Werkt dit te scherp in?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

aleida_thijs

Werkt dit te scherp in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-07 17:25

Ik wil mijn paard op een buitenrit het liefste zonder bit rijden. Ik heb mijn hoofdstel 'omgebouwd' tot een bitloos hoofdstel. Ik heb een gecombineerde neusriem. Ik heb het bit en de bakstukken die eraan vastzitten eraf gehaalt, en de teugels aan de neusriem vastgemaakt. Als ik de teugels aanneem komt er dus druk op zijn neus. Werkt dit dan te scherp in? Ik rij vooral met wat langere teugel, maar als ik hem wil inhouden komt er toch druk op zijn neus, is dat te scherp? En hoe hoog moet de neusriem dan zitten (zonder sperriem)? Gewoon 2 vingers onder het jukbeen of juist wat lager. Ik weet niet of het kan om met zo'n omgebouwd hoofdstel te rijden op een buitenrit. Ik heb gehoort dat het neusbeen kan breken, kan ik dus rijden met zo'n hoofdstel? Ik zal morgen een foto maken.
groetjes

soleillover

Re: Werkt dit te scherp in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 17:57

ik denk dat het wel kan, als je maar voorzichtig blijft.. ik zou wel uitkijken naar een echt bitloos hoofdstel

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 18:10

mee eens,er zijn bitloze hoofdstellen waarbij je ook met druk op de neus rijdt,en die hebben vaak een fijne brede neusriem,lijkt me ook fijn voor t paard.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 18:41

Dat werkt helemaal niet scherp in, geen zorgen Lachen En hoe hoger de neusriem zit, hoe zachter. Dus twee vingers onder het jukbeen is perfect.
Het neusbeen kan je dan onmogelijk breken, dan heb je een flinke hefboomwerking nodig en een heel sterke vent Clown
Ik zou wel eerst even in de bak rijden, kijken hoe je paard reageert op de druk, sommige paarden vinden het maar vreemd in het begin.

aleida_thijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-07 19:00

oke, bedankt voor de reacties Lachen Ik heb het hoofdstel gister idd even uitgeprobeert bij ons thuis, hij reageert er wel goed op met stoppen en sturen enz, en ook achteruit doet hij goed. Ik heb gestapt en gedraafd, geen galop nog. Ik merkte wel dat hij echt super ontspannen liep, soms echt helemaal met zijn neus naar beneden Ja Ik heb vanmiddag een paar foto's van hem gemaakt met het hoofdstel, hier komen ze:

1. http://www.mijnalbum.nl/Foto=VZIJ3XXT
2. http://www.mijnalbum.nl/Foto=R68IUASW
3. http://www.mijnalbum.nl/Foto=TOLKEOZT
hier kan je goed zien hoe ik de teugels heb vastgemaakt

morgen ga ik met mijn vriendin een rustig buitenritje maken, met lekker stappen en af en toe wat draven. Thijs krijgt dan dit hoofdstel aan, dan kunnen we eens rustig kijken hoe dat gaat.

Ik heb ook een touwhalster geknoopt, en als het oefenen daarmee goed gaat ga ik dat ook gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 19:02

Dit werkt niet te scherp in hoor Knipoog
Succes morgen

djodjodjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 19:05

Ik denk dat je een super (tussen) oplossing hebt hieraan! Ik heb het in het begin ook gedaan, alleen dan de teugels nog gekruist onder de kaak door.
Ben nu overgestapt op een officieel-bitloos-hoofdstel.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 21:55

Let wel ff op dat je je neusriem niet kapot trekt (is mij 2x overkomen door aan de neusriem te longeren) want dan sta je daar Clown

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 22:00

Neem het touwhalster iig mee tijdens de buitenrit, mocht de neusriem breken kun je dat gebruiken. En ik vind je heel veel durf hebben dat je na een uurtje proberen op buitenrit gaat.

soleillover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 11:41

wat is jouw paardje eigenlijk voor ras? lijkt super veel op de mijne! Clown

aleida_thijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 16:13

@starbreeze: Hij heeft maar heel weinig sruk op zijn neus nodig, hij reageert goed, dus ik denk niet dat ik hem heel snel kapot trek Lachen
@ cassidy: Touwhalster mee lijkt me een goed idee Lachen . Ik heb maar een rustig rondje gereden met mijn vriendin vandaag, veel stap en af en toe draf, zonder galop. Ik ga wel vaker een boswandeling maken als Thijs alleen een halster om heeft, en dan ga ik er ook wel eens opzitten, we zijn het wel gewend zeg maar Ja
@ soleillover: Thijs is een draver Lachen Lachen
het bosritje vandaag ging goed, hij reageerde nog beter dan ik dacht! Haha! mijn vriendin rijd ook bitloos, we zijn onderweg ook een keer gestopt om ze even te laten grazen (ja dat kan dan makkelijk he? Knipoog ). En na het rijden hoefde ik geen bit af te spoelen Tong uitsteken Ik ga er vaker mee rijden het beviel me goed Lachen

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 18:04

een ongeluk zit in een klein hoekje zon stiksel is niet op veel druk berekent, better safe than sorry Knipoog

aleida_thijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 19:03

@starbreeze: je hebt wel gelijk, een 'normaal' hoofdstel is idd anders Ja . Natuurlijk kan hij stukgetrokken worden, denk alleen niet dat het zo 123 kapot is, maar wel bedankt voor je waarschuwing Knipoog