Welk dressuurzadel op een fjord ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BE_GENTLE

Welk dressuurzadel op een fjord ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-06 20:25

Hoi hoi..

ik ben op zoek naar een dressuurzadel voor mijn fjord ze is niet te dik en ook niet te dun gewoon mooi stevig gebouwd..
Nu kan ik een dressuurzadel overkopen een " merano " heeft iemand hier ervaring mee op een fjord ?
Het is namelijk moeilijk zoeken een zadel voor een fjord dus zou graag wat merken horen van mensen die een dressuurzadel hebben voor hun fjord..
Dan kan ik verder gaan kijken alvast bedankt voor de reactie's Haha!

Rijan_

Re: Welk dressuurzadel op een fjord ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 20:29

ik heb er en passier op lichen en me nicht en eurorijding vind het suppers zadels !! Haha! OK dan!

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 07:52

Ik heb op mn fjord een kieffer en een rossner gehad, beide lagen super. Er zijn genoeg zadels die op fjorden passen hoor, dat is gewoon een kwestie van passen.

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 08:54

Ik heb heel veel verschillende zadels op mijn fjorden gehad. Oa. Wintec 500 en Pro, Ainsley Vangaurd, Kieffer Kur, Barsnsby Raven, JC Saphir, Daaleman GPS2 en een Prestige Hippos. Ofwel er passen er genoeg op een fjord alleen passen ze ook bij jou!? Daarvoor heb ik zoveel zadels gehad, op mijn fjorden lagen ze super maar ik zat er niet lekker op(behalve mijn Daaleman maar aangezien dat een maatzadel was is die met de verkoop van een van de fjorden meegegaan naar de nieuwe eigenaar)
Maar smaken verschillen misschien vind jij een van de bovenstaande wel lekker zitten!

Let wel op bij het merano zadel! De pasvorm is meer dan vaak echt belabberd!(merano is van een zadel van zadelmarkt.nl!)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 14:10

op fjorden en vergelijkbare paarden heb k inmiddels verschillende zadels gehad
een spalding dressuur, een antieke stubben siegfried, een antiek daaleman veelzijdigheidje, een br dressuur, ook een oudje trouwens
en ooit eens een pagony weet ik het wat geleend van iemand

ik weet dta er verder op fjorden nog al eens KN ligt, wintec, erm...stiekem zijn er nog best wel veel verschillende merken die goed op fjorden kunnen liggen
probleem is veel A merk zadels zijn erg prijzig (maar de kwaliteit is er wel naar)
en tweedehands zijn sommige maten gewoon moeilijk te vinden

leuke middenklasse merken die ik ook nog wel voorbij zie komen zijn rossner en , pfff, xde naam is me nu net ontschoten

weet niet wat voor zadels die merano's zijn, maar geloof dta ik ze wel eens vorbij heb zien komen op marktplaats oid , vrij goedkope zadels toch?, ow wacht lees nu net welke zadels het zijn
persoonlijk zou ik doorzoeken naar een tweedehands middeklasse zadel of A zadel en niet voor de merano's gaan

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 14:12

Hier ligt er rossner, jc en stubben op en alle drie de merken liggen keurig op de fjorden en kunnen zo nodig ook makkelijk op maat gemaakt worden door de zadelmaker!!
Eigenlijk liggen vrijwel alle goede zadels wel op de fjorden, mits je ze op maat laat maken of aanpassen (wat vele mensen ' vergeten' omdat het 'duur' zou zijn, maar zo heel duur hoeft het helemaal niet te zijn en daarnaast heb ik dan liever een zadel wat goed past dan een goedkoop maar slecht passend zadel).

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 14:12

ik heb zelf een hulsebos maar weet dat nderdaad een KN er ook super op ligt
het is denk ik toch afhankelijk van de bouw van de fjord en het zadel...

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 14:13

Passier heeft een vriendin van mij erop.

Finnea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 15:23

Wij hebben er een rossner america plus (dress) op liggen.
Héél veel zadels gepast, van nieuw tot tweedehands, van kunststof tot leer, maar deze lag gelijk perfect! Hij zit overigens ook erg fijn.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 15:53

er word gelijk geroepen pas op(want het is een ZM zadel)
maar je moet bij elk zadel alert zijn op de pasvorm,probeer eens verschillende zadels uit samen met een zadelmaker,dan kun je precies kiezen wat je prettig vind en goed past.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 17:55

Ik heb zelf een stubben zadel op mijn fjord en op de andere fjord een wintec wide.
Ik heb wel mijn stubben naar de zadelmaker gebracht om het helemaal passend te maken, anders kun je je wel helemaal rot zoeken naar een passend zadel en het was helemaal niet zo duur.
Wat ook nog vaak een probleem geeft bij fjorden is het gebrek aan schoft, zadels gaan vaak schuiven, dat is mijn ervaring hoor..
Ik ga misschien wel mijn stubben verkopen omdat ik boomloos wil gaan rijden, maar dan moet ik eerst een boomloos zadel hebben..

Veel succes, groetjes Esther..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 18:10

Ik heb een Rossner, en hiervoor een JC zadel, een Kadet en een Stubben gehad...

Ik ben heel blij met de Rossner (Amerika). Nadeel is dat hij aan de achterkant wat laag ligt (dat merkte ik niet, ik zit er geweldig op, maar m'n instructrice vind t minder, omdat k snel achterover zit). T zit als een huis, en t ligt voor haar super...

Finnea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 18:16

Daar liepen wij ook vaak tegenaan, met het zadels passen.

Bijna alle kussens waren te laag, maar met de Amerika plus valt dat enorm mee gelukkig!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 18:25

Heb je weleens gedacht aan een barefoot London? Mag je tot (en met?) de Z starten.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 22:37

Vjestagirl schreef:
Nadeel is dat hij aan de achterkant wat laag ligt (dat merkte ik niet, ik zit er geweldig op, maar m'n instructrice vind t minder, omdat k snel achterover zit).

Als het zwaartepunt niet in het midden ligt (en dus achterover) kun je het zadel laten opvullen door een zadelmaker, waardoor je wel weer die rechte lijn hebt. Dit is ook iets waar de zadelmaker direct naar kijkt: Hoe recht ligt het zadel...niet alleen op de rug van je paard, maar ook als je er in zit, zit je zelf dan ook recht en daarmee het meest comfortabel voor je paard.
(mijn zadelmaker kan mij ook altijd aan mn zadel precies vertellen hoe ik in het zadel zit, wat ik verkeerd doe qua zit etc.)

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 18:32

Ben inderdaad al een poosje bezig met het zoeken heb 3 zadels gehad die niet goed paste in het begin wel maar na 3 weken rijden begonnen ze te schuiven heel vervelend dus..
Maar bedankt voor jullie adviezen over de zadels ga zeker even sommige merken bekijken..

MAG EEN SLOTJE OP !!

Micha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 10:26

Ik adviseer vaak de Fusion en de MF range van Jeremy Rudge.... (www.jeremyrudgesaddlery.co.uk) Met als groot bijkomend voordeel dat deze zadels (incl. boom) helemaal gemaakt worden op jouw paard en jezelf. De foto's zijn dan ook voorbeelden. Praat wel over iets anders dan een "zadelmarkt zadeltje"