ik heb mijn paardje nu een jaar, zij komt bij de manege vandaan, heeft een zeer slecht passend zadel gehad (met gevolgen van dien).
heb toen een goed passend zadel gezocht en gevonden,
zadel is nu een half jaartje oud (zoiets)
toen al bijgevuld om m goed op maat te maken.
paard is van een slank paardje (met amper bespiering) naar een goed gevuld paardje gegaan. (niet te dik hoor,

en blijkt dat de bollingen naast de schof weg zijn.
Gisteren is de zadelmaker geweest om te kijken wat er aan het zadel moet worden veranderd, dit i.v.m het erg schuiven van de achterkant (links/rechts).
in eerste instantie zag hij niets vreemds dus toen even rijden.
toen bleek dat de voorkant te ver naar voren zakte,
dus hij zegt, dat hij m weer bij moet vullen, dat de vulling al een beetje is ingezakt.
maar hij kan niet meer veel bijvullen, want anders wordt het te hard.
dus als het dan nog niet over is, moet ik maar een bontje gebruiken

terwijl ik heb geleerd dat een zadel zonder bonte gewoon goed moet liggen. en anders is het zadel gewoon niet goed.
dus zat al vol met twijfels, wat ik hier nou weer mee moest.
zegt ie ook nog, ja de boom is nu mischien wat te groot.
's avonds aan me instructrice gevraagd wat die er van vond. maar die zei weer: niet bijvullen, want dan kom je nog hoger te zitten en is ook weer niet goed. haar oplossing: in de les steeds even bijsingelen.
maar het zadel schuift ook als ik net heb aangesingeld, dus ik weet niet of het dan zin heeft om steeds verder aan te singelen, om het schuiven tegen te gaan. (ja natuurlijk hoe losser de singel zit, hoe sneller ie schuift)
ik moet nu even gaan beslissen of ik m laat bijvullen of niet, dan kan ik m vandaag of maandag naar de zadelmaker brengen.
nou moet ik er ook nog even bijzeggen dat ik bontjes helemaal niet zo mooi vind

beetje lang verhaal, maar hoe denken jullie hierover?
sorry als het verkeerd staat