vragen over zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

whisperer4

vragen over zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-07 22:28

hallo,
Momenteel rijd ik met een grote pony (net geen paard), maar het zadel dat ik gebruik is vreselijk slecht! Daarom ben ik van plan om een nieuw zadel aan te schaffen. Ik heb geen groot budget, want ben amper 16, maar zou wel graag een goed zadel hebben. Nu was mijn vraag wat jullie aanraders zijn? En waarop ik heel zeker moet letten bij de aankoop van een zadel? Ik zag al een beauty-zadel, maar las dan op het forum dat dit zadel helemaal niet goed is. Dus dit is al uitgesloten. Toen zag ik een merano zadel, maar het commentaar over dit zadel leek me ook niet al te best. Nu zag ik onlangs op het internet een 'new lord' veelzijdigheidszadel te koop staan, wie heeft ervaring met zo'n zadel? en zijn ze aan te raden? Of zou ik best een ander zadel kopen? Ik vond ook nog een nieuw lederen merkloos zadel, dat verkocht wordt wegens stopzetting zaak, het kost 150 euro. Willen jullie hierover ook jullie mening geven?
alvast bedankt voor jullie hulp
groetjes xxx

8nnemiek

Re: vragen over zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 00:14

Persoonlijk zou ik gewoon even doorsparen, een zadel van 150 euro, of van 250 euro, kan nooit van een goede kwaliteit leer zijn, en je hebt ook nog vaak kans dat de boom niet helemaal recht is, of er losse delen in zitten die later in de rug kunnen prikken. Hoeft niet natuurlijk, maar ik heb al eerder verhalen gehoord van een stuk ijzer dat uitstak.

Het zadel wat ik echt een aanrader vindt is de barefoot, boomloos. Dat past op een heleboel paarden, je kunt het later dus ook nog voor andere paarden gebruiken, en het blijft meegroeien met de bespiering van je paard. Ik heb er zelf een gekocht toen mijn paard nog volop in de groei was, en een paar maanden geleden had ik eindelijk geld genoeg voor de western versie.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 00:29

een goedkoop (merkloos) leren zadel is eigenlijk nooit een goede keuze (vaak scheef.slecht leer slechte pasvorm etc.)
beauty merano etc. zijn zadels van slechte kwaliteit
voor mensen met smalle beurs vind ik een wintec nog altijd de beste keuze
zijn gewoon prima zadels
wel altijd de vulling eerst aan laten passen (uiteraard bij een vakman) bij een 2e hands zadel voordat je er mee gaat rijden

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 01:09

Naast Wintec is ook Thorowgood een heel fatsoenlijk betaalbaar alternatief.

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 12:14

Je zou ook kunnen kiezen voor een wat ouder tweedehandszadel. Een tweedehands JC, wintec of ander middenklassezadel is niet te duur, maar toch een stuk beter van kwaliteit dan de zadels die jij opnoemde.
Ik zou nooit kiezen voor een goedkoop, merkloos zadeltje omdat die heel vaak niet goed inelkaar zitten.