Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
lolaaatjuhh schreef:Het is tog ook goed voor de rug??
Yvonnelind schreef:Mijn zadel is net ietsje aan de brede kant en dat los ik op met een bontje. Ze doet het er al jaren prima mee, dus ik zie het probleem niet zo. Bovendien is het ook nog lekker zacht en schokdempend ook. Bij mijn fries heb ik geen pads nodig, maar ook voor mijn recreatie NF pony met een hele weke rug gebruik ik een bontje, omdat het zadel daarmee goed ligt. Het is not done om een zadel op maat te laten maken voor een pony waar je 2 keer in de week een rondje mee gaat stappen.
Er zijn ook chabrakken met een bont randje; net echt, maar dan zonder extra bont onder je zadel. Leuk voor de mensen die het alleen maar 'voor de mooi' willen.
krummel schreef:Mijn zadel lag niet helemaal perfect. Ik had geen geld voor een nieuwe, en heb dus een bondje eronder geprobeert. Nu ligt mijn zadel wel helemaal goed. En is Krum ook fijner met rijden. Maar als je zadel helemaal goed ligt het het is eigenlijk niet nodig, zou ik het niet doen.
laartjuh schreef:en dat door z'n simpel nep bont geval van 20 euro.
Snoevie schreef:eeen bontje is leuk omdat het er 'chique' uitziet,het maakt een zadel niet beter passend.
idd misschien om een niet goed passend zadel iets beter passend te maken,maar onder een goed passend zadel is het niet nodig. het maakt de kamer dan alleen krapper
Micha schreef:Zit je in de opbouw na bijv. een blesssure dan kan als -let wel- tijdelijke oplossing een goed aangemeten onderlegger een tijdelijke ontlastende functie hebben. Anders...... geen bontjes onderleggers etc onder het zadel.
Als je paard er beter onder loopt is er echt iets mis met de pasvorm van het zadel. Dus zo niet geschikt voor je paard. De argumenten dat een passend zadel te duur is vindt ik idioot........ een slecht excuus. Het zijn zaken die je gewoon moet mee calculeren als je een paard koopt. Je geeft je paard toch ook niet minder voer of kwalitatief goedkoper voer omdat het voeren anders de waarde van je paard overtreft. (Een passend zadel is een passend zadel! en voor het ene paard is het net het geluk dat dit een goedkoop geproduceerd zadel is voor de ander moet dit echt maatwerk zijn ongeacht wat het paard in de handel waard is.)
Ook als je maar of juist zelfs 1 of 2 keer week een buitenritje maakt is een goed passend zadel enorm essentieel. Maar goed er bestaan ook nog altijd mensen die een zadel hebben dat op alle paarden past.
Snoevie schreef:waarom gebruik jij dan een bontje,Roosje_?