Ik heb een lichtbruin westernhoofdstel, maar krijg een nieuw zadel en die is donkerbruin. Nu wil ik graag mijn hoofdsel iets donkerder maken (als dat tenminste kan). Weet iemand of dit kan en wat ik daar het beste voor kan gebruiken?
Dat kan op 3 manieren: 1- Met olie/schoensmeer. Olie (voorzichtig) warm maken en er donker bruine schoensmeer door mengen (als het warm is is alles vloeibaar en beter te mengen). Afkoelen en er het leer mij invetten (zal niet meteen veel donkerder worden, maar even in laten trekken OF 2 a 3 insmeren). 2- Leer inkt. Dit goedje kun je (in verschillende bruin kleuren) bij goede zadelmakers kopen. Let wel op, want het dringt meteen in het leer en donkerder maken gaat nog wel maar lichter maken never-nooit-niet meer. Dus kies hier de goede kleur. 3- Antiek finish / coating Hiervan bestaan 2 typen : die op Acryl basis en op Vet basis. Het wordt (o.a.) gebruikt om aan (nieuwe) zadels een "antiek" look of kleur "gloed" te geven. De Acryl soort is alleen te koop bij zadelmakers (e.d.) of Tandy Leather. Idem voor de Vet soort, maar eigenlijk is dit een soort gekleurde boenwas; en die is te koop bij de Kwantum's, V&D's, meubelzaken e.d. Ook weer in laten trekken OF 2 a 3 keer smeren.
In alle 3 de gevallen telt wel, dat leer dat goed geolied is, niet snel meer andere (kleur-) stoffen op neemt. Ik zou in jouw geval voor de 1e OF 3e optie gaan.
Mij is altijd verteld dat je plantaardige olie nooit mag gebruiken op het leer van je tuig. Gewone koevoetolie maakt het lichte leer ook al meteen een stuk donkerder is mijn ervaring. Maar eigenlijk hoef ik daarvoor geen moeite te doen, hier is alles binnen een week zwart.....
Mijn hoofdstel is ook nog helemaal in orde Ik had wel olijfolie gekocht met een extra lichte smaak, vooral zodat het niet gaat stinken, dat werkte goed trouwens.
Ben bang dat je het dan toch moet laten verven. Een nieuw hoofdstel wordt na een paar keer gebruik altijd donkerder, en hoe vaker je het invet, hoe donkerder het gaat worden. Ik ken verder geen spulletjes om het lichter te laten worden..
ik heb een zadel met krasjes erop en die zijn licht van kleur, en mijn zadel is donkerbruin ook gewoon met olijfolie insmeren? en hoeveel moet ik er dan opsmeren?