Zadelbontjes.. Slecht of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jolandaa_

Zadelbontjes.. Slecht of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-07 23:00

Of er al een toppic is weet ik niet.. sorry wanneer die er mocht zijn, maargoed

Wat ik me nou afvraag he.. Zijn ze slecht of niet?
Ik zie soms 4/5 jarige paarden die nu al bontjes hebben,
Wat als het paard een blessure krijgt? dan is de enige oplossing een gelpad, want het bondje gebruik je al. En wanneer het verslechterd? tjsaa.. dan zit met met de gebakken peren..
Ik zie het nut niet in van de sier van de bondjes. Wanneer je het gebruikt om medische redenen oke. dat snap ik nog, maar voor de sier... Ik vind het gewoon zonde van je paard.

Nou jullie mening..

L_ola

Re: Zadelbontjes.. Slecht of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 23:03

sorrie maar ik gebruik voor beide paarden van mij bontjes, bij de ene is het omdat we hem net hebben en hij nu nog al dun is, en naar mijn gevoel is een bontje dan toch beter en mijn andere pony is dikker reed altijd al met gel-pad, en neem ik niet van haar af maar nu gebruik ik een bontchabrakje op haar omdat het en netjes staat en het verbetert haar kunnen (naar mijn idee) ik voel me dus fijner als mijn paard helemaal aangekleed is, ik rijd ook nog soms op mijn pony zonder bontje en dan ook geen problemen maar met lange buitenritten doe ik ALTIJD bontjes op Lachen Lachen

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 23:06

Voorkomen is beter dan genezen Knipoog

Ik rij zonder bontje en zorg gewoon dat mijn zadels goed op maat zijn en ik ze dus niet nodig ben.

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 23:10

maar ik heb altijd het idee dat als ik lang rijd ze last van haar rug krijgd tewijl het niet is Clown Tong uitstekenrare ik

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 23:12

Als je zadel gewoon goed past heb je geen kussentjes en bontjes ect. nodig Lachen. Het ziet er sjiek uit, maar doordat je meer in tussen het zadel en de rug propt, heb je minder ruimte, waardoor naar mijn idee het zadel minder goed past Lachen.

Lante

Mijn zadel is net ietsje aan de brede kant en dat los ik op met een bontje. Ze doet het er al jaren prima mee, dus ik zie het probleem niet zo. Bovendien is het ook nog lekker zacht en schokdempend ook. Bij mijn fries heb ik geen pads nodig, maar ook voor mijn recreatie NF pony met een hele weke rug gebruik ik een bontje, omdat het zadel daarmee goed ligt. Het is not done om een zadel op maat te laten maken voor een pony waar je 2 keer in de week een rondje mee gaat stappen.
Er zijn ook chabrakken met een bont randje; net echt, maar dan zonder extra bont onder je zadel. Leuk voor de mensen die het alleen maar 'voor de mooi' willen.

Anoniem

--> HAR

krummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 23:19

Mijn zadel lag niet helemaal perfect. Ik had geen geld voor een nieuwe, en heb dus een bondje eronder geprobeert. Nu ligt mijn zadel wel helemaal goed. En is Krum ook fijner met rijden. Maar als je zadel helemaal goed ligt het het is eigenlijk niet nodig, zou ik het niet doen.

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 23:20

Het is tog ook goed voor de rug??

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 23:27

lolaaatjuhh schreef:
Het is tog ook goed voor de rug??

Alleen wanneer je geen chabrak gebruikt, het heeft enkel nut wanneer het rechtstreeks in contact komt met de paardenhuid.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 23:42

Er zijn hier al 1001 topics over geweest en daar is al iedere maal uitvoerig uitgelegd geweest wat een bontje met een goedpassend zadel en derhalve met de paardenrug doet. Eventjes de zoekfunctie gebruiken dus Knipoog

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 23:44

Yvonnelind schreef:
Mijn zadel is net ietsje aan de brede kant en dat los ik op met een bontje. Ze doet het er al jaren prima mee, dus ik zie het probleem niet zo. Bovendien is het ook nog lekker zacht en schokdempend ook. Bij mijn fries heb ik geen pads nodig, maar ook voor mijn recreatie NF pony met een hele weke rug gebruik ik een bontje, omdat het zadel daarmee goed ligt. Het is not done om een zadel op maat te laten maken voor een pony waar je 2 keer in de week een rondje mee gaat stappen.
Er zijn ook chabrakken met een bont randje; net echt, maar dan zonder extra bont onder je zadel. Leuk voor de mensen die het alleen maar 'voor de mooi' willen.

zo'n bontje heb ik dus

een die niets onder het zadel doet,alleen het randje heeft

al moet ik zeggen,hij ligt achtero mijn zadel,en dan makt dat die net wat hoger ligt,en dus rechter

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 23:46

Het heeft zeker wel nut wanneer het tussen het zadel en het chabrak ligt, want het bontje werkt schokdempend en kan een zadel dat iets wijd is net dat stukje opvullen zodat het goed zit.
Je moet alleen geen bontje leggen onder een zadel leggen dat precies past, want dan wordt het waarschijnlijk te smal.
Ook moet je niet denken dat je elk slecht of niet passend zadel op je paard kunt gebruiken met een bontje eronder, want dat is zeker niet het geval!!

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 23:52

Alleen wanneer je geen chabrak gebruikt, het heeft enkel nut wanneer het rechtstreeks in contact komt met de paardenhuid.[/quote]

even een stukje uit een foto geknipt en @ topicmaker ik rijd niet als mijn paard een blessure heeft Tong uitsteken Haha!

Afbeelding

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 00:36

Ik heb zelf een poosje met bontje gereden maar nu ook niet meer omdat ik een zadel heb dat op maat gemaakt is voor mijn paard.
Je kunt een bontje ook gebruiken, als bij je paard bv. door ziekte de spiermassa is afgenomen om dat tijdelijk op te vullen zodat het zadel toch nog redelijk blijft liggen.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 01:48

krummel schreef:
Mijn zadel lag niet helemaal perfect. Ik had geen geld voor een nieuwe, en heb dus een bondje eronder geprobeert. Nu ligt mijn zadel wel helemaal goed. En is Krum ook fijner met rijden. Maar als je zadel helemaal goed ligt het het is eigenlijk niet nodig, zou ik het niet doen.

Ik kan het niet laten: Je zadel is door het bontje niet veranderd en kán dus met bontje niet goed liggen naar mijn mening.
Of je zadel past of niet.
Een bontje veranderd de ligging wel ja en helaas meestal ten nadele van het paard.......

Dat neemt niet weg dat je zadel wel beter kan liggen maar het is verre van ideaal. de pasvorm is belangrijker dan correcte ligging. Uiteraard is de combinatie pasvorm en correcte liggeng het gewenste.....!!

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 01:54

ik gebruik een bontje bij mijn sinds gister 17 jarige merrie, ze loopt hier veel beter op vooral in de draf, ze is helemaal gek op snel gaan en dan hobbel ik nogal tijdens het doorzitten.
Sinds ik dat bontje eronder heb loopt ze veel beter, zelfs mijn instr. zei dat ze echt veel en veel beter liep (ze ontspant haar rug echt veel sneller wat ze nog heel moeilijk deed voorheen) en dat door z'n simpel nep bont geval van 20 euro.

Micha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 09:07

Zit je in de opbouw na bijv. een blesssure dan kan als -let wel- tijdelijke oplossing een goed aangemeten onderlegger een tijdelijke ontlastende functie hebben. Anders...... geen bontjes onderleggers etc onder het zadel.

Als je paard er beter onder loopt is er echt iets mis met de pasvorm van het zadel. Dus zo niet geschikt voor je paard. De argumenten dat een passend zadel te duur is vindt ik idioot........ een slecht excuus. Het zijn zaken die je gewoon moet mee calculeren als je een paard koopt. Je geeft je paard toch ook niet minder voer of kwalitatief goedkoper voer omdat het voeren anders de waarde van je paard overtreft. (Een passend zadel is een passend zadel! en voor het ene paard is het net het geluk dat dit een goedkoop geproduceerd zadel is voor de ander moet dit echt maatwerk zijn ongeacht wat het paard in de handel waard is.)

Ook als je maar of juist zelfs 1 of 2 keer week een buitenritje maakt is een goed passend zadel enorm essentieel. Maar goed er bestaan ook nog altijd mensen die een zadel hebben dat op alle paarden past.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 10:49

eeen bontje is leuk omdat het er 'chique' uitziet,het maakt een zadel niet beter passend.
idd misschien om een niet goed passend zadel iets beter passend te maken,maar onder een goed passend zadel is het niet nodig. het maakt de kamer dan alleen krapper

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 11:47

laartjuh schreef:
en dat door z'n simpel nep bont geval van 20 euro.

Die zou ik dus helemaal niet gebruiken, lekker broeierig op de rug.

Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 12:07

Snoevie schreef:
eeen bontje is leuk omdat het er 'chique' uitziet,het maakt een zadel niet beter passend.
idd misschien om een niet goed passend zadel iets beter passend te maken,maar onder een goed passend zadel is het niet nodig. het maakt de kamer dan alleen krapper

Helemaal mee eens Lachen
Zelf heb ik wel een bontje, maar dit diend niet als opvulling etc.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 12:16

waarom gebruik jij dan een bontje,Roosje_?

Bokkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 12:18

Ik denk niet dat het slecht is voor het paard. Maar jij het paard minder goed aanvoeld en het paard jou. Ik rijd er niet mee. t is net alsof je op heel veel dekens zit te rijden.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 12:40

Micha schreef:
Zit je in de opbouw na bijv. een blesssure dan kan als -let wel- tijdelijke oplossing een goed aangemeten onderlegger een tijdelijke ontlastende functie hebben. Anders...... geen bontjes onderleggers etc onder het zadel.

Als je paard er beter onder loopt is er echt iets mis met de pasvorm van het zadel. Dus zo niet geschikt voor je paard. De argumenten dat een passend zadel te duur is vindt ik idioot........ een slecht excuus. Het zijn zaken die je gewoon moet mee calculeren als je een paard koopt. Je geeft je paard toch ook niet minder voer of kwalitatief goedkoper voer omdat het voeren anders de waarde van je paard overtreft. (Een passend zadel is een passend zadel! en voor het ene paard is het net het geluk dat dit een goedkoop geproduceerd zadel is voor de ander moet dit echt maatwerk zijn ongeacht wat het paard in de handel waard is.)

Ook als je maar of juist zelfs 1 of 2 keer week een buitenritje maakt is een goed passend zadel enorm essentieel. Maar goed er bestaan ook nog altijd mensen die een zadel hebben dat op alle paarden past.

Jij kan ook moeilijk anders zeggen natuurlijk aangezien er onder jouw onderschrift staat: "Horses and More... De importeur en leverancier van een select aantal Europese maatwerkzadels. Voor meer info mail naar horsesandmore@home.nl"

Mijn paarden worden graag gezadeld, hebben nog nooit een zadeldrukking gehad en een aantal doen het lekker in de sport, dus...
Natuurlijk is een perfect passend zadel ideaal, maar aangezien een paard zo snel veranderd zijn hele leven door is dit i.m.o. eigenlijk zowieso niet optimaal mogelijk, of je moet je zadel maandelijks na laten kijken.
Mijn zadels passen allemaal vrij goed, maar wanneer het net iets te wijd is, om wat voor reden dan ook, dan vul ik het gewoon aan met een (echt lamswollen) bontje.

Maar iedereen zijn ding natuurlijk... Lachen

Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 12:47

Snoevie schreef:
waarom gebruik jij dan een bontje,Roosje_?

Ik wil best toegeven dat ik het wel voor de "Chiqueheid" doe.
Nu zal ik wel half bokt over me heen krijgen.
Maar mijn zadel ligt prima, bontje óf geen bontje.
Geheel aangemeten, door een vakkundig iemand.
Ik heb trouwens één van echt schapbont, en alleen aan de zijkanten bont.