vraag over maat bit..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny4life

vraag over maat bit..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 19:21

hoihoi

ik heb een dilemma,
kan een goed k en k bit kopen maat 12,5 cm en 18 mm dik,voor een mooie prijs
ik wil er zo een omdat ik zonder bitringen ga rijden, word verplicht op concour.
en wil dan meteen een goede, heb nu een HH maat 11,5 en geloof ik 14 mm,
maar deze is wat krapjes vind ik zelf,
kijk hier maar even
Afbeelding
ik geloof dat er iets meer ruimte moet zitten of niet? maar ik ben bang dat de dikte
te breed word voor haar of zou dat niet veel uitmaken, ze heeft een klein mondje.
kan ik de gok nemen of niet? ohja is dubbelgebroken.

groetjes en bedankt.

Cemlys

Re: vraag over maat bit..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 19:30

Ik zou een keer de bitringen eraf halen en kijken wat je overkomt bij die 11.5, als hij dan nog krap zit dan kan die 12.5 op zich wel. 12.5 is meestal voor paarden die niet al te groot zijn en ook geen te groot mondje hebben, 11.5 kom je meestal bij grote d's tegen. 1cm kan wel degelijk behoorlijk schelen in een paardenmond, dus als ik jou was zou ik eventueel eens kijken om een 12.5 te passen (hoeft daarom niet hetzelfde bit te zijn maar enkel om de lengte te weten), ook dubbel-en enkelgebroken kan verschillen in grootte.

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 21:21

mijn paard is wel groot en die heb ik heel lang met een 12,5 gereden en heb er toen een keer en 11,5 in gedaan en dat lag beter in de mond. Kan je niet van iemand op stal een keer een bitje passen dat groter is??

Ik vind eigenlijk dat je bitje goed zit of misschien zelfs wat te groot. ik zou zelf niet van 11,5 naar 12,5 gaan maar gewoon deze maat houden. het is iid zo dat er verschil in grote zit bij dubben-en enkelgebroken bitjes
Ik heb altijd geleer dat het een halve tot maximaal 1 cm de mondhoeken mag uitkomen

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 23:14

switchx schreef:
mijn paard is wel groot en die heb ik heel lang met een 12,5 gereden en heb er toen een keer en 11,5 in gedaan en dat lag beter in de mond. Kan je niet van iemand op stal een keer een bitje passen dat groter is??

Ik vind eigenlijk dat je bitje goed zit of misschien zelfs wat te groot. ik zou zelf niet van 11,5 naar 12,5 gaan maar gewoon deze maat houden. het is iid zo dat er verschil in grote zit bij dubben-en enkelgebroken bitjes
Ik heb altijd geleer dat het een halve tot maximaal 1 cm de mondhoeken mag uitkomen

idd dus ook grote paarden kunnen nog een smalle mond hebben, beste is gewoon passen, alleen zo kun je zeker weten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 23:24

Ik denk dat dit 11,5 bitje precies goed is als je de bitringen eraf hebt. Nu lijkt het inderdaad iets te krap.
Ik zou inderdaad een 12,5 cm bit lenen, en even passen, maar ik denk dat het dan te groot wordt.

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 01:13

Ik denk dat die 12,5 iets te breed word dan, het is toch een centimeter verschil + de bitringenverschil zeg maar.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 17:47

pff moeilijk hoor...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 17:50

Waar heb jij gehoord dat het verplicht word?
Ik heb wel een topic voorbij zien komen op bokt, maar kan er geen bron vermelding van vinden als, ik heb gehoord dat Lachen

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 17:50

ik dat ook niet nee...
maar hoor er steeds mensen over..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 17:53

eerts pas bewijzen zien zou ik zelf zeggen Lachen
Tenminste als je daarvoor alleen een ander bit koopt Lachen

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 18:25

voor het geval ik straks ineens er niet mee mag rijden dan heb ik er liever al 1.. maar goed het moet eerst gebeuren.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 18:54

De haf die ik rijd zit wat tussen 11,5 en 12,5 in. 12,5 is duidelijk te groot, 11,5 net wat te krap.
Ik heb een tweedehands K&K bitje gevonden in maat 12 en die past perfect. Lachen
Ik zou idd de bitringen eraf halen en dan even kijken. Ik vind het er zo niet te krap uitzien hoor.