Harnachement voor een Tuiger

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jolien87

Harnachement voor een Tuiger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 23:18

Mijn baas heeft een aantal tuigers voor de kar staan maar wil deze ook onder het zadel hebben.
Bij hun vorige eigenaar hebben ze al onder het zadel gelopen dus dit moet geen probleem zijn.
Zaterdag komt er iemand mee om een zadeltje te passen maar er moet natuurlijk ook nog een hoofdstel bij.
Hoe weet ik dat het hoofdstel de goede maat heeft? (maat frontriem e.d.) en wat is het meest geschikte bitje om mee te beginnen, enkel gebroken?
En hoe breed moet dit bitje zijn?
Alvast bedankt!
Voor de duidelijkheid: Het is waarschijnlijk voor het paardje die het dichtst bij staat!
Afbeelding

8nnemiek

Re: Harnachement voor een Tuiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 23:40

Kun je niet het menhoofdstel opmeten? Dan weet je meteen de goede maat. Ook voor het bit.
Ik denk dat ze nu een stang in hebben he? Dan zou je een ongebroken trens kunnen proberen, dat lijkt het meeste op hun vertrouwde menbit, maar dan vriendelijker omdat het geen hefboomwerking heeft.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 12:31

Ik denk dat ik met een gewoon hoofdstel maat full een heel eind komt.
bitje kan je nameten van het bit waar ze nu op lopen..
en waar ze het fijnst op zullen lopen is afhankelijk van het paard zelf.

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 12:36

Inderdad een full hoofdstel Neusriem maakt niet echt uit denk ik, gewoon iets gecombineerds.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-07 15:47

Hey bedankt voor jullie reacties al:) Had er nieteens aan gedacht om het bit op te meten haha...
Ze lopen nu idd met stang maar is een enkelgebroken niet het beste om mee te beginnen bij een gewoon hoofdstel of zijn ze al gewend aan een ongebroken door de stang?

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 15:49

je kan ook een simpele watertrens erin hangen,.
dat zou mijn keus zijn,

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 15:54

Mijn ervaring is dat je voor zo'n "degelijk" paard toch al vlug X-full nodig hebt, zeker voor de neusriem en frontriem. Hoe groot is het paard?

HappyLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 15:56

Welke maat hebben ze aan tuig? zou zo'n maat dan niet passen?

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 16:01

Als het paard niet extreem groot (tot 1.68) is of een buiten proportie groot hoofd heeft, denk ik dat je met een full hoofdstel en een 13.5 cm watertrensje een heel eind zal komen. De meeste paarden passen daar best in.
Enkelgebroken moet gewoon kunnen hoor, ik ken een heel stel paarden die voor de kar lopen en worden gereden/gelongeerd, en alleen voor de kar dragen ze een stangbit, verder lopen ze gewoon op een (enkel)gebroken trensje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 17:41

Ik weet nu sinds een week dat dit een maat'je' is wat behoorlijk groot is.... Kieffer Full passen ze niet, en dan hebben we het helemaal nog niet over zadels..... Maarja, meten is weten, he!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 17:45

Een stang is een centimeter groter dan een gewoon bit, dus opmeten heeft niet heel veel zin. Ik denk dat een gewone Full wel moet kunnen, zo groot lijken die hoofden niet. Wel verschild het per merk. Ik heb een Knightrider hoofdstel wat nogal groot valt en je heel ruim kan verstellen, misschien is dat wat.
En ik ben meer voorstander van een dubbelgebroken bit. Als ze niet heel zacht in de mond zijn kun je die ook een slagje dunner krijgen, maar het ligt aan de menner. Ze kunnen best heel fijn te rijden zijn op een zacht bit.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 17:49

Toch verkijk je je daar vlug op hoor... Hoe vaak ik wel niet met iets in m'n handen heb gestaan wat passend leek en toch te klein bleek... Bij die toch wat grovere tuigerhoofden is vooral de neusriem vaak kritisch, die kan vaak niet dicht of de bakstukken lopen te kort achter de ogen langs.

Ik vind het wel een aansprekend paard trouwens, mooi dier!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 17:52

Voor een zadel moet je gewoon een zadelmaker laten komen. Meestal is een gewone medium boommaat wel aan te passen.
Zijn ze erg breed op de rug, dan zal de zadelmaker dat zien.

Mijn paard heeft bijvoorbeeld een smalle schoft, maar wel een brede ruggegraad. Het zadel heeft dus een medium boom, maar de kussens zijn volledig aangepast (breder gelegd).

Als bit zou ik gewoon simpel beginnen. Een rvs watertrens enkelgebroken van nog geen 10 euro. Dikte van de standaard HH bitten is 19 mm. Deze bitten gebruik ik eigenlijk altijd bij het inrijden. Alleen als blijkt dat ze beter op een dubbelgebroken lopen krijgen ze die in.

Hoofdstel is gewoon een kwestie van het menhoofdstel meenemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 18:13

Margreet schreef:
Bij die toch wat grovere tuigerhoofden is vooral de neusriem vaak kritisch

Over vooroordelen gesproken. Niet alle tuigpaarden hebben een grof hoofd, de paarden op de foto zeker niet. Ik heb zelfs een halve tuiger staan die maatje Cob heeft.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 18:45

Ik bedoel het niet negatief hoor... Dan had ik gewoon lompe kop gezegd Knipoog Noem het dan "degelijk" of "solide" als je dat beter kunt hebben. Zo op de foto vind ik het een stevig dier en daar is niks mis mee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 21:01

Het gaat me niet om de bewoording, maar dit paard heeft helemaal geen lompe kop, tuigerhoofd(ramskop) of 'degelijk' hoofd. Het hoofd van dit paard is niks groter dan van een normale KWPNer ook al staat ie dan toevallig voor de kar.
Ik denk dus niet dat ze een hoofdstel maat jumbo nodig heeft of een heel groot bit.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 23:18

Nou tegen zulke lange tenen kan ik niet op hoor... De belediging ontgaat mij volledig, maar het zal wel Rolleyes

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 10:30

Haha dames toch, volgens mij gaan jullie langs elkaar heen;)
Ze zijn idd niet zo "grofhoofdig" haha, het zijn Gelderse paarden, wel tuigers dus maar ze hebben eigenlijk geen ramshoofd.
Wel een lang hoofd maar de dikte van de neus val heel erg mee, vooral het paardje dat het dichtste bij staat, die heeft een wat smaller hoofd.
een vriendin van me heeft nog een enkelgebroken bitje en een hoofdstel dus die nemen we ook mee. Nu alleen nog de singelmaat, 120 of 140?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 10:32

Een gelder is niet hetzelfde als een tuigpaard.

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 11:00

Maar qua hoofdgrootte kan je er niets van zeggen Knipoog
Wat voor paard je dan ook hebt.
Ik denk dat je met een gewoon full-hoofdstel een heel eind komt.
En als je écht heel onzeker bent, dan leg je gewoon even een meetlintje langs je menhoofdstel. Of nog handiger, je neemt het menhoofdstel even mee Knipoog

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 11:06

[***] schreef:
Een gelder is niet hetzelfde als een tuigpaard.

Je hebt helemaal gelijk haha...heb het ff gecheckt en het is idd geen tuiger *slaat zichzelf tegen dr voorhoofd*
Maar we weten nu wel allemaal wat ik bedoel he haha

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-07 17:18

Het is allemaal voor mekaar, heb alles voor het paard...
Topic kan dus geslote worden!

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 21:49

Een topic hoeft niet altijd direct gesloten te worden. Als je voldoende informatie hebt kun je dit gewoon in het topic melden maar hij blijft open. Misschien heeft namelijk nog een andere user iets aan het topic.