Pad slim?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

x_noraly

Pad slim?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-06 19:03

Ik weet niet of het hier goed staat, anders sorry.
Mijn pony heeft een rugblesure, nu zijn we met hem naar de fisiotherapeut geweest en die heeft hem lekker los gemaakt en ik mag maandag weer rijden.
Nu mijn vraag, Is het slim om nu een pad te gebruiken omdat dat zachter is.
Ik weet het niet zeker of het slim is,
Alvast bedankt!

Noraly

LiVetime

Re: Pad slim?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 20:20

Een pad is niet echt veel zachter. Zou dan eerder een dik bontje gebruiken. Is een stuk zachter. Succes!

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 20:22

Ik zou gewoon gaan voor een goed passend zadel, met een dekje. Geen speciaal dekje.

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 20:23

Emilion1985 schreef:
Een pad is niet echt veel zachter. Zou dan eerder een dik bontje gebruiken. Is een stuk zachter. Succes!

Mee eens !! Ja En als je dat niet hebt, kun je ook voor een keer 2 dekjes op doen of een dikke deken onder je dekje. Dan loop je maar voor aap, alles beter dan dat je paard straks weer last van zijn rug heeft, toch ? Knipoog

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 20:23

manonutjuh schreef:
Ik zou gewoon gaan voor een goed passend zadel, met een dekje. Geen speciaal dekje.

Hoe weet je dat ze dat niet heeft ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 20:31

Als een paard last heeft van zijn rug zou ik me meer zorgen maken om het zadel, dan de hoeveelheid dekjes die je eronder wil leggen.
De grootste fout wordt altijd gemaakt, door het idee dat 'iets' onder het zadel leggen, het lekkerder zou zijn voor het paard.
Als je zadel gewoon goed past, hoeft er namelijk niets onder...

En waar dan een schapenvachtje voor dient? Om een schaap warm te houden, niets meer en niets minder.

x_noraly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-06 20:41

Ik heb (hoop ik Tong uitsteken ) een goed passend zadel, ik heb het na laten kijken.
Ik wou het het comfartabeler maken met een pad, maar dan ga ik denk ik maar gewoon voor een "fijn" dekje Knipoog

whissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 12:56

Ik zou even in overleg met de fysio. De fysio weet het exacte probleem van je paard en die kan daar gericht op advies geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 01:39

MD --> HAR.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 01:43

Een pad kan wel degelijk fijn zijn voor een paard die last heeft van zijn/haar rug. Pads absorberen namelijk heel goed en dat kun je helaas niet van alle dunne dekjes zeggen. Ze hebben niet voor niks de gelpad onder een bontje gezet als het gaat om 'ventilatie'.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 01:44

Alle extra dingen die je tussen de rug en zadel legt zal ervoor zorgen dat de kamer ruimte kleiner wordt. Dus zeker voor een zadel wat iets wat krap ligt geen extra pad tussen leggen. Een goed liggend zadel heeft geen extra's nodig. Overleg anders met de fysiotherapeut.

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 17:58

Ik weet het niet je zou het denken maar het is wel zo dat wat er boven is genoemd waar is.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 18:04

Eleonoor schreef:
Alle extra dingen die je tussen de rug en zadel legt zal ervoor zorgen dat de kamer ruimte kleiner wordt. Dus zeker voor een zadel wat iets wat krap ligt geen extra pad tussen leggen. Een goed liggend zadel heeft geen extra's nodig. Overleg anders met de fysiotherapeut.

Hier ben ik het niet helemaal mee eens Knipoog
Mijn oude merrie heeft jarenlang slecht passende zadels gehad. Ze wilde dan ook nooit ontspannen over haar rug lopen. Ik heb wel een aangepast zadel maar mijn zadelmaker adviseerde wel om met de wat dikkere dekjes/pads te rijden om zo het geheel zachter te maken. Of idd met een bontonderlegger maar de gelpads zijn weer uit den boze Knipoog
Laatst bijgewerkt door MISTRAL94 op 25-12-06 18:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Taron

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 18:05

als een paard een rugblessure heeft zal ik hem eerst maar een week rust geven. dan krijgt het de kans om te herstellen. je kan wel aanslepen met bontjes, pads, gelpads e.d. maar het lost het probleem niet op.
en als er niets meer is, kan het ook geen kwaad om met gewone dekjes te rijden Lachen suc6 ermee!

x_noraly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-06 12:44

Tozalin schreef:
als een paard een rugblessure heeft zal ik hem eerst maar een week rust geven. dan krijgt het de kans om te herstellen. je kan wel aanslepen met bontjes, pads, gelpads e.d. maar het lost het probleem niet op.
en als er niets meer is, kan het ook geen kwaad om met gewone dekjes te rijden Lachen suc6 ermee!

Paard heeft inmiddels 4 weken rust gehad Knipoog
Hij word nu een tijdje iedere dag gemasseert.
Gister heb ik voor het eerst gereden (met een gewoon dekje) ging prima.

_Fleurtjuhh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 13:24

je zou er ook een gelpad onder kunnen leggen doen wij ook altijd op de manege met paarden die snel een open schoft hebben en die hebben er dan geen last meer van

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 18:08

ik zou zo min mogelijk extra's gebruiken
als ze met een normaal dekje prima loopt, is het goed...
door allerlei dikke dingen tussen je paard en het zadel in te stoppen maak je de kamer kleiner en dat is niet goed,
overleg anders idd eerst met je therapeut, die zal je vast willen helpen met het juiste voor je paard

even ver bontjes, goede schaap onderleggers doen meer dan warm houden, maar nogmaals, baat het niet dan kan het wel schaden , dus overleg liever eerst even met je therapeut die jouw paard en je zadel kent

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 19:52

Een pad kan een oplossing zijn mits je wel een "goede" pad gebruikt! Een Anky pad vind in niet in deze catogorie vallen! Aan bontjes of gelpads zou ik zeer zeker niet gaan beginnen als het zadel goed ligt! Een bontje of gelpad verkleint de kamer alleen maar met het risico dat het weer gaat wringen en alleen nog meer schade aanbrengt.
Ik zelf zou voor een katoenen dek gaan dat niet al te dik is maar wel goed vocht opneemt!
Een pad zou ik zelf alleen van bv. passier(flexi pad), Rambo(reversible), Poly pad nemen!(dit zijn allemaal vol katoenen pads)
Wil je er een schaap onder hebben, neem dan geen onderleggen maar eentje die helemaal onder het zadel ligt!