus gewoon stevig om het paard, waardoor ik dus niet hoef "af te zetten" op mijn beugels. Stuk prettiger voor het paard inderdaad. Ik verlies m'n beugels zelfs wel eens bij het springen, juist omdat er helemaal geen druk op zit.

Bij de Arizona heb ik ook geen last van de zadelknop.

Nou heb ik nog nooit op een London model gezeten, maar ook daar zal je ongetwijfeld mee kunnen springen.

Ik vind het springen met de Barefoots zelf prettiger, dan toen ik vroeger met mijn Wintec veelzijdigheidszadel sprong. Maar.. ieder z'n eigen voorkeur natuurlijk Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 13:38

mirkip schreef:
Oh das mooi! Het zal er vooral om gaan dat je geen wrongen hebt om op te steunen?
(Dus dat je echt van je eigen balans afhankelijk bent?)

Goh, daar heb ik eigenlijk ook nooit last van gehad, die wrongen maken weinig uit hoor. Heb zelf in verleden ook nog geregeld met westernzadel gesprongen, dan heb je ook geen wrongen, dus kan zijn dat mijn mening wat gekleurd is.

Sowieso heb je doorgaans toch wel een goeie balans en onafhankelijke zit voor je gaat springen? Denk dat het wel los zal lopen, gewoon doen joh Knipoog Lachen

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-07 15:51

haha oke dan Lachen
Ik waag het er gewoon een keer op!