zadel laten opvullen, past nog steeds niet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

laverite

zadel laten opvullen, past nog steeds niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-06 12:11

hoi,

Toen ik 4 maanden geleden mijn paardje kocht kreeg ik het zadel erbij nl een kieffer lechi profi.
Ik had echter het gevoel dat het zadel enorm naar voor leunde en dat er erg veel druk op haar schoft was.
Ik plaatste er een mousse of een gelpad onder maar dat was slechts een tijdelijke oplossing want hiermee was het probleem niet verholpen.

Afbeelding
met mousse
Afbeelding
zonder mousse

Ik liet er verscheidene mensen naar kijken en zij zeiden dat ik het moest laten opvullen.
Dus ik ging met mijn zadel naar de zadelmakerij, vertelde mijn probleem. Zij hebben er de hele vulling uitgehaald en een nieuwe ingestoken. Dat kostte 80 euro. Dus ik hoopte dat het nu wel in orde zou zijn.

Als ik nu mijn zadel opleg en het goed naar voor leg, drukt het niet op de schoft. De singel duwt dan echt tegen de benen van mijn paard. Maar natuurlijk glijdt dat zadel voor ik er op kruip, als ik met haar naar de piste stap, weer een stukje naar achter, waardoor, als ik eropkruip, toch weer zie dat het zadel op de schoft drukt.

Mijn instructeur heeft het gisteren eens bekeken en ik zou de boom moeten laten aanpassen.

Of zou ik beter van eerste keer een nieuw zadel zoeken?
Ik weet enkele 2dehandse kieffers te koop staan, oa een kieffer garmisch.

mariska1989

Re: zadel laten opvullen, past nog steeds niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 12:13

Ik zou dan toch dit zadel gaan verkopen, de boom aanpassen is een kostbare zaak en geen garantie voor passend. Ik zou een zadel zoeken dat direct goed past, eventueel nog opnieuw vullen om de vulling te controleren. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 12:36

En waarom ga je niet terug naar de zadelmakerij? Het probleem is duidelijk nog niet verholpen.

kivas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 13:15

Hoe kan een zadelmaker je zadel nu dusdanig goed opvullen als hij alleen maar naar jou verhaal luisterd??? Of is hij wel bij jou paardje komen kijken en heeft hij daar gekeken hoe en wat?? Hoe het zadel lag, waar de probleempunten lagen etc...

Lijkt me dat het zadel best op maat "gevuld" kan worden maar dan moet er wel eerst grondig naar gekeken worden, hoe het zadel op je paardje ligt en waar de probleem punten zitten..

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 13:18

Als de boom niet de juiste maat heeft voor dit paard, dan kun je opvullen wat je wilt, maar je maakt het zadel er niet passend mee.

Het beste is er een zadelmaker naar te laten kijken, en dan naar het zadel óp het paard.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 13:22

gewoon verkeerde maat boom, dit kan iig niet makkelijk zitten denk ik. Ik zou deze gewoon 2de hands overlaten en er een nieuwtje mee kopen in de juiste maat.

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 13:25

kan me ook niet voorstellen dat iemand een zadel goed passend kan krijgen door op te vullen en niet gezien te hebben hoe het op het paard ligt.
Laat er een deskundige naar kijken hoe het op je paard ligt en laat die beslissen of ze het kunnen aanpassen of dat je een ander zadel nodig hebt.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 15:18

als het nu al drukt op de schoft, wat zal er gebeuren denk je als je het daar gaat opvullen, juist: nog meer drukken

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 15:28

Een zadelmaker laten komen? Of anders een nieuw zadel kopen? Lachen

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 15:31

dat lijkt me een nieuw zadel. want als je alles laat veranderen, dan kom je toch eigenlijk best wel tot de conclusie dat het gewoon niet ligt. iig niet op jouw paard maar wel op iemand anders paard. zoek dus gewoon een nieuw zadel als je dat kan betalen, want dat is net zo handig..

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 15:39

Karin schreef:
Als de boom niet de juiste maat heeft voor dit paard, dan kun je opvullen wat je wilt, maar je maakt het zadel er niet passend mee.

Het beste is er een zadelmaker naar te laten kijken, en dan naar het zadel óp het paard.

Helemaal mee eens.

Je had al andere tweedehands kieffers gezien. Als het inderdaad aan de boommaat ligt is het natuurlijk niet verstandig om dan een ander zadel met de zelfde boommaat te gaan kopen.

Misschien een overbodige opmerking maar de maten 1 en 2 van kieffer zijn geen boommaten maar hebben te maken met de inch maat van het zadel. De mens maat zeg maar of het zadel voor jou geschikt is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 20:28

bonitobol schreef:

Als ik nu mijn zadel opleg en het goed naar voor leg, drukt het niet op de schoft. De singel duwt dan echt tegen de benen van mijn paard. Maar natuurlijk glijdt dat zadel voor ik er op kruip, als ik met haar naar de piste stap, weer een stukje naar achter, waardoor, als ik eropkruip, toch weer zie dat het zadel op de schoft drukt.

Klinkt alsof je het zadel nu tever naar voren legt bij het opzadelen , en het tijdens het rijden op de goede plaats schuift Knipoog

Het zadel moet wel goed passen en de schoft vrijhouden als hij netjes ver genoeg naar achteren ligt.
Als je het verder naar voren moet gaan leggen om de schoft vrij te houden , dan past hij echt niet goed. Normaal ligt je singel bij een vierkant staand paard zeker een handbreedte achter de elleboog zodat het been vrijuit kan bewegen zonder steeds langs die singel te schuren.

Als je dit type zadel wilt houden kun je toch het beste rondvragen voor een echt goede zadelmaker in jouw regio , en die naar je paard laten komen om het dier goed te bekijken zodat hij voor een echt fijn liggend zadel kan gaan zorgen voor je. Is het niet je huidige zadel dan wel een andere , want hier blijf je je aan ergeren Lachen

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-06 20:31

@pmarena: klopt, ik leg zadel bewust iets naar voor omdat het automatisch toch naar achter glijdt en juist komt te liggen.
Ik ga kijken voor een andere kieffer, want dit dressuurmodel heeft een diepe zit en is ook erg irritant Knipoog

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 20:44

Eigenlijk is het gewoon een klötezadel dus Tong uitsteken

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-06 20:57

ja echt wel! Haha!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 21:03

Dan zou ik er echt niet aan gaan sleutelen...gewoon lekker *hop* de deur uit , inruilen voor een zadel dat wel fijn is , lekker een frisse start OK dan!

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-06 21:04

was ik al van plan maar oudjes zullen er niet mee kunnen lachen aangezien er juist een dure nieuwe vulling inzit Knipoog

"mama, eigenlijk wil ik een nieuw" haha

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 21:08

Nee dat is balen....tja je kan nog een poging wagen zoals gezegd , zadelmaker erbij en misschien ziet die er heil in.

Maar als je zelf nu al dat zadel een kreng vindt dan moet hij wel ultiem geweldig worden wil je nog van dat gevoel afkomen...
straks laat je er nog een keer aan rommelen met weer kosten en dan is het alsnog niks , dan mag je hem helemaal niet meer weg doen Haha!

Maar wie weet als je een goede zadelmaker laat komen , zegt hij wel dat dat zadel goed aan te passen is.

Aan de andere kant kun je voor dat geld dan net zo goed een "nieuw" (inruil) zadel aan laten passen.

Tja of je kunt terug naar degene die dit zadel gevuld heeft voor je en kijken of die een oplossing willen bieden omdat je zadel nu nog niet goed ligt.

Maar dan is de vraag : is diegene wel kundig genoeg , willen ze uberhaupt wel komen kijken bij paardlief ?

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-06 21:11

ja maar ik ga even kijken om mijn zadel te verkopen
het is een vrij recent kieffermodel, goed onderhouden, juist nieuwe vulling dus ik kan er wss nog aardig prijsje voor krijgen

En een vriendin van me verkoopt haar kieffer garmisch voor 550, maar voor mij maar 400 Knipoog

dus die ga ik even proberen Lachen

nandor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 21:12

had ik ook met mijn pony.
de achterkant klapperde op zijn rug, ik heb het zadel aan verschillende mensen laten zien en ze zeiden allemaal dat mijn zadel opgevuld moest worden... naja toch maar gedaan, de eerste de beste keer dat ik ging rijden klapperde het nog steeds, het heeft dus helemaal niets verandert!

Zeebries

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 21:16

Hoi.
Ik weet al bij wie je het zadel hebt laten opvullen Knipoog Maldegem é?
Nuja, zij zijn erkend, maar leveren soms wat vaag werk.
We hebben een tijdje geleden (we spreken hierbij van augustus!) een pessoazadel daar naar weggebracht voor een nieuwe boom, de andere was gebroken.
Ook hebben we een steubbenzadel gebracht voor een nieuwe vulling, die van toen was keihard.
Nuja.. steubben terug, nog altijd keihard, 80 € betaald Scheve mond
Het pessoa hebben we onlangs teruggehad, na zeker 4 maand ( !!!! ) hadden ze de nieuwe boom erin gezet.
Helaas heeft de eigenaar van het zadel niet tijdig gereageerd, maar moest het mij overkomen zou ik linea recta teruggaan naar de zadelmaker.
Zij zullen eerlijk genoeg zijn om het toe te geven en je iets aan te bieden, want hun naam staat op het spel, en als ze dan nog niet willen toegeven, kun je hen er subtiel op wijzen dat je veeeeel klanten kent van hen Knipoog
Ik zou eerst dit proberen en daarna pas het zadel proberen te verkopen.

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-06 21:28

ja ik ook 80 euro betaald, zot hé!
Maar wat moet ik dan zeggen?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 21:34

een zadelmaker die een zadel opvult zonder dat hij het zadel bij het paard heeft gezien is ene beetje jammer
want zo weet hij nooit wat er precies ana moet gebeuren
eventueel een andere zadelmaker laten komen zodat ie het zadel op het paard kan bekijken
en anders idd verkopen en een ander zadel kopen

Zeebries

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 21:45

bonitobol schreef:
ja ik ook 80 euro betaald, zot hé!
Maar wat moet ik dan zeggen?

Een mailtje sturen of langsgaan naar de winkel met een tekstje in dit genre:
Beste .. ,
ik liet onlangs mijn zadel bij U, gerenommeerd zadelmaker, opvullen.
Helaas past het zadel nog altijd niet.
Dit is natuurlijk heel erg vervelend, want ik heb nu nog altijd geen zadel.

en dan evt nog beetje ambeteren:
Ik heb hier behoorlijk wat kosten aan gehad, en persoonlijk vind ik dit niet kunnen. Ik kreeg U door via een kennis die goede ervaringen had met uw winkel maar helaas kan ik deze niet delen.

Je kunt het natuurlijk nog erger maken Clown

Nuja, klein voorbeeldje, en altijd afsluiten met:

Bij voorbaat dank,
Naam,
Adres
Telefoonnr.

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-06 21:47

hahahha yulan Haha! Wel goed ideetje. Lachen
Maar ik ga er zoveel en ik ga met niet meer durven vertonen. Lachen