Ervaringen met vervangen boom in zadel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Margreet

Ervaringen met vervangen boom in zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 11:17

Door een ongeluk is de boom van mijn fijne KN zadel gebroken. Reparatie is geen optie, wil ik nog wat aan dit zadel hebben, dan is vervangen de enige mogelijkheid.

Wie heeft zoiets ook wel eens bij de hand gehad en hoe is dat uitgepakt? Zat het zadel daarna nog hetzelfde? En de kosten?

Ik heb een eerste prijsopgave van 350 euro. Een hoop geld, maar een nieuw zadel heb ik er niet voor...

Echt haast is er niet bij aangezien paard op het moment ook in de kreukels ligt, dus ik wil toch eens wat verder informeren naar de mogelijkheden om hier nog wat van te maken.

germie

Re: Ervaringen met vervangen boom in zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 11:41

Ik zou op zoek gaan naar een ander zadel. Wil je de hele boom vervangen, dan moet je het zadel dus volledig opnieuw opbouwen. Zitting, alles moet er opnieuw opgezet worden.
Meestal wordt alleen het kopijzer vervangen en noemt met dit het vervangen van de boom. Mijn ervaringen hiermee zijn slecht. Ooit eens een Pagony zadel gereden en bij een rare sprong was de boom gebroken. Zadel was 2 jaar oud en er zat nog garantie op. Dus zou er een nieuwe boom in gezet worden. Uiteindelijk bleek dat ze het kopijzer vervangen hadden en richting de lepel wat gelast. Het zadel heeft nooit meer goed gelegen op het paard. Het was breder geworden.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 11:57

Prijsopgave is voor het vervangen van de volledige boom door nieuw, origineel KN (imo geen vergelijk met Pagony...). Boom is echt heel erg kapot, niks meer van te maken. Kan er eventueel wel een foto van maken, het zadel ligt open.

Heb inmiddels een tweede prijsopgave binnen, ook 350 euro. Dus dat zal de prijs wel zijn.

Aanschaf nieuw is ook een serieuze overweging, even alles op een rij zetten.

Overigens: bij alle gebruikelijke tests door de zadelmaker kwam geen schade aan de boom aan het licht en hij heeft er echt hard aan getrokken, gedraaid en geduwd, geen extra beweging, geen gekraak, niks! Voor de zekerheid toch open gemaakt en ja hoor: toch kapot!!
Laat dat een les zijn voor mensen die denken dat hun zadel nog heel is na achterover klappen van een paard: altijd open laten maken!!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 12:14

mmm, ik denk dat je voor die 350 euro geen vergelijkbaar zadel kunt kopen
en als het zadel dus past bij je paard en bij jezelf
zou ik persoonlijk heel serieus overwegen en nieuwe boom erin te laten zetten, als je eenzelfde boom erin kunt laten zetten

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 12:20

Voor 350 euro heb ik niet zo'n zadel nee... Het zadel weer helemaal hetzelfde maken kan.

Wat wel meespeelt, is dat er nog een zgan merkzadel werkloos ligt die eventueel ingeruild kan worden op een nieuw. Stel dat er dan met 500 bij leggen een nieuw zadel te krijgen is, dan is dat toch ook wel een serieuze overweging. Dit zadel is wel van '96... Niet dat daar iets mis mee is, helemaal niet, maar of het het nog waard is in de vergelijking met "gunstig" nieuw kopen... Ik ben er nog niet uit.

Dit komt niet meer goed:
Afbeelding

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 14:03

nee dat komt zeker niet meer goed...

denk dat bij mij zou meespelen dat ik iets heb met spullen weggooien Knipoog
als ik iets kan laten repareren waardoor het weer als vanouds te gebruiken is en past en er netjes uitziet
heb ik al gauw de neiging om te laten maken

als iets echt stuk is, sja jammer, maar als ik het kan laten reparen zodat het kwalitatief weer goed is , zal ik het zeker doen

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 14:10

Weggooien staat mij ook tegen... Stel dat er een nieuwe komt, dan gaat deze ook zeker niet de kliko in. Wie weet laat ik 'm dan toch ooit nog repareren als ik een extra zadel nog heb, hij ligt me niet in de weg. Een zgan KN koop je niet voor dat geld...

drenthie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 17:34

Mijn zadel ligt bij harnessmaker voor een nieuwe boom.
Hij laat hem maken (de nieuwe boom) in Engeland en dan bouwt hij het zadel opnieuw op.
Kost 500 euro, maar daar heb ik dan ook geen nieuw zadel voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 18:04

Bij Imperial Riding verkopen ze KN-bomen. Misschien kan je daar eens nagaan wat dat ding kost, en hem dan door een zadelmaker in te laten zetten?

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 18:07

Margreet schreef:
Door een ongeluk is de boom van mijn fijne KN zadel gebroken. Reparatie is geen optie, wil ik nog wat aan dit zadel hebben, dan is vervangen de enige mogelijkheid.

Wie heeft zoiets ook wel eens bij de hand gehad en hoe is dat uitgepakt? Zat het zadel daarna nog hetzelfde? En de kosten?

Ik heb een eerste prijsopgave van 350 euro. Een hoop geld, maar een nieuw zadel heb ik er niet voor...

Echt haast is er niet bij aangezien paard op het moment ook in de kreukels ligt, dus ik wil toch eens wat verder informeren naar de mogelijkheden om hier nog wat van te maken.

wat stom, ik heb het bij ger salimans in maasbracht laten doen en daar koste het mij maar 50 euro.. de boom was vernieuwd, en het zadel was keurig netjes afgewerkt.

(of ze hebben de boom gerepareerd ipv vervangen?)

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 18:08

Dat zal wel een reparatie zijn, geen vervanging... Dat kan gewoon niet anders, alleen de kosten van de arbeid zijn al vele malen hoger...

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 18:11

germie schreef:
Ik zou op zoek gaan naar een ander zadel. Wil je de hele boom vervangen, dan moet je het zadel dus volledig opnieuw opbouwen. Zitting, alles moet er opnieuw opgezet worden.
Meestal wordt alleen het kopijzer vervangen en noemt met dit het vervangen van de boom. Mijn ervaringen hiermee zijn slecht. Ooit eens een Pagony zadel gereden en bij een rare sprong was de boom gebroken. Zadel was 2 jaar oud en er zat nog garantie op. Dus zou er een nieuwe boom in gezet worden. Uiteindelijk bleek dat ze het kopijzer vervangen hadden en richting de lepel wat gelast. Het zadel heeft nooit meer goed gelegen op het paard. Het was breder geworden.

ik denk dat ze dat dan bij mij gedaan hebben..
maar het zadel ligt weer super op het paard, en heb nergens last van

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 18:13

Er zullen best gevallen zijn waarbij reparatie heel goed mogelijk is. Maar dat gaat bij dit zadel echt niet lukken, ik zou er in ieder geval bitter weinig vertrouwen in hebben.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 18:28

Plastic laat zich ook wat moeilijk lassen/repareren. Ik denk dat alleen bij hout met metaal of alleen metalen bomen nog enigzins wat reparatie mogelijk is. Maar zoals ik al schreef, ik heb er dus slechte ervaringen mee.
Wat ik mij wel afvraag, zou een metalen boom sterker zijn?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 22:10

Als je dit zadel fijn en mooi vindt , eigenlijk geen andere wensen hebt waarbij een ander zadel beter past , dan zou ik hem gewoon her-gebruiken.

Nieuwe boom en alle onderdelen van dit zadel op die nieuwe boom laten overzetten. Je weet wat je hebt , als je nu vindt dat je mooi leer hebt enzo dan blijf je dat geowon houden , bij een nieuwer / ander zadel moet je maar weer afwachten wat je krijgt. Kan ook best zijn dat deze kwaliteit leer beter is dan wat ze nu gebruiken Ja

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 22:49

Allicht dat metaal sterker is... Al zal dat misschien verbuigen, lijkt me ook niet wenselijk.
Maar dit zijn natuurlijk uitzonderlijke krachten en ik denk eigenlijk dat het voor je paard gezonder is dat er iets meegeeft. En dan iets anders dan het paard zelf...

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 12:05

drenthie schreef:
Mijn zadel ligt bij harnessmaker voor een nieuwe boom.
Hij laat hem maken (de nieuwe boom) in Engeland en dan bouwt hij het zadel opnieuw op.
Kost 500 euro, maar daar heb ik dan ook geen nieuw zadel voor.

Wat dit specifieke geval zo duur maakt is dat de prducent van het zadel geen boom wil leveren en er dus een boom wordt nagemaakt. Dat zijn extra kosten buiten standaard produktie.

De KN boom vervangen kost bij mij € 350,-
De boom van een County Competitor is al wat duurder.
De prijzen zijn ook nog enigzins merk afhankelijk.

Ook las ik ergens de boom vervangen voor € 50,-
Dit is echt onmogelijk.
De kosten van de boom en uurloon overstijgen dit bedrag vele malen!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-06 12:10

Een nieuw zadel heb je toch ook niet voor die bedragen, zeker niet in "ouderwetse" kwaliteit dus het is wel de moeite.

Ik ben er nog steeds niet uit wat ik ga doen... Eerst maar eens wachten tot paard weer te rijden is (met m'n springzadel dus Scheve mond ) en afhankelijk daarvan beslissen wat er met dit zadel gaat gebeuren. Ik vind het zonde om te investeren zonder dat ik weet of het ooit wel weer gebruikt gaat worden...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 12:38

mm, heb je ook weer gelijk in Margreet, maar ja
tis in ieder geval al handig om de verschillende opties een beetje op een rijtje te hebben Lachen

nogmaals heel veel beterschap met je paard gewenst

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-06 23:09

Op aanraden van een aantal mensen heb ik de eigenaar van het paard (in goed overleg!) aansprakelijk gesteld voor de schade. Als de verzekering dit vergoedt zou het wel heel fijn zijn! Afwachten maar...

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 12:43

nja ik heb een wintec dressuur en daar kan je hem ook makkelijk in vervangen en andere maten er in zetten, ik heb het wel bij een ruiter zaak laten doen, kost niks.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-06 13:23

Wintec en KN is echt geen vergelijking hoor... Bovendien is het bij Wintec ook alleen de voorkant die je verwisselt, niet de hele boom.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 14:23

Dit wordt zo vaak gedacht....
Net als een boom laten vervangen... maar je dergelijk zadel open dan zie je maar al te vaak slecht laswerk en asymetrie.
En toch denkt men nog steeds dat je voor € 100,- maximaal een nieuwe boom kan krijgen in je zadel.....

Maar ik hoop dat dit topic wat helpt in het scheppen van duidelijkheid.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-06 14:38

Stalgenoot heeft gehad dat bij het lassen van de boom de nylon band waar de singelstoten aan zitten in brand is gevlogen en dus half vergaan. Dit is gewoon met spijkertjes weer vast gezet. Je zou verongelukken...

Ben bijna blij dat er aan kunststof niks meer te lassen valt, weet je tenminste redelijk zeker dat er geen dergelijk prutswerk geleverd wordt.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 13:24

Margreet schreef:
Op aanraden van een aantal mensen heb ik de eigenaar van het paard (in goed overleg!) aansprakelijk gesteld voor de schade. Als de verzekering dit vergoedt zou het wel heel fijn zijn! Afwachten maar...

Heb een keer hetzelfde gehad, paard was even moeilijk, eigenaar longeerde hem even voor me en paard klapt achterwaarts tegen de bakrand. Met mijn zadel erop! Boom kapot, ik kreeg wel bijna de nieuwwaarde van het zadel vergoed (was ook bijna een nieuw zadel trouwens). Maar goed, dat was dus goedgekomen.