bitloos hoofdstel Ruitersportshop

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Inge_

bitloos hoofdstel Ruitersportshop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-06 22:57

Ik was opzoek naar een nieuw bitloos hoofdstel en na veel positieve reacties over het bitloze hoofdstel van de ruitersportshop gehoord te hebben heb ik besloten die te bestellen..

Ik heb er nu twee keer mee gereden, maar hij bevalt niet echt goed.. Ik hoorde net ook weer van iemand anders dat de neusriem strak blijft zitten, de riempjes gaan niet losser zitten en dat vond mn pony niet echt prettig.. Tong uitsteken

Mensen ervaring hiermee? Is dit alleen in het begin of blijft dit het geval?

whissie

Re: bitloos hoofdstel Ruitersportshop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 23:03

dat viel mij ook al op bij mijn paard, heb een paar keer geprobeerd en was geen succes. Maar dit gaat ook om maat cob.
Als ik dit hoofdstel bij mijn shet omdoe, dan glijden de riempjes wel weer los, dus ik dacht dat het aan de maat lag, dat de neus er te dik voor is ofzo, ik zit dus ook in overweging om maat full voor mijn paard te bestellen als hij het er een beetje redelijk op gaat doen(ik zit nu in de testfase, met bit en met bitloos, dus 2 paar teugels)

ik blijf dit even volgen, voor het geval het daar niet aan ligt, dan hoef ik het niet te bestellen natuurlijk Haha!

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 23:18

Alhoewel ik positief ben over het hoofdstel qua uitvoering glijden die riempjes bij mijn paard ook niet soepel.

Ik rijd over het algemeen met losse teugel maar in de zomer heeft ze soms de afdruk van de neusriem in haar neus staan (komt door het zweten en de niet losvallende riempjes).
Ik heb een full hoofdstel maar ook een tinker met behoorlijke neus. Toch heb ik aan weerszijden zeker 10 cm riempje over dus ze zouden moeten kunnen glijden.

Ik heb wel aan de touwteugels behoorlijk zware musketons zitten die het glijden zouden kunnen beperken. Ben ook benieuwd naar verdere reacties...

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-06 19:07

ik heb ook maat cob Ja
en ook ik heb zeker 10 centimeter aan riempjes over.. als mijn pony er geen moeite mee had, vond ik het ook niet erg maar hij gooit hele tijd zn hoofd omhoog terwijl ik ook met losse teugel rijd..

opalaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 21:28

Ik heb nog nooit problemen met dit hoofdstel ondervonden, heb er heel lichte Zilco marathon-teugels aan en rij vrijwel niet met aangenomen teugel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 21:36

Het gewicht van je teugels scheelt wel duidelijk inderdaad.

Ik verkoop dit type hoofdstel ook in leer en in Beta Biothane en merk duidelijk verschil of ik met een lichte teugel of zware teugel(hangers) rijdt.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 22:39

Ik heb een maat full. Ze vallen klein uit vind ik, want bij mijn paard staat het kopstuk op de max. lengte. Het neusstuk past wel, maar heeft niet veel over.
Het rijdt verder prima, al vind ik de dr. cook net even beter, hier kan ik fijnere hulpen mee geven. Ik heb niet dat iets te strak blijft zitten.

opalaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 00:06

Ik heb wel bedacht Clown dat voor degene waarbij de neusriem te strak "blijft" aangetrokken door de kinkruising, het misschien een idee is hiervoor in de plaats een kinriempje te gebruiken en de teugels rechtstreeks te bevestigen aan de ringetjes. Dan zul je wel de overtollige riempjes erna af moeten slopen. Ik vind het voor mijn paard niet zo'n goed idee, omdat ik haar vaak de gelegenheid geef om te grazen en dan bang ben dat dat niet meer mogelijk is. Wie probeert het uit Knipoog ???

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-06 00:22

opala schreef:
Ik heb wel bedacht Clown dat voor degene waarbij de neusriem te strak "blijft" aangetrokken door de kinkruising, het misschien een idee is hiervoor in de plaats een kinriempje te gebruiken en de teugels rechtstreeks te bevestigen aan de ringetjes. Dan zul je wel de overtollige riempjes erna af moeten slopen. Ik vind het voor mijn paard niet zo'n goed idee, omdat ik haar vaak de gelegenheid geef om te grazen en dan bang ben dat dat niet meer mogelijk is. Wie probeert het uit Knipoog ???

dus je moet een kinriempje vastmaken aan het hoofdstel en de twee riempjes waar nu je teugels aan zitten eraf halen? Tong uitsteken nee dat gaat me echt niet lukken, ben niet zo creatief Clown ik probeer het eerst wel is met lichtere teugels! Nagelbijten / Gniffelen

opalaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 00:40

tjitseee schreef:
dus je moet een kinriempje vastmaken aan het hoofdstel en de twee riempjes waar nu je teugels aan zitten eraf halen? Tong uitsteken nee dat gaat me echt niet lukken, ben niet zo creatief :+ ik probeer het eerst wel is met lichtere teugels! Nagelbijten / Gniffelen

Daar heb je alleen een scherp Stanley-mes voor nodig. Het is dat zo'n hoofdstel niet voor een habbekrats te koop is, anders had ik het al uitgeprobeerd.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-06 12:02

ja maar je moet dan toch ook een kinriem eraan vast maken? Als jij me goed kunt uitleggen hoe ik dat moet doen zal ik het misschien wel proberen Tong uitsteken ik heb er zelf ook al over nagedacht maar kon niks bedenken Knipoog

opalaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 20:25

Een kinriem zul je moeten kopen en eraan moeten bevestigen, in feite is het slechts om het hoofdstel op de plaats te houden. De riempjes die onder de kin zouden kruisen, haal je eraf, daarvoor is de kinriem in de plaats gekomen.

opalaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 23:27

Wanneer iemand dit ooit uitprobeert, hoor ik het graag.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-06 23:34

de vraag is hoe moet je de kinriem eraan vastmaken Knipoog

opalaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 23:55

Wanneer je bijv. bij www.westernspul.nl kijkt op zoekterm kinriem/ketting moet je het gewoon kunnen bevestigen tenzij de lengte te kort is.

Afbeelding

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-06 00:13

oja Pling gewoon riempje door de ringen doen Knipoog

opalaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 00:15

Maar ...... je moet niets doen waar je later spijt van kunt krijgen Knipoog

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 18:38

Je maakt van dat westernriempje dus eigenlijk de achterkant van een neusriem! Ik denk eerlijk gezegd dat die westernriempjes daar te kort voor zijn, de mijne die ik nu aan mijn westernhoofdstel heb in elk geval wel. Dat riempje zit nl heel laag bij de kaak, dus bij het smalste gedeelte terwijl deze riem veel hoger moet ziten, nl ter hoogte van je neusriem, en dat is heel veel breder!

opalaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 21:21

Ik heb inmiddels de sidepull ontdekt, bevalt nog veeeeeeeeeeeel beter Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 15:14

Het klonkt ongeveer het zelfde als ik met mijn halsterhoofdstel heb gedaan om het uit te proberen. Het is opzich heel erg fijn alleen is te kinriem voor ons net iets te kort en de breed. Ga van de week bij de schoenmaker langs, kijken of hij zo'n riempje kan maken.