Sperriem

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Klikoo

Sperriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 21:45

Heey

ik zie vaak mensen die zonder sperriem rijden. Ik weet niet waarom ze die er afhalen..... oke het kan zijn dat je pony/paard het irriteert ofzo. Ik vind het zelf niet mooi als je de sperriem er afhaalt want je paard/pony zijn/haar neus lijkt langer waardoor het net lijkt of je paard een groot hoofd heeft.
Weet iemand waarom mensen de sperriem weg laten?

Groetjes Robin

Anoniem

Re: Sperriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 21:45

Bij sommige mensen is het niet nodig Lachen

pomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 01:28

Inderdaad, als je paard zijn mond niet opent tijdens het rijden is het nergens voor nodig.
Maar als je een hoofdstel hebt met een 'lusje' aan de neusriem voor de sperriem en ze halen hem er dan af vind ik het ook niet zo mooi.
Maar da's allemaal eigen keus he Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 01:38

VSW --> HAR.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 01:40

ik heb hem er ook af, heb em eraf gehaald met invetten, en vond het niet nodig om em er weer aan te zetten (rij alleen maar buiten met haar) heb zelfs een hele tijd zonder neusriem gereden, ik vind het niet nodig om hem erop te zetten, kan me niet zoveel schelen of anderen het niet mooi vinden Knipoog mij maakt het niet uit, ik heb hem er liever af, dus haal ik em eraf Knipoog

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 01:59

De sperriem verbergt alleen maar dat je paard z'n mond opendoet.
Ik vind eigenlijk dat je een sperriempje niet nodig zou moeten hebben (als je paard constant z'n mond opendoet is er eigenlijk al iets niet goed).

Ik heb'm er ook af. Maar goed, ik rij vaak ook zonder bit of nou ja, vaak ook zonder hoofdstel. Het lijkt me helemaal niet zo fijn voor een paard, zo'n sperriempje.

Itsallyours

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 12:42

Het doel ervan is al besproken,
ik rijd zelf wel altijd met sperriempje!

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 12:43

Ik rij soms met en soms zonder. Zonder loopt ie eigenlijk wel fijner want dan steekt hij zn tong niet zoveel uit.

_Fleurtjuhh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 12:56

ik vind de reden dat ie zijn mond opendoet niet de goede want je hebt zo meer controle over je paard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 12:59

pukiejj schreef:
ik vind de reden dat ie zijn mond opendoet niet de goede want je hebt zo meer controle over je paard

hoe bedoel je dit? kan je mischien iets duidelijker zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 13:03

Ik rij vrijwel altijd zonder. Niet nodig, en hij loopt alleen maar met het riempje te spelen en is dus sneller af geleid. Hij loopt met zijn tong buiten boort. Met sperriem op een andere manier dan zonder sperriem. Hij is volledig na gekeken, waarschijnlijk kwam het door zijn rug hij heeft het zich alleen aan geleerd. Met sperriem perst hij hem er toch tussen door en kan zich vrijwel niet meer ontspannen plus dat hij dus met het riempje gaat spelen.

Vandaar dat we dus eigenlijk altijd zonder rijden.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 13:03

Ik rijd nooit met sperriem, want mijn paard heeft er een hekel aan en gaat met zijn hoofd schudden. Als ghij zijn nmond open wil doen tijdens het rijden, dan doet hij dat en weet ik dat ik goed fout zit.

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 13:09

ik heb hem er wel aan zitten maar hij zit niet strak..
ik vind het geen mooi gezicht om dat lusje daar zo te hebben hangen en ik vind het zonde om hem eraf te knippen mijn hoofdstel was duur genoeg..

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 13:44

Een sperriem is inderdaad in eerste instantie bedoeld om de mond dicht te houden, de naam zegt het al, sperriem. Sperren is de mond open doen.
Maar een sperriempje zorgt er ook voor dat het bit stiller in de mond ligt doordat het voor het bit langs loopt.

Ik rijd trouwens altijd zonder sperriem, mijn paard vind het helemaal niks, hij gaat met sperriem hoofdschudden en doet juist constant zijn mond open. Zonder sperriem is er niks aan de hand, hij vind dus gewoon de sperriem vervelend.
Ik heb geen lusje aan mijn neusriem, ik heb gewoon een hoge engelse neusriem (S&T hoofdstel zonder de stangbakstukken).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 13:47

[naam] wil wel eens haar mond een stukje opendoen, als ze aan het werk moet, dan ligt het bit losser en kan schuiven, heb er nu bitringen omheen gedaan en nu is het ook goed Lachen

Sanne_Kool

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 17:26

ik doe ook altijd het sperriempje eraf. Snowy doet alleen der mond open met eromheen

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 19:28

maartje_h schreef:
ik heb hem er wel aan zitten maar hij zit niet strak..
ik vind het geen mooi gezicht om dat lusje daar zo te hebben hangen en ik vind het zonde om hem eraf te knippen mijn hoofdstel was duur genoeg..

Zelfde hier Haha!

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 14:30

pukiejj schreef:

Huh? Clown

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 14:34

mag je eigenlijk zonder sperriem wedstrijden rijden?

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 15:06

Tjitseee: Je hoofdstel moet compleet zijn, en de sperriem moet er dus bij. Je mag wel met een engelse neusirem rijden. Die heeft geen lusje waar de sperriem aanzit dus ook geen sperriem.

Ik vind het trouwens wel apart dat veel mensen met sperriem rijden alleen omdat die bij het hoofdstel zit/voor de sier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 15:09

Pfff, is dit nu serieus een opmerking van een Z-ruiter? Verward

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 15:24

Olifant schreef:
Bij sommige mensen is het niet nodig Lachen

paarden? Knipoog

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 15:26

Mijn paard haat sperriem. Als ie vast zit gaat het wel, maar los en vastmaken zorgt gegarandeerd voor ruzie. Nu dus mooie engelse neusriem en een stuk rustiger. Hij is toch niet lastig in zn mond verder.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 15:27

tjitseee schreef:
mag je eigenlijk zonder sperriem wedstrijden rijden?

ja dat mag, je hoofdstel moet idd volledig zijn, maar niet ieder hoofdstel heeft een sperriem.. Maar dan kom je al snel uit bij de hoge engelse neuriem.

jOyss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 15:33

mijn verzorgpony vindt een sperriem echt niet fijn, gaat ze hele tijd met haar hoofd schudden enzo, dus heb ik hem eraf gehaald Knipoog. Kheb hem sowieso niet nodig, ze loopt veel fijner zonder.