Kieffer-leer niet bestand tegen zadelzeep?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BabbieB

Kieffer-leer niet bestand tegen zadelzeep?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-06 18:42

Toen ik mijn Euroridingzadel kocht, vertelde de zadelmaker dat ik er nooit zadelzeep op mocht gebruiken. Dit kwam omdat er sindsdien in Europa strenge wetten gelden voor de verven waarmee het leer zwart geverfd wordt. De nieuwe verven die aan die strenge wetten voldoen, zij niet zo goed als de oude en laten langzaamaan los als je zadelzeep gebruikt. Je zadel wordt dan dus grijs.

Prima, van mijn zadel weet ik het dus. Maar wat nu met mijn Kieffer hoofdstel dat ik anderhalf jaar na mijn zadel heb gekocht? Dat zou toch ook Europees leer moeten zijn, maar ik heb niets gehoord over een verbod op zadelzeep.

Kan ik mijn dure Kieffer hoofdstel nu aan de zadelzeep onderwerpen of ben ik dan erg dom bezig? Clown

rowo

Re: Kieffer-leer niet bestand tegen zadelzeep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 19:25

Als mijn spul vies is gebruikt ik altijd eerst zadelzeep, zowel op mijn beide zadels (passier en chamberlain) als mijn beide hoofdstellen. Merk nog niks dat ze grijs worden en gebruik zadelzeep toch al enkele jaren.
Daarnaast vet ik mijn spul voor concours vaak in!

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 19:27

ik denk dat het idd grijs word als je het elke 2 weken met zadelzeep gaat schoon boenen, maarjah wat kan er wel tegen om te vaak schoon gemaakt te worden.
dus ik denk dat je dan beter alleen als het echt vies is zadelzeep kan gebruiken en als het schoon is gewoon alleen zadelvet er op te smeren. lijkt me beter voor de verf.

of zit ik er nou heel erg naast?

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 19:29

Ik heb ongeveer een jaar geleden een nieuw hoofdstel gekocht, maar dat is niet tegen me gezegd over zadelzeep. Ik heb het ook echt nog nooit gehoord. Maar ja, ik ben niet zo'n poetser, dus elke twee weken haal ik toch niet.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 19:30

Ik gebruik het idd ook alleen als het leer vies is!!! Bijv na het rijden in een modderige bak!

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 19:32

Ik heb het afgelopen zaterdag nog aan de zadelmaker (van Rijs) gevraagd wat ik nu het beste kon doen met m'n tuig. Hij raadde aan om het af te wisselen met plantaardige olie/vet. Zadelzeep raadde hij sterk af.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 19:56

Ik gebruik nooit zadelzeep.

Ik maak mijn spullen schoon met een sponsje met warm water en als het droog is vet ik het in met ledervet/balsem of iets dergelijks...

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-06 19:58

@ Nicky: Dat klopt dan inderdaad, want mijn zadel komt bij van Rijs vandaan. Knipoog Maar ik vroeg me af of Kieffer misschien fabrieken buite de EU heeft, dan geldt dat hele verf verhaal nl. niet.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 23:30

je kunt het toch het beste eerst afnemen met gewoon water. en dan invetten met ledervet/olie. heb ik trouwens ergens gelezen ooit Tong uitsteken

xMK

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 23:46

De één zegt weer dat lederolie slecht is, en volgens de ander is vet heel slecht, zadelzeep is dan weer helemaal goed, maar op je laarzen en op bepaalde dingen mag het weer absoluut niet.. Ik weet niet meer wat ik moet geloven hoor, maar ik gebruik gewoon zadelzeep met daarna olie of vet en mijn hoofdstel blijft prima..

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 00:17

precies xRavel!!
wat is het nou!!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 09:09

Ik gebruik zadelzeep juist wel op alles. OP advies van m'n zadelmaker.
Ik gebruik ook zadelzeep voor m'n laarzen.
Verder gebruik ik een dun laagje olie voor de ruwe onderkant van zweetbladen. De rest doe ik met vet/hamanol
Ik doe precies hetzelfde met m'n leren laarzen, olie bij stugge nieuwe en verder ledervet.
En er gaat niets aan kapot hoor.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 09:21

licht ook aan welke zeep je gebruikt
helaas word er idd heden dag ook door veel bekendere merken bezuinigd op lederverf

heb je een verzorgende zeep kan je die echt wel 1 x in de zoveel tijd gebruiken

een tuig bv moet je toch echt na elke rit even afnemen
gebruik dan of verzorgende zeep of slechts water

1 x per maand of 2 maanden kan je best wel de boel
grondig schoonmaken en invetten

olieen alleen de eerste malen (bij zadels en tuig) ook al is de olie vandaag de dag vele malen beter als voorheen
blijft iets wat je slechts op het hele stugge nieuwe leer wilt gebruiken na 1 fles dus gewoon weer op vet overstappen

is ouder tuigage wat harder dan gewenst gebruik dan ipv olie balsem

en als je vet gebruikt goed uitwrijven !

wat voor veel dingen geld geld voor leder ok
je kan te schoon willen zijn

teveel poetsen (echt boenen) ed is niet goed
ben je een echte poetser en moet het er altijd spik en span uitzien gebruik dan een shine tussen door
tot da deze teveel vuil opgenomen heeft om netjes te tonen dan weer met zeep etc

NoireIdylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 09:24

Ik gebruik zadelzeep ELKE dag op mijn hoofdstellen, en mijn "nieuwste" van anderhalf jaar oud ziet er nog steeds goed uit en absoluut niet grijs.
Ik heb de gewoonte ooit op een stal aangeleerd om na ieder paard het hoofdstel over de rand van een emmer te hangen met het bit in een bodempje water. Aan het eind van de dag worden de gebruikte hoofdstellen op een haak gehangen, het bit gedroogd met een handdoek en daarna een uitknepen lichtvochtig sponsje dik insmeren met zadelzeep (zodat er geen wit schuim ontstaat) en daarna haal je dat vluchtig over de buiten- en binnenkant van je hoofdstel. En sindsdien doe ik dat dus elke dag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 14:26

Ga er maar vanuit dat je Kieffer-hoofdstel niet van Europees leer is gemaakt. Het is ws iets hoogwaardiger India-leer, dan bv de goedkope hoofdstelletjes, maar ik heb nog geen enkel Kieffer-hoofdstel ( van de nieuwe collectie) gezien wat daar niet van is gemaakt.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 15:16

ik gebruik voor mijn kieffer zadels en hoofdstellen altijd zadelzeep, en dat lijkteigenlijk wel goed te gaan

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 19:45

nickyu schreef:
helaas word er idd heden dag ook door veel bekendere merken bezuinigd op lederverf

Mij is weer verteld dat er niet op bezuiningd wordt, maar dat ze het gewoon niet meer mogen. Vroeger deden ze het leer looien, dus door een door verven. Dit mag niet meer dus ze moeten het gewoon verven.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 19:52

Ik heb zelf een Kieffer zadel en ik gebruik altijd zadelzeep.. Nooit geweten dat het daar door kwam, maar jawel het werd langzaam aan grijs-bruin :S ..
Had ik iets eerder moeten weten dus :s
Of dat ook voor je hoofdstel geldt weet ik niet.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-06 19:56

@Bitch: Zoiets vermoedde ik al. Ik hoor de laatste tijd toch steeds vaker over tegenvallende kwaliteit bij Kieffer.

Ik ga het met een heel klein beetje zadelzeep proberen, gewoon om dat vetige 'smeer' er een beetje af te halen. Mijn leren teugels zijn een beetje plakkerig, vind ik zo vies.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 20:10

NoireIdylle schreef:
Ik gebruik zadelzeep ELKE dag op mijn hoofdstellen, en mijn "nieuwste" van anderhalf jaar oud ziet er nog steeds goed uit en absoluut niet grijs.
Ik heb de gewoonte ooit op een stal aangeleerd om na ieder paard het hoofdstel over de rand van een emmer te hangen met het bit in een bodempje water. Aan het eind van de dag worden de gebruikte hoofdstellen op een haak gehangen, het bit gedroogd met een handdoek en daarna een uitknepen lichtvochtig sponsje dik insmeren met zadelzeep (zodat er geen wit schuim ontstaat) en daarna haal je dat vluchtig over de buiten- en binnenkant van je hoofdstel. En sindsdien doe ik dat dus elke dag.

Hier wordt ook elke keer na gebruik gepoetst met zadelzeep en ledervet. En mijn Kiefferhoofdstellen zijn gewoon netjes.

MaRcIaNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 20:12

hee

ik heb ook een euroriding zadel en gebruik gewoon zadelzeep ik heb helemaal nergens last van! hij ziet er nog steeds goed uit!!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 21:12

germie schreef:
Ik gebruik zadelzeep juist wel op alles. OP advies van m'n zadelmaker.
Ik gebruik ook zadelzeep voor m'n laarzen.
Verder gebruik ik een dun laagje olie voor de ruwe onderkant van zweetbladen. De rest doe ik met vet/hamanol
Ik doe precies hetzelfde met m'n leren laarzen, olie bij stugge nieuwe en verder ledervet.
En er gaat niets aan kapot hoor.

Precies ik gebruik het ook op advies van de zadelmaker!

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 18:53

Ik heb 3 kieffer zadels
en 3 kieffer hoofdstellen.
en heb nog nooit last gehad van dat het ging bladeren of slecht ervan werd

annie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 20:48

ik maak mijn kieffer hoofdstel altijd schoon met zadel zeep heb em al 1 jaar ofzo en ik zie er niks aan hoor!!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 22:19

manonutjuh schreef:
nickyu schreef:

Mij is weer verteld dat er niet op bezuiningd wordt, maar dat ze het gewoon niet meer mogen. Vroeger deden ze het leer looien, dus door een door verven. Dit mag niet meer dus ze moeten het gewoon verven.

yep idd in europa Haha!