Zadelvraag, inch alleen voor zitvlak of ook paardenrug?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Steefje

Zadelvraag, inch alleen voor zitvlak of ook paardenrug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 11:49

Ik vroeg me af of het aantal inch van een zadel puur de maat van je eigen zitvlak is of dat je ook moet kijken naar de lengte van de rug van je paard. Ik heb een 18 inch zadel gekocht, voor mijn zitvlak is dit de goede maat, maar ik vind het zadel vrij groot ogen op de rug van mijn arabische merrie (stokmaat ca 1,50 m.).
Ik snap dat een 18 inch zadel op een shet inderdaad te lang is, maar kan een 18 inch zadel voor een kleine e-pony met een normale ruglengte ook te lang zijn?

mariska1989

Re: Zadelvraag, inch alleen voor zitvlak of ook paardenrug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 12:27

Ik heb op mijn lease-haflinger een 18 inch kieffer aachen liggen. Kan net, past mooi, ligt niet té ver naar achteren zeg maar, past mooi. Hoe groter het zitvlak, inderdaad zijn de kussens ook vaak langer. Maar je ziet tegenwoordig ook vrij brede en lange kussens die ver onder het zitvlak van daan komen zeg maar. Er is dus wel ee nlink, maar een 18 inch zadle op een e-pony kan vaak wel, wanneer deze niet een kort ruggertje heeft.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 13:41

zeker moet je ook naar de lengte van het zadel kijken.... er zijn merken die hebben een grote inchmaat maar zijn dan korter dan de gemiddelde 18 inch zadels.
Dacht dat oa Barnsby korter was, maar een goede zadelmaker zal je zeker advies kunnen geven.

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 20:29

Ik had ook een 18" dressuurzadel maar dat viel toch te lang op mn nrps-pony van 1.47. Heb nu een Kieffer dressuurzadel mt 1 gekocht (is volgens mij 17" á 17,5") en dat ligt op haar een stuk beter (is echt een stuk korter). Ik zit er zelf goed op maar ik moet absoluut niet aankomen Knipoog .

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 22:24

Normaal is het voor je eigen bilmaat maar bij een pony met een korte rug zul je al snel op een maatje kleiner uitkomen ben ik bang, of een ander type zadel.