welke lengte van singel, rekt elastiek extra uit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

germie

welke lengte van singel, rekt elastiek extra uit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 12:16

Ik rij m'n paard nu met een singel van 1.35. Zonder elastiek. Deze singel is wat aan de korte kant, ik heb de singel links op het derde gaatje, rechts op het tweede gaatje. Neem ik een singel van 1.40, dan heb ik deze aan beide kanten op het vierde gaatje zitten, dus vrij hoog (ik kan dan nog 3 gaatjes extra aansingelen aan elke kant). Het gaat hier om singels zonder elastiek. Het zadel wordt met een dun dekje gebruikt.
Maar nu wil ik dus een springsingel bestellen (met buikflap). Deze heeft aan beide kanten elastiek. Wat is dan de betere maat? 1.35? of 1.40? Hoe veel rekt dat elastiek uit?
En hoeveel zou een 3.5 jarig paard nog breder worden? Ik ben bang dat een singel van 1.40 met elastiek net te veel uitrekt. Dat je dan dus bovenin zit aan te singelen. Maar als ik ooit een bontje of iets dergelijks wil gebruiken, dan is 1.35 misschien weer wat kort. Rekt een singel met elastiek zo'n 5 cm uit? Of is het minder? Dezelfde lengte nemen als normaal, of toch ietsje langer?

daNiielle_

Re: welke lengte van singel, rekt elastiek extra uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 12:18

ik zou eigenlijk niet weten welke je moet nemen..maar elastiek rekt niet zo heel erg uit

jessy1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 12:20

haha ik zit met hetzelfde probleem
ik zou de 1.40 met elastiek nemen en als ie dan te lang is gewoon een dikker dekje
meestal worden ze nog wel breder als ze zo jong zijn als ze nog groeien enzo

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 12:25

OP dit moment ligt het zadel prima met een dun dekje. Dan moet je er eigenlijk niet meer onderstoppen dan nodig. Enige dat ik er wel bij andere paarden onder gedaan heb is een bontje, dit bij gevoelige paarden. Dikke dekjes gebruik ik niet en heb ik dus ook niet. Hoe dikker het dekje, hoe minder het gevoel met het paard. Dus ik ben hier op zich geen voorstander van.
Ik vind dit wel lastig. Ik zit ook een beetje aan 1.40 te denken. Maar aan een te lange singel heb ik weinig. Het gaat om een paard van 1.68 m. De laatste tijd is ze niet meer in hoogte gegroeid.

NoaFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 13:02

Ik zou voor 1.35 gaan. Een singel met elastiek rekt na een tijdje een klein beetje uit (wel geen 5 cm, tenzij je eentje van wel heel slechte kwaliteit hebt gekocht Knipoog ) maar het kan toch wel 1 gaatje schelen, zeker als je aan beide kanten elastiek hebt.
Daarnaast, moest je paard nog veel uitbreden waardoor je singel niet meer past, dan kan je altijd nog een singelverlenger kopen. Je zal er dan wel 2 moeten aanschaffen zodat de buikflap mooi in het midden blijft maar dit is nog altijd goedkoper dan wanneer je een singel van 1.40m koopt en deze na een tijd te lang blijkt te zijn waardoor je weer een hele nieuwe singel moet kopen.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 13:16

Ik zou toch voor de 1.35 gaan. Het is misschien even lastig met vastmaken, maar een singel met elastiek rekt in het aansingelen maar zo 5 centimeter uit, als het niet meer is, zeker als het aan 2 kanten zit.

Ik heb er eentje met elastiek en bij het vastmaken denk je "dat red ik nooit!", maar heb je 'm eenmaal vast en aangesingeld, dan zit hij aan beide kanten toch mooi op het 4e gat... Had niet langer moeten zijn! Ik heb voor het vastmaken een extra gat in de stoot geprikt, bijna op het uiteinde. Onbruikbaar voor het rijden uiteraard, maar erg nuttig bij het vastmaken van de singel!

Als je toch voor 1.40 gaat en hij blijkt te lang, dan kun je altijd aan 1 kant het elastiek eruit laten halen, maar dat lijkt me niet erg optimaal.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 14:38

Margreet schreef:
een singel met elastiek rekt in het aansingelen maar zo 5 centimeter uit, als het niet meer is, zeker als het aan 2 kanten zit.

Volgens mij trek jij je singel veel te strak aan. Dat is niet de bedoeling, door het elastiek hoef je juist niet zo strak aan te singelen.

Mijn singels met elastiek rekken eigenlijk niet uit.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 14:42

Nee hoor, kan er eenvoudig een hand tussen schuiven en nog wat "rekken". Losser singelen komt echt niet goed...

Maar het zal ook wel per merk en uitvoering verschillen. Mijn dressuursingel heeft veel stugger elastiek, die rekt niet zo'n stuk.

En elastiek wat niet rekt, wat heb je daar aan Verward

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 14:46

Natuurlijk rekt het elastiek van mijn singels wel iets, maar geen 5 cm. Waarschijnlijk hebben mijn singels (Hulsebos) ook wat stugger elastiek dan.
Ik trok ze eerst ook te strak aan. De zadelmaker vertelde me dat, op die manier heeft het elastiek helemaal geen zin. Ik moest de singel aan beide kanten een gat losser doen.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 14:49

Als je dusdanig singelt dat het volledig uitgerekt is, dan kun je inderdaad net zo goed zonder kopen... Maar de boel moet wel "vast" natuurlijk.

NoaFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 14:49

een elastiek hoort idd een beetje mee te geven met de ademhaling van het paard maar als je die rek er meteen al uithaalt met het aansingelen, dan heeft de elastiek idd geen effect

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 14:55

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 17:25

Bel Kootstra eens, ik zat ook met het probleem van welke lengte singel met elastiek ik moest hebben Knipoog

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 18:04

Ik heb een 1.35 besteld. En dan maar zien of het de juiste maat is.
Mijn dressuursingel van Stubben heb ik in maat 60 met elastiek, terwijl ik zonder elastiek 65 heb. Nu moet ik toegeven dat dit elastiek ook wel vrij veel rekt (het loopt namelijkdoor de hele singel heen en is dus vele malen langer dan bij een VZH singel waar maar 2X 10 cm elastiek aan zit).
Laatst bijgewerkt door germie op 19-12-06 18:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 18:07

Zo'n elastiek is er níet voor om uit te rekken, enkel om gemakkelijker aan te kunnen singelen. Als je een 135 cm neemt waarbij het elastiek flink uitrekt, zit de singel dus gewoon te strak.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 18:19

Tuurlijk is het er wel voor om te rekken: meebewegen met je paard. Qua aansingelen is eentje zonder elastiek naar mijn mening makkelijker.
Aansingelen: vast, maar niet strak vast. Ik singel zo aan dat het uiteinde net een fractie terugveert bij het losmaken, maar ook nog verder uitgereikt kan worden als het moet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 19:02

Margreet schreef:
Tuurlijk is het er wel voor om te rekken: meebewegen met je paard. Qua aansingelen is eentje zonder elastiek naar mijn mening makkelijker.
Aansingelen: vast, maar niet strak vast. Ik singel zo aan dat het uiteinde net een fractie terugveert bij het losmaken, maar ook nog verder uitgereikt kan worden als het moet.

Tuurlijk, maar een elastiek aan een singel dient er niet voor om op die manier een kortere singel te kunnen gebruiken dan bij één zonder elastiek. Net als peesbeschermers, dat elastiek zit er ook niet aan om ze goed strak aan te kunnen trekken.

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 13:40

Ik heb een buikflap singel met aan beide kanten elastiek. Deze heb ik nog niet zo heel lang, het elastiek is nog niets uitgerekt. De VZH singel die ik hiervoor had, had aan 1 kant elastiek en dat is in jaren niet langer geworden. Zeker niet zoveel centimeter! en let op dat je dan dus niet te strak gaat aansingelen!

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 14:00

Nouks schreef:
Margreet schreef:

Tuurlijk, maar een elastiek aan een singel dient er niet voor om op die manier een kortere singel te kunnen gebruiken dan bij één zonder elastiek. Net als peesbeschermers, dat elastiek zit er ook niet aan om ze goed strak aan te kunnen trekken.

Ik heb ook een singel met elastiek, en ik heb dezelfde lengte gekocht als mijn gewone singel, maar hij had toch eigenlijk een stuk korter moeten zijn.
Nu moet ik wel zeggen dat de singel die ik heb (High Tech singel), een heel groot deel elastiek heeft, juist niet aan de uiteinden, maar het hele middendeel. En dat rekt heel wat meer dan een cm of 5.
Doe ik die op dezelfde gaten vast als mijn normale singel dan flikker ik bij de eerste de beste huppel opzij van mijn paard af en hangt het zadel aan de zijkant Haha!
Ik doe hem zo vast dat ik nog vrij makkelijk mijn hand eronder kan schuiven, maar dat is wel aan beide kanten 2 gaten hoger dan mijn gewone singel, anders is het niet bepaald veilig. Ik had dus beter die elastieken singel 10 cm korter kunnen kopen dan mijn normale singel achteraf.