Bubbeltjes op leer.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tien

Bubbeltjes op leer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-06 15:25

Mijn Kieffer hoofdstel heeft sinds een paar maanden op sommige plekken bubbeltjes op het leer.
Het hoodstel is nog maar 2,5 jaar oud.
Weet iemand hoe dat kan? Want ik vind het nogal zonde.

mirkip

Re: Bubbeltjes op leer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 22:18

Ik weet niet precies wat het zou kunnen zijn.
Misschien zou je contact op kunnen nemen met Kieffer of de ruitersportzaak waar je het hoofdstel destijds hebt gekocht? Want zoiets moet niet kunnen denk ik...

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 23:13

Waar onderhoud je het mee?

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 23:14

Heb je toevallig een foto? Ik kan me namelijk meerdere dingen voorstellen bij bubbeltjes. Dit kan niet de bedoeling zijn, ik zou contact opnemen met de leverancier.

mikeeloverr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 10:43

echt gek! Ziek
Ik heb mijn kieffer hoofdstel nou een jaar en ik heb er nogh nooit problemen mee gehad( ,et het leer teminste!)

misschien toch maar even met de winkel contact opnemen?

groetjes Lysanne

Tien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-06 15:12

Ik zal straks proberen een foto te maken.

Ik poets mijn hoofdstel eerst met zadelzeep en daarna met olie of vet. (Dat wisselt wel eens).
Het zit trouwens ook niet over het hele hoofdstel heen, maar alleen op de sperriem, onderaan de keelriem en aan de teugels waar ze vast zitten aan het bit.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 16:45

ik heb gehoord dat olie minder goed is om te gebruiken,en ik zou zowieso contact opnemen met de zaak waar je het hoofdstel heb gekocht.

Tien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-07 23:02

Voor wie het wil weten:
Ik ben bij de ruitersportzaak langs geweest.
Die vertelde mij dat t komt door t zout in het zweet. Die tast de bovendste laag aan.
Bij deze coating in ieder geval, bij de duurdere coating mag dat niet gebeuren.
Je kan het voorkomen door goed in te oliën.
Alleen tja hoevaak heb ik dat hoofstel wel niet ingeoliëd Clown

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 21:25

met vet kun je de porien dichtsmeren waardoor het zweet van binnenuit door kan 'vreten'.

Dat is een reden waarom ik de hoofdsel voor het eerste gebruik in de olie gooi, 1 nacht laat zwemmen, dan dag laat uilekken om het het vervolgens bij te houden met een flanellen doek waarmee ik het vuil verwijder, om dan met effax ledercombi (zo'n pot met witte smurrie, = zadelzeep en olie ineen, maakt trouwens leren teugels ook stroever) het te reinigen en te onderhouden, 1 X per jaar met een oliekwast erover, even laten intrekken en oppoetsen met een doek...

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 21:26

dit heb ik ook gehad, komt door te vochtige ruimte waar het inligt Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 22:00

Alane schreef:
met vet kun je de porien dichtsmeren waardoor het zweet van binnenuit door kan 'vreten'.

Dat is een reden waarom ik de hoofdsel voor het eerste gebruik in de olie gooi, 1 nacht laat zwemmen, dan dag laat uilekken om het het vervolgens bij te houden met een flanellen doek waarmee ik het vuil verwijder, om dan met effax ledercombi (zo'n pot met witte smurrie, = zadelzeep en olie ineen, maakt trouwens leren teugels ook stroever) het te reinigen en te onderhouden, 1 X per jaar met een oliekwast erover, even laten intrekken en oppoetsen met een doek...

zal niet met een zadel gaan... Haha!

Alexx schreef:

denk dat je in de war bent met schimmel..

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 01:48

Bitch schreef:
Alane schreef:

TS heeft het over een hoofdstel en ik ook Haha!

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 02:21

Bitch schreef:
Alane schreef:

Alexx schreef:

denk dat je in de war bent met schimmel..

nee dat was geen schimmel, dat waren gewoon zelfde kleur bultjes als het leer zelf, en ik onderhield het goed. Het hing alleen in een te vochtige ruimte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 13:02

@Alane, ik was in de war met dit topic.. Bloos

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 13:12

foutje bedankt Bloos

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 14:27

Hmm, dat zou je toch bij Kieffer sowieso niet verwachten, dat ze coating gebruiken?
Ik heb weleens een hoofdstel gehad dat afbladderde, maar dat was ook een hele andere prijsklasse dan Kieffer.
Een hoofdstel hoort toch ook gewoon tegen zweet te kunne, je hebt het immers niet gekocht om aan de muur te hangen maar om te gebruiken. Als ik jou was zou ik bij je ruitersportzaak toch aan dringen op een telefoontje richting de importeur oid, hoort niet zo.

Ik heb een Kieffer de Luxe hoofdstel dat echt al jaren oud is, zonder coating en daar bubbelt echt helemaal niets.

Over onderhouden: olie is idd niet goed voor de 'verende' delen van je zadel, maar goede olie(liefst Neatsfoot) is af en toe prima voor de 'enkele' stukken leer en riemen. Volgens mijn zadel hoef je dat bij een kwalitatief goed gebruikt zadel of hoofdstel maar een keer of twee per jaar te doen.