Boomloos zadel en slechte rug?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

yyy

Boomloos zadel en slechte rug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-06 13:35

hoihoi

Iemand vertelde mij van de week dat een boomloos zadel erg ontlastend is voor de ruiters rug.
Klopt dat?

Ik ben daar eigenlijk nog niet zo zeker van aangezien ze zeggen dat je dan meer steun kwijt bent.

Ik heb rug problemen vandaar dat ik het vraag, als het echt klopt dan moet ik het maar eens overwegen om een boomloos zadel aan te schaffen.

En zijn er ook boomloze zadels die lijken op een gewoon zadel? Die wie ik tegenkom vind ik persoonlijk namelijk niet mooi. En dan ook nog een beetje voor een redelijke prijs Knipoog

Charaz

Re: Boomloos zadel en slechte rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 14:37

www.boomloosrijden.nl kan je de zadels op zien, de barefoot london is een boomloos dressuur zadel. Wbt het belasten van je rug kan ik geen antwoord geven.

Tigarida

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 14:52

Ik heb zelf hernia,en heb een boomloos zadel uitgetest, maar ik kreeg er last van.
Ik heb nu een dressuurzadel ,je zit wat meer in een stoelzit daar heb minder tot geen last van mijn rug.
Maar het het hangt ook een beetje vanaf waar je last heb van je rug.
Je zou voor een week z'on zadel kunnen huren en uit kunnen proberen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 16:48

Bij mij is het goed tegen de pijn in mijn rug. Als ik een week niet heb gereden dan krijg ik last van mijn rug, en van het rijden met mn barefoot ontspant mijn rug juist heel goed Lachen
Je wordt niet zo erg in een houding geduwd, ik ben er heel blij mee. Ik heb een paar maanden geleden mijn oude barefoot Cheyenne verkocht en de Arizona gekocht.
Je kan een testzadel aanvragen, de BF Londen is inderdaad de dressuurversie.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 16:55

Je moet het idd. zelf ondervinden.
De een is er mee geholpen,en de ander krijgt er nog ergere rugpijn van.
Test een week zou ik zeggen,dan weet je het.

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 17:00

Ik denk inderdaad dat het persoonsgebonden is. Je kan een testzadel aanvragen om het zelf te proberen. Lachen

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 17:07

Heather Moffett heeft een boomloos dressuurzadel, lijkt vrij veel op een "gewoon" zadel.
Geen idee of het goed is voor je rug, dat zal van de kwaal afhangen. dat is een kwestie van proberen neem ik aan, en dan niet even 5 minuten. Om ontspannen te zitten kun je ook nog een Australisch Stockzadel proberen; dat is het enige zadel waarin ik het 4 uur of langer in uithoud.
(Horseman Outfitter, Nicky's Keet)

maks

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 17:08

ik heb ook een boomloos zadel van randols en rug problemen. nu ik met dit zadel rijd kan ik het langer volhouden dan in een gewoon zadel. het is inderdaad persoonsgebonden. ik heb mijn zadel ook eerst een week getest. ik kon dit testzadel gewoon krijgen bij mijn ruitersport winkel. heel makkelijk en je weet meteen of het ook iets is voor je. ik heb aan het zadel gewone beugels gehangen en het lijkt net een gewoon zadel. succes.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 17:12

Het hangt er vanaf wat voor rugprobleem je hebt en hoe het zadel op je pony ligt. Het kan best zijn dat een pony met een andere bouw onder hetzelfde zadel een heel ander resultaat geeft. Uitproberen of het voor jouw combinatie goed is geeft het einige voor jouw sitiuatie juiste antwoord.

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 17:18

Je moet idd even testen, zowel voor jou als je pony/paard.
Ik heb zelf boomloos gehad (Torsion) en ik heb altijd zeer snel last van mijn onderrug. De pijn in mijn onderrug kwam sneller dan verwacht. Bovendien liep Yetse niet goed onder het zadel, dus heb ik het zadel heel snel verkocht voordat we beiden in de lappenmand terecht zouden komen Knipoog

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-06 18:08

Tigarida schreef:
Ik heb zelf hernia,en heb een boomloos zadel uitgetest, maar ik kreeg er last van.
Ik heb nu een dressuurzadel ,je zit wat meer in een stoelzit daar heb minder tot geen last van mijn rug.
Maar het het hangt ook een beetje vanaf waar je last heb van je rug.
Je zou voor een week z'on zadel kunnen huren en uit kunnen proberen

ik heb dus een hernia gehad. en wat ik nu heb weet ik niet de ene x zeggen ze dat ik nog een hernia heb en de andere x weer van niet dus.. heb nu erge last van mn linkerbil veel lager dus dan waar mn hernia zat (L4,L5)

ik rij nu nog maar af en toe dus dan zou ik eerst even vaker moeten kunnen rijden anders kan ik het denk ik nog niet beoordelen.

wat van zadel hebben jullie dan? en het is niet van leer hé? gaat het dan niet sneller kapot/slijtage?

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-06 18:21

http://www.singlefooter.nl/foto/dressuurmodel/dressuur%201.jpg

dit vind ik wel een mooi zadel voor een boomloze(je zou niet zeggen dat het boomloos is). Maar wat zijn normale 2e hands prijzen dan?
en waarom zijn er speciale dekjes voor en kan een gewoon dekje niet?

kan wel merken dat ik me nooit in boomloos verdiept heb Bloos

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 20:18

Ik rijd boomloos.
Vandaag stapte ik op met rugpijn en tijdens het rijden geen last van mijn rug. Na het rijden heb ik wel last van mijn rug.
Ik heb geen hernia o.i.d. (voor zover ik weet). Mijn rug is gewoon een beetje overbelast.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 22:12

Ik heb ook rugproblemen. Altijd giga veel pijn met rijden, maar sinds ik boomloos rijd tijdens het rijden geen last meer.

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-06 11:04

schaapjuh schreef:
Ik heb ook rugproblemen. Altijd giga veel pijn met rijden, maar sinds ik boomloos rijd tijdens het rijden geen last meer.

en erna? extra last of niet meer of minder?

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 11:09

Niet meer en niet minder. Maar met rijden geen last meer gelukkig Lachen

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 12:37

Ik heb zelf last van een holle onderrug , en vrijzwaar werk met veel tillen enzo. Als ik een week niet rij is m'n hele rug gespannen en heb ik goed rugpijn , uitstralend naar m'n linkerbil..

Zodra ik op het paard zit met Barefootje schommelt die rug weer heerlijk los , dat is echt een verademening !! Om nauwelijks rugpijn te houden moet ik eigenlijk minimaal 2 keer per week een ritje maken. Voorheen op de boomzadels werd m'n rug vaak juist pijnlijk door de ronding in de zit.

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 13:00

kijk eens naar de Sensation, als je een boomloos zadel wilt dat op een 'normaal' zadel lijkt.
Te bekijken en te testen via www.trekkingsaddles.com

ik heb er zelf nu 2 maanden eentje en ben érg tevreden Knipoog

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-06 17:04

skessa: bedankt, zie er steeds meer die mooi zijn:)

hoe zit het met de kwaliteit dan? aangezien het geen leer is maar kunstof dacht ik, en kunstof gaat over het algemeen stukken korter mee..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 18:05

Ik heb een tijdje een Sensation gehad , de zijkanten vond ik wel minder mooi , had er amper mee gerden maar die zagen er toch een beetje "frommelig" uit. Maar het materiaal is verder wel goed denk ik hoor , de bovenkant en onderkant zijn verder ook van mooi materiaal gemaakt OK dan!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 18:10

Ik heb vandaag toevallig een rit gemaakt met iemand die me vertelde dat zij een vrouw kende met een gebroken rug. Op gewone zadels had ze er nog altijd last van op een boomloze niet. Ik zie dat je in de Achterhoek woont. Wat mij betreft mag je mijn barefootje rustig eens komen uitproberen.

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 18:27

De Sensation wordt volledig van leer gemaakt volgens mij.
Aan de onderkant zit viltachtig spul, maar omdat daar toch een goede pad onder moet is dat geen probleem.
voordeel is dat het stroef is waardoor hij heel goed op de pad blijft liggen.
Ik heb uiteindelijk voor de Sensation gekozen omdat ik bekkenklachten had. Bij dit zadel heb ik die niet meer. Knipoog

Dat frommelige vind ik ook wel een beetje, pmarena. Maar er gebeurt verder niets mee, dus de kwaliteit lijkt oké. Maar 2 maanden gebruik is natuurlijk te weinig om daar echt wat van te kunnen zeggen.

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-07 22:18

ik weet wat ik weten wil dus bedankt voor de reacties Lachen eerst maar is weer aan het rijden komen en dan kijk ik wel hoe en wat precies.

dus van mij part mag er een slotje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 22:57

In principe sluiten we geen topics op verzoek, gewoon niet meer reageren dan zakt het vanzelf weg Lachen

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 21:25

tja,toch nog even deze; heb herniaoperatie gehad in april en rijd alweer soepel weg op een Torsion.....Ben erg vrij in mijn bewegingen en dat is voor mij de goede oplossing.