[WN] Wanneer is je pad versleten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Wanneer is je pad versleten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 11:10

Nav deze quotes in een ander topic (om dat topic zuiver te houden):
06csma schreef:
Dick schreef:
Omdat zelfs een dunne pad al een aanzienlijke invloed kan hebben op zweetplekken, doordat bijvoorbeeld een deel van de pad nét even wat meer lucht doorlaat / absorbeert.

dat is een goeie Dick.
een AANZIENLIJKE INVLOED KAN hebben.
En er word helaas teveel met oude versleten niet meer deugende pads gereden.

Misschien een domme vraag hoor, maar wanneer is je pad eigenlijk versleten? Ik rij al jaren met een neoprene pad en een wollen pad. Je kan duidelijk de vormen erin zien, vooral in de neoprene pad (is de oudste). Mijn eerste wollen pad is weg, die was duidelijk te zien 'af'; was dunner geworden door een X-aantal keren wassen, en had ik zelf geen goed gevoel meer bij.

Maar wanneer is bv een neoprene pad nou "op"?

Nicole85

Re: Wanneer is je pad versleten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 12:32

erg goede vraag, ik ben benieuwd Lachen

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 14:55

Ja, Dat is een goede vraag. Een moeilijke. Nog maar even wat meer, om het probleem "op te blazen" .... Materiaal / ouderdom / uren per jaar / veel-weinig zweten / onderhoud
Ik weet het ook niet. Ik weet (gelukkig nog) wel wat ik zelf doe:

a) Iedere zadel / paard combinatie een eigen pad (dat voor mij stug en grof moet zijn)
b) Logisch gevolg van a): nieuw zadel = nieuw pad (wel even zadel inrijden met het oude pad)
c) Pads na 1 1/2 jaar goed gebruik ===> hondendeken
d) Pads bij "duidelijk" minder dan "origineel" ===> hondendeken
e) Pads ingezakt (o.a. te zien aan "tunnel" tussen fork en schoft) ===> hondendeken

Let wel:
- Ik heb nooit Neopreen pads (zweten m.i. veel te veel).
- Ik heb altijd Tuffy, Toklat of Reinsman (ben nu een ander merk aan het "testen")

MVG Louis

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 15:00

Ik rij met neopreen pads, ik hou ze goed schoon: na het rijden t zweet eraf wassen. Zodra deze pads uitgedroogd raken koop ik een nieuwe, qua slijtage valt t wel mee, ze zijn eerder uitgedroogd dan echt versleten. althans da's mijn ervaring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 15:14

Nou die van mij begint echt wel slijtageplekken te vertonen, vooral op de schoft waar ik 'm dus elke dag omhoog trek (overblijfsel uit m'n dressuurtijd, ik trok altijd heel trouw het chabrak in de kamer van m'n zadel). Ik rij er al jaren mee, uurtje of 10 in de week.

Ik ben een beetje een slons geloof ik, want ik gooi ook vrolijk hetzelfde pad van m'n ene op m'n andere paard Bloos

M'n wollen pad is nog wel wat stugger, die gebruik ik ook een stuk minder dan de neoprene.

Aan de binnenkant (paardenkant) van m'n neoprene pad is het neopreen ook op sommige stukjes (wederom waar ik er altijd aan trek) ruw ipv glad.

Hmmzzzzz toch maar eens vervangen dan. En dat terwijl ik die superstugge rechte pads juist zo onhandig vind. Ik vind ze pas prettig als ze versleten zijn denk ik....

Dick heeft op aanraden van Sablou zo'n Tuffypad voor Leo gekocht, en die is erg prettig.
Weet iemand of dat model van Tuffy ook in neopreen bestaat?

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 18:34

@sonja, misschien moet je eens een gecontourde proberen die zijn al voorgevormd, alhoewel dat misschien niet zo handig is op mileen, maar voor die grote (ben even zijn naam kwijt Bloos) en Faizje wel.

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 22:12

Sonja schreef:
......Ik ben een beetje een slons geloof ik, want ik gooi ook vrolijk hetzelfde pad van m'n ene op m'n andere paard Bloos

Nee, hoor, geen slons (persoonlijke mening, heeft niets met pads te maken) Ach gut .
EN...ik denk dat het "wisselen" van neopreen pads minder problemen opleverd als met een ander type. Neopraan gaat niet naar het paard, noch het zadel staan (als het goed is). Dat doet de "inhoud" van een dik pad, zoals Tuffy of Tocklat, wel. Dat wordt op den duur "plat" gereden, c.q. de "inhoud" wordt weggedrukt....

MVG ouis

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 10:47

Bedankt voor de antwoorden!

Ik heb gisteravond even gecheckt, maar de pad 'veert' gewoon waar het zadel draagt, maar het is wel een stuk soepeler alle kanten op dan een nieuwe pad; het buigt makkelijker. De slijtage zit 'm op het vilt (dus aan de niet-paardkant), waar ik ook die lelijke kunstleren flappen vanaf getrokken heb toen dat begon te flubberen. En natuurlijk op de schoft-plaats waar ik er altijd aan lig te trekken Haha!

@CC: Jij bedoelt denk ik zo'n tuffy he, met 'voorgevormd'. Die ligt op Leonardo inderdaad wel heel mooi (die heeft ook een hoge schoft) maar ik hem 'm nog nooit op de ponies gehad. Die hebben ook allebei heel weinig schoft, dus ik heb daar nooit over nagedacht voor hen.
Ik kreeg per PB ook al de tip om met teruggesneden schoft te gebruiken, maar op 1 of andere manier heb ik het niet met die dingen, en gaan je teugels dan ook onder je pad klieren onder het rijden Haha!

@Sablou: als ik het goed begrijp kun je je neoprene pad dus wel gerust op 2 paarden gebruiken, maar een wollen liever niet?
Ik ben al niet zo van de wollen pads, vooral niet op wedstrijden. Ik heb liever neopreen met een showblanket. Die wollen pads zijn zo lelijk. En wollen pad met showblanket erover wordt denk ik wel heel veel van het goede he? (lijkt me het effect van dubbele sokken in je schoenen hebben?)

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 17:45

@Sonja
Ik denk dat Neopreen "paard neutraal blijft". Het is een kunststof dat m.i. zijn oorspronkelijke vorm behoudt, tenzij het echt OP is. Dus m.i. geen probleem. Ik heb het niet zo op neopreen als je veel (langere) buitenritten maakt of lange sessies traint. Die van ons staan altijd "buiten" en hebben dus vaak wintervacht. Jerry zweet sowieso altijd als een gek en dan is neopreen op de lange duur "brandgevaarlijk". Voor een wedstrijd kun je heel goed met een schone neopreen met daarover een hele mooie hoes of cover kunnen rijden. Neopreen is per definitie heel goed schoon te houden en dat kun je van andere pads niet zeggen. Ik weet niet of neopreen + showblanket te veel van het goede is. Dat zou je moeten uitproberen (zweef gevoel?). Denk er wel om, dat bij het "op stapelen" van pads (even overdreven) de druk per vierkante cm op (m.n.) de schoft van je paard zeer sterk toeneemt.

MVG Louis

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 10:02

Nou, call me crazy, maar ik heb gisteren dus met een nieuwe neoprene pad gereden en dat zat kl*te Boos!
Die dingen heb je dus blijkbaar ook in kwaliteiten.
Het voelde alsof er een telefoonboek onder m'n zadel lag. Had totaal geen gevoel met m'n paard en het voelde niet lekker stabiel. M'n zadel lag ook niet netjes stil en verschoof met op- en afstappen. Wat 'ie anders dus nooit doet.
GRRRRRRR!!!!!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 10:48

Neopreen heb je zeker in kwaliteiten, hoe minder lucht er tussen hoe stugger.
Maar misschien moet die ook even ingereden worden Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 10:55

Hij lag ook megastug op het paard toen ik m'n zadel erop moest slingeren (en dat kost me al behoorlijk wat moeite op het grijze ezeltje, krengetje is te hard gegroeid Haha! ), soort van plank. Niet handig.

Op aanraden van Aafke ga ik ook eens een vilten proberen. Eens kijken hoe dat bevalt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 10:56

Persoonlijk ben ik helemaal into gecontourd, ligt voor een paard ook een stuk prettiger en meteen vaster op de rug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 11:00

Misschien pik ik de Tuffy van Dick wel even een keertje dit weekeinde. Even kijken of dat op die ronde tonnetjes van mij ook lekker werkt. Dick wil al niet anders meer voor Leo.

meikie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 13:18

Ook ik ben helemaal van de vilten/wollen pads, rijd zomers meer mer neopreen, meestal douche ik mijn paard dan na het rijden. In de winter met Tuffy, beide erg prettige pads. Ik heb nu een nieuwe showpad met vulling er al in, ben benieuwd hoe die bevalt!

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 14:24

DubbelDun schreef:
Maar misschien moet die ook even ingereden worden Knipoog

Het is per slot van rekening ook een natuurproduct.

Go_lucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 19:25

gewoon als je paard veel zweet met je wollen pad krijg je zweetplekken en op het laatst zijn ze zo hard dat dat gewoon op je paards lichaam gaat schuren

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 19:27

dan is je pad niet versleten maar hard toe aan een wasbeurt!
hogedruk erop als hij niet in de wasmachine kan