[WN] Maten westernhoofdstellen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Odetje92

Maten westernhoofdstellen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 15:36

Ik wil weer helemaal overstappen op het western rijden met mijn verzorgpaard, al die tijd
heb ik het met haar gewone hoofdstel gedaan, maar wil nu een echt westernhoofdstel
die bij haar westernzadel past. Maar nu heb ik een maat probleem, een gewone FULL zal
misschien passen, maar ik heb dan een probleem dat de frontriemen te kort zijn.
Mijn verzorgpaard is namelijk een trekpaard:P Weet iemand hoe de westernhoofdstellen
uitvallen vergeleken met engelse hoofdstellen? En hoelang zijn de bakstukken en frontriem?

8nnemiek

Re: Maten westernhoofdstellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 15:49

mijn ervaring is dat de keelriemen vaak de kort zijn, ik heb een tinker met een erg breed hoofd. Voor de bakstukken heeft hij altijd een cob maatje nodig, maar de keelriem is vaak te kort. Frontriem past bij ons altijd precies, maar voor een trekpaard zou dat idd te klein zijn.
Je zou misschien een een-oor of twee-oor hoofdstel kunnen kopen als je paard daar tegen kan, en dan een schoenveter onder de keel doen, zodat het hoofdstel niet kan afvliegen als ze met haar hoofd schudt.
En dan zou ik even opmeten hoe lang je oude hoofdstel is van bitring, achter de oren door, tot aan de andere bitring, en dan bij een western winkel kijken welk hoofdstel net zo lang is in de eerste gaatjes. Ze bestaan wel Lachen

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 15:52

MysticTinker schreef:
mijn ervaring is dat de keelriemen vaak de kort zijn, ik heb een tinker met een erg breed hoofd. Voor de bakstukken heeft hij altijd een cob maatje nodig, maar de keelriem is vaak te kort. Frontriem past bij ons altijd precies, maar voor een trekpaard zou dat idd te klein zijn.
Je zou misschien een een-oor of twee-oor hoofdstel kunnen kopen als je paard daar tegen kan, en dan een schoenveter onder de keel doen, zodat het hoofdstel niet kan afvliegen als ze met haar hoofd schudt.
En dan zou ik even opmeten hoe lang je oude hoofdstel is van bitring, achter de oren door, tot aan de andere bitring, en dan bij een western winkel kijken welk hoofdstel net zo lang is in de eerste gaatjes. Ze bestaan wel Lachen

Bij zadelmarkt.nl hebben ze maar 2 in een grote maat, maar die heeft nogal veel zilverwerk en dat
vind ik niet mooi en past niet bij het zadel. Keelriem is bij mn Odette ook vaak te kort

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 16:06

Zadelmarkt is ook niet echt geweldig, leuk voor af en toe mee te rijden (de hoofdstellen dan, zadels zijn echt niks) maar als je een beetje betere kwaliteit leer wil dan zou ik bij een echte westernwinkel kijken Lachen
Bij justwestern.nl hebben ze al hoofdstellen voor 25 euro, zonder zilverwerk.

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 16:23

Is het wel slim om een 1oors of 2oors hoofdstel te kiezen? Dit zal namelijk haar eerste echte
westernhoofdstel worden. Dan is een met een rechte of V vorm hoofdstel toch beter?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 16:28

Je eerste hoofdstel kan idd beter een keelriem hebben. Als je het nu passende hoofdstel opmeet qua frontriem en keelriem en de bakstukken rondom, dan weet je waar je op moet letten.
Bij de goedkope hoofdstellen zijn de bakstukken in verhouding vaak te lang mbt de keelriem en frontriem. Leuk voor een arabier met een lang smal hoofd, maar niet voor een koudbloed.

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 16:32

DubbelDun schreef:
Je eerste hoofdstel kan idd beter een keelriem hebben. Als je het nu passende hoofdstel opmeet qua frontriem en keelriem en de bakstukken rondom, dan weet je waar je op moet letten.
Bij de goedkope hoofdstellen zijn de bakstukken in verhouding vaak te lang mbt de keelriem en frontriem. Leuk voor een arabier met een lang smal hoofd, maar niet voor een koudbloed.

Dat van de keelriem was ik na wat onderzoek al achter..
Zijn er verder nog Do's en Dont's bij het kiezen van het hoofdstel? Punten waar ik op moet letten?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 16:33

Voor de een-oor ligt het eraan hoe je paard erop reageert, mijn paard vind het nl helemaal niet erg om zo'n leertje om zn oren te hebben, maar er zijn ook paarden die dat niet fijn vinden. Verder is het helemaal geen verschil qua druk ofzo, het enige doel van de frontriem, of het oorstukje, is te zorgen dat het hoofdstel niet verschuift.
Ik heb deze: http://img.photobucket.com/albums/v684/ ... CT0069.jpg
Ik heb hem wel altijd vast liggen onder de keel met een veter.

Als je toch een rechte of v-vorm frontriem wil dan zou ik de frontriem ook even opmeten en dan bij westernwinkels vragen of ze er een in die maat hebben. Maar ik ben er nooit eentje in trekpaard maat tegen gekomen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 16:35

Tja alle kwaliteit hoort naar de prijs te zijn, dus dun geverfd leer is goedkoper als dik naturel leer.
Voor 'frutsels' betaal je natuurlijk altijd wat meer.
Als je het leer dubbelvouwt mag het geen scheurtjes oid gaan vertonen. Gespjes e.d. hoort soepel te lopen

@MysticTinker: aan alles is te komen, zelfs voor ezels Knipoog

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 16:38

Echt een super belgenhoofd heeft ze ook weer niet;)
Dus een iets grotere paardenpaard zal vast lukken.
Nog tips over het merk of winkel waar ik het beter wel of niet kan kopen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 16:40

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 18:48

Ik heb wel een behoorlijk grote two ear liggen, een donkere met zilver en zwarte sterretjes. Ik kan wel even meten hoe groot die op z'n grootst is? Dan mag je 'm wel overnemen.
Keelriempje is snel opgelost: leren veter in de kleur van je paard onder de kaak door, zie je niets van.

Earmpykje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 09:54

Oregon trail tack store in westerbork is aardig bij jou in de buurt.
Ik ben er zelf nooit geweest, heb wel van internet eens een hele fijne pad besteld, goeie kwaliteit.
En dan is er ook nog de Horseman Outfitter in Groessen (bij Nijmegen),
ook goeie kwaliteit (heb ik m'n stocksaddel voor m'n haflinger vandaan),
goed advies en aardige lui met tijd voor je als je serieus op zoek bent. Aanrader.
Echt goedkoop is het niet, maar zoals al eerder door een ander hier vermeld:
alle waar naar z'n geld!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 23:57

Voor mijn grote KWNP-er kan ik zonder problemen een hoofdstel vinden. Maar de keelriemen zijn altijd te kort. Gelukkig heb ik een goede leerwinkel in de stad zitten. Die maakt even een nieuwe langere keelriem. Dat zou bij een frontriem ook moeten lukken (bij de lussen uit elkaar halen en stukje aanzetten). Voor teugels (die moeten bij mijn ook veel langer zijn) wordt het moeilijker, dat wordt niet mooi nl. Maar daar is inmiddels ook een oplossing voor. Die extra lange teugels worden wel gemaakt in de VS.