Lederen bit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

901823

Lederen bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-06 23:40

Ik heb een paar readings laten doen en daaruit komt naar boven dat m'n pony het fijn zou vinden om meteen lederen bit te lopen. Hebben jullie hier ervaring mee? Heeft heel misschien iemand er een te koop?
Heeft er iemand meer informatie?

Geliefde serieuze antwoorden te geven; niet van Ach readings wat een onzin of Zoek op google voor meer informatie!

Ik hoop op antwoorden waar ik iets mee kan,

Met vriendelijke groet,

Lilian

toptoys

Re: Lederen bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 23:56

Ik heb een paard gehad met een metaal allergie. Hem heb ik jaren op een leren bit gereden. Ze zijn gewoon in de ruitersportzaak te krijgen. Succes.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 00:58

901823

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 12:03

Is het ook een aanrader als ik zeg dat ik met een gewoon engels hoofdstel rijd, ik heb wel een western, maar rijd toch liever met mn engelse. Of moet ik als ik dát dan wil met bijv. http://www.trekkingsaddles-webshop.com/ ... lista.html dat gaan rijden? Is een lederen bit niet on-natuurlijk: nu hoor ik je denken, een ijzeren bit is nog veel on-natuurlijker, maar ik bedoel een paard is een vegetariër; en dan leer in zn mond doen? Een lederen bit ligt prettig en zacht in de mond toch? Wat zouden jullie doen? Of kan ik dan beter met een hackamore; korte scharen rijden?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 12:17

sja wat is onnatuurlijk ...
ik denk dat een lren bit net zo onnatuurlijk is als een metalen bit
en strikt vega zijn paarden ook niet altijd hoor
ex trainingshengstjes wisten nog wel eens gevederde vriendjes te verschalken
dus dat valt volgens mij allemaal wel mee

901823

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 12:24

Moet ik dan nog ergens op letten als ik dat aanschaf? En wat is jullie tip: Gewoon dubbelgebroken bit blijven rijden; Lederen bit; Hackamore kore scharen; Geheel bitloos hoofdstel; Zo'n bitloze neusriem?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 12:29

Niet ieder paard kan overweg met een leren bit, vanwege het kinriempje dat eraan zit. Het zit vrij strak om de onderkaak en sommige paarden hebben daar een hekel aan. Kijk dus of je er eentje kan lenen voor een maandje voordat je er een koopt.

901823

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 12:31

Oke, ik ga even een topic plaatsen of iemand hem uitleend, zou niet weten welke ruitershop hier in de buurt dat doet, tja Langeraap, maar die stopt er ook mee... die gaan weg.

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 13:12

Een vriendin van mij reed eerst altijd met een lederen bit, die was aardig scherp maar de pony liep er super op.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 10:54

een lederen bit is zo lang bewerkt dat een paard echt niet meer merkt dat hij op een ander dier aan kauwen is... (en als zou hij weten dat het dierlijk materiaal is, hij herkent het niet meer als 'koe' hoor)
het zijn in het begin zachte bitjes, maar je moet ze wel onderhouden (van al dat speeksel worden ze taai). het beste is denk ik niet het gewone ledervet, maar vet op basis van bijenwas ofzo, als het maar natuurlijk is (anders wordt ie er mss ziek van). als het bit taai wordt gaan het schuren en snijden en dat neemt het zachte effect van de bitten weg... het kinriempje moet idd vrij strak, maar dat is met een sperriempje op een normaal (gecombineerd) hoofdstel niet anders, dus als ze daar geen problemen mee hebben dan hebben ze met dit kinriempje waarschijnlijk ook geen problemen...

en of het voor jouw paard fijn is, is gewoon een kwestie van proberen... succes!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 11:15

kun je het kinriemje niet gewoon losser laten en het bitje aan een gewoon hoofdstel bevestigen als ze er niet tegenkunnen?

ellesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 12:25

Een leren bit? Ik heb er nog nooit van gehoord.
Is een rubberbit dan niet hetzelfde idee?

901823

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 12:50

Ja, misschien wel, gaat ook wat langer mee, ofja... het is niet zon gedoe met onderhoud.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 12:53

onderhoud, de mensen die ik ken met en lederen bit gebruiken zonnebloem olie voor het onderhoud

901823

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-06 12:56

Zijn ze er eigenlijk ook in een zwarte kleur?

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 16:36

Je oliet ze in en dan worden ze heel donker van kleur.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 21:51

Skippy01 schreef:
een lederen bit is zo lang bewerkt dat een paard echt niet meer merkt dat hij op een ander dier aan kauwen is... (en als zou hij weten dat het dierlijk materiaal is, hij herkent het niet meer als 'koe' hoor)
het zijn in het begin zachte bitjes, maar je moet ze wel onderhouden (van al dat speeksel worden ze taai). het beste is denk ik niet het gewone ledervet, maar vet op basis van bijenwas ofzo, als het maar natuurlijk is (anders wordt ie er mss ziek van). als het bit taai wordt gaan het schuren en snijden en dat neemt het zachte effect van de bitten weg... het kinriempje moet idd vrij strak, maar dat is met een sperriempje op een normaal (gecombineerd) hoofdstel niet anders, dus als ze daar geen problemen mee hebben dan hebben ze met dit kinriempje waarschijnlijk ook geen problemen...

en of het voor jouw paard fijn is, is gewoon een kwestie van proberen... succes!

Je mag alleen olie gebruiken die geschikt is voor consumptie. Zonnebloemolie wordt daarom aangeraden, veilig voor het paard, makkelijk te krijgen en goedkoop. Alle andere onderhoudsmiddelen zijn verboden, omdat je het leer dat je ermee bewerkt vervolgens in de mond van het paard stopt en dus zal het paard ook wat van het onderhoudsmiddel binnen krijgen.

Het verschil met een sperriempje is dat deze alleen om de onderkaak gaat en daardoor ook de tong vast zet. Een sperriem houd alleen de mond dicht.

GuusHinnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 21:59

Ik rij mijn paarden ook met een leerbit
je onderhoud ze door ze regelmatig in de olie te leggen.
Ik ben er heel tevreden over, mijn fries heeft 24 jaar met een ijzeren bit gelopen, en doet het veel beter met dit bitje.
Ik heb zelfs zo'n bitje laten maken voor mijn shet.

Het is inderdaad wel belangrijk om het goed zacht te houden door het in de olie te leggen.

En zo heel strak hoef je dat riempje onder de kin niet te doen hoor, ik heb niet het idee dat die van mij daar last van hebben, het ligt alleen maar stiller in de mond.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 22:33

ellesje schreef:
Een leren bit? Ik heb er nog nooit van gehoord.
Is een rubberbit dan niet hetzelfde idee?

rubber bit is eigenlijk een gewoon bit, met dezelfde vorm als een gewoon ijzeren bitje zeg maar...
een lederen bit is een lederen 'lapje' zeg maar, klinkt beetje stom, maar weet niet zo goed hoe ik het uit moet leggen, het is zeg maar niet rond zoals een normaal bit, maar plat...

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 08:40

GuusHinnik schreef:
En zo heel strak hoef je dat riempje onder de kin niet te doen hoor, ik heb niet het idee dat die van mij daar last van hebben, het ligt alleen maar stiller in de mond.
Hoe strak is niet zo strak bij jou?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 09:03

LilianR schreef:
Is een lederen bit niet on-natuurlijk: nu hoor ik je denken, een ijzeren bit is nog veel on-natuurlijker, maar ik bedoel een paard is een vegetariër; en dan leer in zn mond doen?

Maar een vegetarier een toch ook geen metaal Clown Clown

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 09:35

Ik heb er wel van gehoord maar heb het zelf nog niet gebruikt. Het schijnt voor het paard erg vriendelijk te zijn. De ervaringen die ik gehoord heh zijn allemaal erg positief.

Robbertcv

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 09:49

Mijn pony is erg gevoelig in zijn mond. Ik heb nu een rubberen bit gebruikt. Voorheen liep hij altijd met zijn hoofd in de lucht, maar nu niet meer. Als ik in zijn mond zachtjes trok dan dee hij zijn oren naar achter hij vondt dit duidelijk niet leuk. Ik kreeg een tip probeer eens een rubberen bit en dit heeft geholpen. Is dat mischien niet zachter maar een lederen bit kan je gewoon kopen in de ruitersportzaak ik ken er eentje in nijkerkerveen bij kraaij www.ruitersportcentrum.nl is volgensmij de site kijk daar anders even Koe

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 17:56

WildWings schreef:
LilianR schreef:
Is een lederen bit niet on-natuurlijk: nu hoor ik je denken, een ijzeren bit is nog veel on-natuurlijker, maar ik bedoel een paard is een vegetariër; en dan leer in zn mond doen?

Maar een vegetarier een toch ook geen metaal Clown Clown

er zijn genoeg paarden die niet geheel vega leven hoor...
dus vega is ook maar een betrekkelijk begrip,

maar even ver de kleur, nee ze zijn er niet in het zwart
het is bruin omdat het leer verde rniet bewerkt is met verf oid,
zou schadelijk zijn voor het paard want de verf en de stoffen die erin zitten komen dan in het lichaam van je paard

het kinriempje, zolang je het bit aan een hoofdstel bevestigd dna hoef je dta kinriempje niet eens vast te doen in principe
kinriempje zit er aan zodat je het ook op zichzelf staand kan gebruiken, zonder hoofdstel

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 19:58

R_ajingo schreef:
Mijn pony is erg gevoelig in zijn mond. Ik heb nu een rubberen bit gebruikt. Voorheen liep hij altijd met zijn hoofd in de lucht, maar nu niet meer. Als ik in zijn mond zachtjes trok dan dee hij zijn oren naar achter hij vondt dit duidelijk niet leuk. Ik kreeg een tip probeer eens een rubberen bit en dit heeft geholpen. Is dat mischien niet zachter maar een lederen bit kan je gewoon kopen in de ruitersportzaak ik ken er eentje in nijkerkerveen bij kraaij www.ruitersportcentrum.nl is volgensmij de site kijk daar anders even Koe

rubberen bitjes moet je best mee oppassen, kunnen ze in het begin goed op lopen ,maar als ze gaan kauwen op het bit, of zelfs alleen sabbelen, dan kan het zodanig slijten dat het ruw wordt (m.n. in de mondhoeken) en dan is een ijzeren bit dus weer vriendelijker. denk je maar eens in, als er iets hards en glads langs je mondhoek gaat of als er iets langs je mondhoek gaat dat weliswaar zachter is, maar heel ruw is... doe mij dan maar harder en gladder...

een leren bit is ook absoluut niet te vergelijken met een rubberbitje, al is het alleen maar om de vorm (en dat is dus niet het enige)...