Wat vinden jullie van bitloos rijden mbt neusbeen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ploempje

Wat vinden jullie van bitloos rijden mbt neusbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 20:45

Na het overzicht, nu de mening Lachen
Wat denken jullie van bitloos rijden?
Ikzelf twijfel een beetje, is het niet wel goed voor het neusbeen?
Welke risico's hangen eraan vast?
Nouja, wie kan mij overtuigen? Zowel positief als negatief Knipoog
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-01-07 01:23, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

Puera

Re: Jullie mening :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 20:59

Ikzelf rij Engels, ik geloof dat ik dan een 'Normal' ben... maar volgens mij is jouw vraag ook beter op z'n plek bij [NA] Naturals. Lachen

p0ny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 22:08

ik weet er niets niks van af maar ik ga dit topic zeker ook even volgen

Ploempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-07 00:02

Ik overweeg om bitloos te beginnen rijden omdat mijn paard haar tong half verlamt is (Lang verhaal).
Ze reageerd niet goed op een bit langs één kant daardoor... Dermee...

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 00:27

Ik weet niet of je dit topic nou moet zetten bij Naturals...dan krijg je wss alsnog de meeste ja reacties dat het goed is, lijkt me.
Ik rijd af en toe ook eens bitloos, met touwhalstertje of gewoon halster. Ik vind vooral bij touwhalster (Cross rope bridle ofzo?) dat het erg op de neus drukt, komt elke keer een hele afdruk van op de neus. Daarmee hoor je ook te sturen met bitloos blijkt? Nou..lijkt me niet fijn ofzo, zo'n ding drukkend op je neusbeen. Ik rij er alleen maar mooi bosritjes mee, los teugeltje, lekker ontspannen, geen bit en ook niet zoveel druk op de neus

Ik denk alleen wel dat het per paard verschilt, er zijn gewoon paarden die bitloos beter lopen en dat fijner vinden. Ik weet verder niet of het goed is of niet.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 01:13

Als je maar hard genoeg trekt is alles fout voor je paard. In Spanje hebben de paarden soms vreselijke lidtekens van de serreta, Maar je bent er zelf bij?
Je kan ook stellen dat het onnatuurlijk en vervelend is voor een paard om een bit in te hebben.
Ik rijdt met een Hackamore, en soms met een dun western trensje, Als je subtiel met je handen bent en niet loopt te roppen en te trekken, kan het allebei.
Een bitloze optoming is niet geschikt voor de moderne manier om de hele tijd met vol gewicht aan je paard te hangen om hem maar met de kin op de borst te trekken.

Maar dat is in mijn ogen sowieso geen manier van rijden.

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 01:17

Puera schreef:
Ikzelf rij Engels, ik geloof dat ik dan een 'Normal' ben... maar volgens mij is jouw vraag ook beter op z'n plek bij [NA] Naturals. Lachen

mooi gezegd Puera, daar sluit ik me bij aan Tong uitsteken
ik ben ook "normal" Tong uitsteken

Anoniem

Re: Wat vinden jullie van bitloos rijden mbt neusbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 01:24

Wat mij betreft blijft het topic hier staan, de naturals zullen hun weg wel naar dit topic vinden Lachen Het onderwerp is gerelateerd aan Harnachement dus staat hier goed.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 01:37

Ik denk niet dat je "normal" bent als je met bit rijdt. Of dat je bijvoorbeeld "abnormal" bent als je bitloos rijdt. Ieder moet doen waar hij of zij zich het beste bij voelt. Om jezelf dan gelijk in een hokje te plaatsen is onzinnig. Ik rij zelf al jaren bitloos maar ik veroordeel niet de mensen die ervoor kiezen om met bit te rijden. Iedereen is dus goed bezig zolang de belangen van het paard voorop staan. Ik vraag me af "ploempje" waarom je bang bent voor het neusbeen? De neusriem van een bitloos hoofdstel zit ten eerste een stuk hoger. Als deze laag hangt bijvoorbeeld net iets boven de neusgaten zal dit voor het paard geen pleziertje zijn als je een ophouding geeft. Verder is het uiteraard niet de bedoeling heel hard te trekken aan de teugels. Dat doe je waarschijnlijk met een hoofdstel met bit ook niet. Ik ervaar het bitloos rijden als zeer prettig. De pony is relaxed en makkelijk terug te nemen. Dressuurmatig doet ze bitloos niet onder voor degenen die wel met bit worden gereden. Ze loopt netjes aan de teugel, wijkt, schouderbinnenwaarts, travers etc. We rijden zowel in de bak, buiten, het bos, als het strand bitloos. Ik wil zelf niet anders meer. Nu alleen nog de dressuurwedstrijden bitloos dan is het plaatje compleet. Maar dat is weer een ander topic.

Succes in je beslissing! OK dan!

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 01:46

Meteen weer de discussie over normal vs natural Nors opkijken

Er zijn bitloze optomingen die heel erg vriendelijk werken (denk aan het bitloze hoofdstel van emiel voest)
Zelf heb ik ervaring met een hele hoop bitloze optoming, persoonlijk geef ik voor echt dressuur matige training de voorkeur aan een bit. Met buitenrijden (wat wij voornamelijk doen) rijd ik hem op een hackemore. Met een touwhalster of crossrope voel ik me niet veilig genoeg. Met een hackemore met korte schaar heb ik gewoon net dat beetje meer te vertellen wat ik soms nodig heb. Verder vind ik het een hele vriendelijk optoming, in ieder geval stukken vriendelijker dan met een bit rijden.
Een hack moet inderdaad niet te laag hangen, hij moet niet te strak staan en er moeten niet te lage scharen aanzitten. Over het neusbeen zou ik me niet zo druk maken hoor, zolang je maar nadenkt met waar je mee bezig bent!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 09:45

Wat zou het neusbeen anders zijn dan de lagen in de mond? Allebei bot met een velletje erover... Hoe lomp wil je gaan doen dat je je daar zorgen over maakt?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 10:00

Margreet schreef:
Wat zou het neusbeen anders zijn dan de lagen in de mond? Allebei bot met een velletje erover... Hoe lomp wil je gaan doen dat je je daar zorgen over maakt?

Het verschil is alleen dat een wond in de mond niet zo zichtbaar is?

Om even op de vraag in te gaan... zo lang je netjes rijdt en de neusriem van je hoofdstel op de juiste plek hebt hangen, is er niks aan de hand.

Ploempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-07 11:05

Margreet schreef:

Beetje vriendelijk blijven he Knipoog

p0ny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 11:42

hihi dus eigenlijk komt het er op neer dat het niet slecht is voor het neusbeen als je er niet aan sjort hangt en trekt?!

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 13:26

als je normaal rijd, en niet gaat lopen hangen kan je gewoon bitloos rijden.

je hebt verschillende soorten bitloosjes, maar als je gewoon met touwhalster bedoelt, kan het volgends mij weinig kwaad zolang je maar niet gaat hangen enz. maar dat moet je natuurlijk ook niet doen met bit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 13:55

p0ny schreef:
hihi dus eigenlijk komt het er op neer dat het niet slecht is voor het neusbeen als je er niet aan sjort hangt en trekt?!

Klopt. Met daarnaast nog iets.
Zorg dat de neusband hoog genoeg ligt (1 à 2 vingers onder het jukbeen). Hangt ie lager, dan ligt ie op het gevoelige en breekbare gedeelte van de neus.
Daarnaast vind ik het persoonlijk belangrijk dat de neusband breed en zacht is, dus niet scherp en hard inwerkt.
Èn correct rijden inderdaad, wat ook geldt voor met bit rijden. Knipoog

Pjelk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 14:07

Zoals al eerder gezegd is, is het maar net hoe je met de bitloze optoming omgaat en wat je er mee wil. Ook het soort bitloze optoming verschilt nogal. De een werkt scherper in dan de ander. Het hangt er daarnaast van af wat je er mee wil. Wil je dressuur kunnen rijden en aanleunig hebben met een constante teugeldruk dan komt er natuurlijk meer druk op de neus dan wanneer je met een los teugeltje rijdt en je paard met je zit kan remmen. In het laatste geval hoef je dan alleen aan de teugels te komen om te sturen en zo komt er natuurlijk geen druk op de neus.
Ik rij zelf met een touwhalster (doe Parelli) en heb mijn paard eerst door middel van grondwerk geleerd hier makkelijk op te reageren. Ik kan dus zonder plukken of trekken remmen en sturen op het halster. Zowel buiten als in de bak. Maar om aan de teugel te rijden is naar mijn mening een touwhalster weer ongeschikt, dan heb je idd behoorlijk veel druk op de neus nodig. Om Engelse dressuur te rijden is een dr. Cook hoofdstel weer geschikter dacht ik maar zelf heb ik er geen ervaring mee.
Ik zou als ik jou was, voordat je iets besluit, eerst goed bedenken wat je vooral wilt doen met het rijden en me dan goed verdiepen in wat voor soorten bitloze optomingen er zijn en hoe ze inwerken. Er is trouwens ook een leuk boekje over allerlei soorten optomingen:
Optoming voor mijn paard' van Antje Holtappel van uitgeverij Tirion

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 15:29

J hebt idd verschillende bitloze optomingen net zoals je die in de engelse hebt. De ene al vriendelijker dande andere, maar het meeste hangt toch af, hoe hard je nu aan die teugels trekt...
Druk op het neusbeen kan zachter zijn maar ook harder zijn dan druk in de mond. Het drukt op allebei op gevoelige delen, dus daar ligt het verschil niet.

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 15:33

Een hackamore of iets anders is veel en veel scherper dan een gewoon bit (dan bedoel ik geen s&t en zulk soort andere bitten).
Ik rijdt veel liever met bit Lachen

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 15:44

Ploempje schreef:
Ik overweeg om bitloos te beginnen rijden omdat mijn paard haar tong half verlamt is (Lang verhaal).
Ze reageerd niet goed op een bit langs één kant daardoor... Dermee...

tja als je dit leest kan ik me voorstellen dat je bitloos wilt gaan rijden.
Zelf heb ik een paard staan met een soortgelijk probleem, deze rijd ik met hackamore en dressuurmatig doet ie niets onder voor een paard dat met bit gereden wordt. als zal deze nooit op wedstrijden mogen verschijnen op deze manier.... Ach gut

Wel vind ik persoonlijk dat iedere optoming met of zonder bit schadelijk voor het paard KAN zijn bij verkeerd gebruik.
ook is het niet helemaal duidelijk wat je het meest doet met je paard, ben een recreatierijder of een (fanatiek) wedstrijd rijder?
Als je (fanatiek) wedstrijden rijd zul je toch met een bit moeten rijden (staat helaas in de regelementen)
Rij je het liefst lekker thuis of in het bos, kijk dan goed naar je paard en bedenk dan goed wat voor haar of hem het prettigst is!
Ga niet zelf aanklooien vraag gerust eens raad aan een iemand die verstand van zaken heeft! (instructeur oid)

succes!!!!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 15:52

ik vind het een beetje suf, als ik eerlijk ben.
en ik hoop niet dat ik nu heel bokt over me heen krijg. maar waarom niet gewoon met bit, ik zi ehier vaak bitloze combinaties langskomen en die lopen helemaal uit elkaar, kop in de lucht en het ziet er niet echt uit alsof ze hun dieren lekker aan het lopen hebben. ook kan een hackmore erg sterk inwerken. ik denk ook dat je snel te hard gaat trekken bij bitloos. en of dat dan weer goed is..

mij die je niet bitloos rijden, tenzij er iets met haar mond zou gebeuren. wel stap ik soms rustig met een halster aan over de weg. maar of dat nou echt bitloos rijden is?

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 17:30

@denice: Ik ga vaak op vakantie en trektochten met mijn paard, dan is het heel erg handig als hij onderweg gewoon kan eten zonder bit in.Hetzelfde geld voor langere buitenritten.

Ik rijd in het bos regelmatig stukjes dressuurmatig, kan heel goed hoor op een hackemore. Ik kom ook zat paarden tegen met bit die compleet uit elkaar lopen Knipoog

aknir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 18:11

hay.
ik vind het wel goed.
of het wel goed is voor de neus been weet ikniet
het is wel beter voor de mond van het paard en het maakt paardrijden werken voor het paard messchien leuker als hij er goed op reageert en het doet nooit pijn in de mond maar voor de neus weet ik niet.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 18:21

Yinnar schreef:
Ik denk niet dat je "normal" bent als je met bit rijdt. Of dat je bijvoorbeeld "abnormal" bent als je bitloos rijdt.

Ik denk dat je een beetje verkeerd het woord " normal " hebt begrepen. " normals " zijn mensen die op de paarden houden op de traditionele manier, rijden met bit, meestal in stal , in de winter met deken etc. Dan heb je nog de " naturals " en die streven erna paarden zo natuurlijk mogelijk te houden, dus zonder dekens, zonder ijzers , zoveel mogelijk buiten..
Het gaat dus niet om normaal of abnormaal!

Ontopic.
Ik denk dat als je het goed gebruikt het niet perse slecht hoeft te zijn. Waarom wil je eigenlijk graag bitloos gaan rijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 20:29

@denice: Alsof alle paarden met bit zo lekker lopen. Nagelbijten / Gniffelen
Kenmerkend voor bitloos is juist dat paarden veel meer ontspannen lopen, met lichaam, hals, kaken en mond ontspannen en hoofdje laag. Dus ik ben benieuwd welke foto's jij gezien hebt.

Neem trouwens eens een kijkje op www.bitloosdressuur.tk. Daar vind je een fotoalbum met veel bitloze dressuur combinaties.

Verder gaan veel mensen bitloos rijden, omdat ze ànders c.q. vriendelijker willen rijden. Dus de kans dat ze dan snel te hard gaan trekken, is klein.
De kans is er echter altijd, ook mèt bit.