Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Skippy01 schreef:een lederen bit is zo lang bewerkt dat een paard echt niet meer merkt dat hij op een ander dier aan kauwen is... (en als zou hij weten dat het dierlijk materiaal is, hij herkent het niet meer als 'koe' hoor)
het zijn in het begin zachte bitjes, maar je moet ze wel onderhouden (van al dat speeksel worden ze taai). het beste is denk ik niet het gewone ledervet, maar vet op basis van bijenwas ofzo, als het maar natuurlijk is (anders wordt ie er mss ziek van). als het bit taai wordt gaan het schuren en snijden en dat neemt het zachte effect van de bitten weg... het kinriempje moet idd vrij strak, maar dat is met een sperriempje op een normaal (gecombineerd) hoofdstel niet anders, dus als ze daar geen problemen mee hebben dan hebben ze met dit kinriempje waarschijnlijk ook geen problemen...
en of het voor jouw paard fijn is, is gewoon een kwestie van proberen... succes!
ellesje schreef:Een leren bit? Ik heb er nog nooit van gehoord.
Is een rubberbit dan niet hetzelfde idee?
GuusHinnik schreef:Hoe strak is niet zo strak bij jou?En zo heel strak hoef je dat riempje onder de kin niet te doen hoor, ik heb niet het idee dat die van mij daar last van hebben, het ligt alleen maar stiller in de mond.
LilianR schreef:Is een lederen bit niet on-natuurlijk: nu hoor ik je denken, een ijzeren bit is nog veel on-natuurlijker, maar ik bedoel een paard is een vegetariër; en dan leer in zn mond doen?
WildWings schreef:LilianR schreef:Is een lederen bit niet on-natuurlijk: nu hoor ik je denken, een ijzeren bit is nog veel on-natuurlijker, maar ik bedoel een paard is een vegetariër; en dan leer in zn mond doen?
Maar een vegetarier een toch ook geen metaal![]()
R_ajingo schreef:Mijn pony is erg gevoelig in zijn mond. Ik heb nu een rubberen bit gebruikt. Voorheen liep hij altijd met zijn hoofd in de lucht, maar nu niet meer. Als ik in zijn mond zachtjes trok dan dee hij zijn oren naar achter hij vondt dit duidelijk niet leuk. Ik kreeg een tip probeer eens een rubberen bit en dit heeft geholpen. Is dat mischien niet zachter maar een lederen bit kan je gewoon kopen in de ruitersportzaak ik ken er eentje in nijkerkerveen bij kraaij www.ruitersportcentrum.nl is volgensmij de site kijk daar anders even