Dressuur rijden op een boomlooszadel.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sjafrane

Dressuur rijden op een boomlooszadel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 16:31

Hallo allemaal.

Ik vroeg me af wie rijd er dressuur met een boomloos zadel? En wie rijd er wedstrijden mee?

Nou dat was het.

groetjes

stephanie81

Re: Dressuur rijden op een boomlooszadel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 16:49

Ik rij geen dressuur wedstrijden met mijn barefoot maar wel dressuur in de bak. gaat prima! Vingers aflikken

Je mag ook gewoon starten met de barefoot cheyenne of London.

succes

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 17:57

Ik dressuur op mijn Ghost. Knipoog

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 18:28

stephanie81 schreef:
Ik rij geen dressuur wedstrijden met mijn barefoot maar wel dressuur in de bak. gaat prima! Vingers aflikken

Je mag ook gewoon starten met de barefoot cheyenne of London.

succes

is dat zo?? ik had het er toevallig laatst over met een vriendin die jury is. zij had de KNHS erover gebeld. er staat namelijk in het regelement dat je op een zadel moet rijden wat engels is, of daar zoveel mogelijk op lijkt (en dan heeft een dressuurzadel nog de voorkeur boven bijv. een springzadel). een boomloos zadel lijkt daar niet op, mede omdat het een totaal andere constructie heeft.
ze heeft nog geen antwoord, maar ik ben wel benieuwd hoe het uitpakt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 21:08

De KNHS geeft juist altijd als antwoord dat een boomloos zadel (type Barefoot) genoeg op een Engels zadel lijkt en het dus geen probleem is om ermee te starten.

Natuurlijk wel met normale beugelriemen en beugels , niet met de fenders of zadels met een knop ofzo.

Een springzadel ziet er ook anders uit dan een dressuurzadel , maar daar mag je ook mee starten Knipoog

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 21:24

dierfysio schreef:

is dat zo?? ik had het er toevallig laatst over met een vriendin die jury is. zij had de KNHS erover gebeld. er staat namelijk in het regelement dat je op een zadel moet rijden wat engels is, of daar zoveel mogelijk op lijkt (en dan heeft een dressuurzadel nog de voorkeur boven bijv. een springzadel). een boomloos zadel lijkt daar niet op, mede omdat het een totaal andere constructie heeft.
ze heeft nog geen antwoord, maar ik ben wel benieuwd hoe het uitpakt.

Dat verschilt natuurlijk wel per zadel. Ik vind dat mijn Freeform prima op een veelzijdigheids zadel lijkt.

Ik rij dus wel dressuur op een boomloos zadel en hoop daarmee ook dit jaar te starten.

Micha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 21:57

pmarena schreef:
De KNHS geeft juist altijd als antwoord dat een boomloos zadel (type Barefoot) genoeg op een Engels zadel lijkt en het dus geen probleem is om ermee te starten.

Natuurlijk wel met normale beugelriemen en beugels , niet met de fenders of zadels met een knop ofzo.

Een springzadel ziet er ook anders uit dan een dressuurzadel , maar daar mag je ook mee starten Knipoog

Niet om je af te vallen... maar waar kunnen we deze info staven?? ik ken andere verhalen (let wel niet uit eigen ervaring) over startproblemen op reeds laag niveau. (ivm met andere opbouw van zadel en engels spring, dressuur of vzh zadel hebben gelijkende opbouw en niet wat voor het oog lijkt)

Daarnaast is het natuurlijk wie er jury is op dat moment en hoe hij/zij de regels uitlegt. maar goed je zou eenduidigheid kunnen brengen als je weet waar dit op tekst staat.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 21:58

jade:vet cool dat je een freedom heb Lachen

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 22:55

Ik rijd(reed) wel gewoon dressuur met mijn barefoot Lachen Gaat prima hoor!

Gewoon in de bak, maar misschien dat ik deze zomer een onderling wedstrijdje ga doen. Verder rijd ik nooit wedstrijden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 23:06

Micha schreef:
pmarena schreef:

Niet om je af te vallen... maar waar kunnen we deze info staven?? ik ken andere verhalen (let wel niet uit eigen ervaring) over startproblemen op reeds laag niveau. (ivm met andere opbouw van zadel en engels spring, dressuur of vzh zadel hebben gelijkende opbouw en niet wat voor het oog lijkt)

Daarnaast is het natuurlijk wie er jury is op dat moment en hoe hij/zij de regels uitlegt. maar goed je zou eenduidigheid kunnen brengen als je weet waar dit op tekst staat.

Gewoon uit ervaring , er zijn al heel wat mensen geweest die het nagevraagd hebben bij de KNHS , zowel telefonisch als via mail , en steeds is het antwoord hetzelfde. Er staat niet in de regels dat het niet mag , de regels zijn erg onduidelijk eigenlijk en daarom mag het wel.
Alles is te vervalsen dus ik kan toch geen bewijs geven om iemand te overtuigen die vermoed dat een verkoper een mooie draai eraan geeft , dus het is dan toch afwachten wat je zelf van de KNHS hoort. Maar klanten vragen het dus regelmatig na , en zo krijg ik weer regelmatig te horen dat het gewoon toegestaan is. Knipoog

Een jurylid mag dan ook niet weigeren want die houdt zich niet aan de reglementen.
Wel adviseer ik mensen vaak om het zelf nog even na te vragen bij de KNHS als ze het toch niet helemaal vertrouwen , en dan een kopietje mee te nemen op wedstrijd van het antwoord van de KNHS , voor het geval er toch iemand met van die samengeknepen billetjes rondloopt die gaat lopen zeuren Haha!

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 23:16

Ik rijd dressuurwedstrijden met mijn barefoot londen.
Nog nooit commentaar gehad van de jury en gewoon 8-en voor de verzorging.
Neem aan dat ze wel zien dat het zadel ietsje anders is, maar ik heb er nog nooit wat van gehoord dus Lachen

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 09:01

Met een barefoot cheyenne en een london (zonder fenders maar met gewone beugelriemen en beugels) mag je op dressuurwedstrijden uitkomen.
Met een arizona en een Nevada mag je westernwedstrijden starten.

Sjafrane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-07 15:55

allemaal bedankt voor jullie reactie. ik ga het denk ik gewoon nar vragen bij het knhs. Ik krijg binnen kort een cheyenne om uit te proberen op mijn pony.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 18:46

Je mag gewoon dressuur starten met een boomloos zadel, t/m de Z. Ik heb het gevraagd aan de KNHS.
Ik heb een keer gestart met m'n barefoot, in de L1 (m'n laatste wedstrijd) Helemaal geen commentaar op gehad, niet van de jury, niet van een official, niet van andere ruiters...

Sjafrane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 18:20

En t/m de z betekend toch ook dat je er mee in het z mag rijden?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 18:23

Tot en met is idd ook Z Haha!

Sjafrane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 09:05

bedankt.

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 16:42

Lenneke_ schreef:
Je mag gewoon dressuur starten met een boomloos zadel, t/m de Z. Ik heb het gevraagd aan de KNHS.
Ik heb een keer gestart met m'n barefoot, in de L1 (m'n laatste wedstrijd) Helemaal geen commentaar op gehad, niet van de jury, niet van een official, niet van andere ruiters...

Nee ik heb ook van niemand commentaar gehad.
En das ze geraden ook Knipoog Deze heerlijke stoel neemt niemand me meer af Tong uitsteken

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 17:05

mirkip schreef:
Deze heerlijke stoel neemt niemand me meer af Tong uitsteken

Ik heb gisteren voor het eerst op een boomloos zadel gezeten, omdat ik een proefles moest geven en die klant reed ermee en vond dat ik het ook eens moest proberen. Tjemig, wat zit dat grandioos *LOL*
Denk dat ik er nog wel eens een bij ga kopen, naast mijn 'gewone' zadels.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 19:30

Ik vond m'n Barefoot ook altijd heerlijk zitten. Tot ik op een Massimo ging zitten *LOL*

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 19:12

Rij ook gewoon dressuur met mijn barefoot cheyenne en rij er ook wedstrijden mee in het L2. En gisteren heeft een stalgenoot met mijn fjord en barefoot zadel gesprongen.

Sjafrane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-07 20:55

Ik moet nog even wachten tot ik de barefoot kan proberen op mijn pony. ik ga proef rijden op en cheynne. ben benieuwd of ik het wat vind.