australian stock zadels..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

karlijn_s

australian stock zadels..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-06 17:07

wie heeft er ervaring met deze zadels, fijn of niet fijn. en kan me er wat meer over vertellen.

groetjes!

germie

Re: australian stock zadels..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 18:20

Ik heb er 1 gehad. Reden van verkoop: ik wilde in de wedstrijdsport blijven en dus werd het zadel niet meer gebruikt.

Het zijn hele fijne zadels. Je zit er heerlijk in/op. Diepe zit, echte leunstoelen. Vergelijkbaar met een fijn dressuurzadel. Ik had er wel gewone beugels aan, die westerndingen vond ik niets.

Je hebt ze met en zonder horn. Zonder is een schapendrijverszadel en met horn een veedrijverszadel is mij verteld. Maar goed, dat maakt voor gebruik in Nederland niet uit.
Ik vond het dus een fijn zadel, niets op aan te merken. Maar ja, het is absoluut geen springzadel. En het is ook geen zadel voor wedstrijden.

Enige nadeel: een goed stockzadel is zwaar. De mijne woog meer dan 15 kg. Het moet dus absoluut goed op het paard passen. En je moet er zelf dus ook even aan tillen om het op de rug van je paard te krijgen.

Onyx88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 18:22

Ik heb eens op een dagtocht op zo'n zadel gezeten. Heerlijke zadels! Maar inderdaad erg zwaar en ik vond ook de westernbeugels maar niets. Ook moest je op een hele vreemde manier aansingelen. Maar als je eenmaal zat, zat je echt heerlijk!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 18:25

Je hebt een bovenstoot (over de zitting heen) en een onderstoot. Deze zitten samen aan de singel vast. Aansingelen is niet moeilijk hoor. EEn westernzadel singel nog weer anders aan.
Ik had er overigens 1 zonder achtersingel.

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 18:27

ik vind het heerlijke zadels !
zit superlekker
wel een beetje zwaar idd

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 00:38

Een echte stock hoeft niet zwaar te zijn. De hele zware zijn de verouderde types.
Ik heb een Bates Kimberley Poley liggen zonder knop, uit Australie meegenomen. Hij weegt 9,5 kilo.
Mijn Kieffer dressuur is net zo zwaar, dus dat valt wel mee.
De Bates behoort tot de betere merken in Australie en de zit is geweldig.
Lichtrijden geeft geen problemen, maar voor springen lijkt het me minder geschikt vanwege de kneepads. De ruiter zit diep en stevig in het zadel.
Logisch, want deze zadels zijn voor veedrijvers en die moeten er dagen lang in zitten en alle bewegingen kunnen maken zonder er zomaar naast te komen liggen.
Mijn zadel is overigens te koop, hij past helaas niet op mijn nieuwe paard vanwege een te korte rug.

phillien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 15:36

ik heb ook een stock, ik vind hem heerlijk rijden, in het begin wel even wennen vooral met de singel erover, maar ik doe hem voor geen goud meer weg.
de mijne is redelijk zwaar , maar niet overdreven zwaar (sommige western zadels zijn veel zwaarder)

ik heb er wel western beugels aan, en een knop op.

springen is idd niet aan te bevelen, kleine sprongetjes wil wel, maar boven de 70 wordt het lastig, laatste keer dat ik er mee sprong had ik een hindernis van 90 cm dat was niet fijn voor de maag.

ik heb hem op mijn fjord liggen, zodra mijn stock erop gaat weet ze dat we naar buiten gaan en dat ze ook hard mag

shillelagh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 15:41

Ik heb er een, ze zitten heel lekker je heb goed houvast.Ze zijn zwaar maar het kan wel ik weet niet hoe oud je bent maar ik ben 13 klein en ik til ook dat ding op mijn paard haar rug en ik ben niet sterk ofzo...en ik heb er geen moeite mee

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 17:29

Wat betaal je gemiddeld voor een stockzadel?

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 18:50

Mijn Bates was 3 jaar geleden (omgerekend vanuit de Australische dollar) nieuw 1500 euro. Hij mag nu voor 400 euro weg.

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 19:28

Om het antwoord op je vraag compleet te maken.
Je hebt al stockzadels vanaf 250 euro nieuw, dat zijn de exemplaren van zadelmarkt, maar over de kwaliteit hiervan is hier al genoeg gezegd.
Bij de Horseman Outfitter heb je een nieuwe stock voor 800 euro.
Deze laatste soort zadels zijn wel verEuropeaanst, de echte Australier heeft een hele andere ligging en zit. Het is maar net wat je prettig vind.
Dus zeg maar dat de prijzen lopen van 250 euro t/m ruim 2500 euro.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 19:35

Die stockzadels van Zadelmarkt zijn nu juist wel hun geld waard. Geen topkwaliteit, maar ook geen rommel. Deze zadels zijn veel beter dan de engelse zadels voor ong. hetzelfde geld.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 19:39

Ik heb er ook 1. Ben er heel wijs mee, voor mij geen ander zadel meer!

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 22:11

Tja, ik heb een echte stock uit Australie.
Maar ik heb een tijd geleden hier op bokt gevolgd hoe men over de zadelmarkt stockzadels oordeelde, puur uit ervaring en dat was niet zo best. Ik kan me herinneren dat er zelfs spijkers in geslagen waren. Enkele zadels werden ontleed en ook dat was pure ellende.
Ik maak me daar niet zo druk om want als je zo weinig geld voor een zadel wil en kan betalen dan is dat een eigen keus. En misschien zit het ook goed als je nooit in een echte hebt gezeten. Dan ken je het verschil niet.
Ik heb in een zadelmarkt stock gezeten, puur uit nieuwsgierigheid en dat beviel me niet.
De Horseman Outfitter zit wel goed, maar de ligging van het zadel is rechter dan van een origineel en het heeft ook veel ruimte in de zit. Hetgeen erg prettig is voor de wat zwaardere mensen onder ons.

phillien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 19:23

ik heb de mijne erg goedkoop gekocht als 2de handsje ze deed hem leiver goedkoop weg aan een liefhebber.
ik heb er nog geen 200 euro voor betaald en hij was er weinig gebruikt, ze hadden een paard die niet meer op de benen reageerde door de dikke flappen.
daar heb ik tot nu toe geen problemen mee.

als ik ooit mijn eigen paardje heb, dan wil ik er 1 importeren uit australie (of zelf ophalen)
Of gewoon een podium die zitten ook erg fijn

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 19:46

zelf ophalen is dan natuurlijk wel extra leuk Haha!
ik had de mijne ook 2de hands, was 600 euro.

denk dat de prijzen heel erg uiteenlopen.

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 16:06

Ik heb waarschijnlijk een stockzadel via ebay. Het was niet duur, dus vond het het risico wel waard. Maar wat denken jullie wat voor merk enz. het is?

het gaat om deze:

Afbeelding

Citaat:

Australischer Stocksattel
braun
schickt verziehrt
sehr bequem
wird mit zubehör verkauft
gurt,westen+englischen bügeln mit riemen
verkauf da aufgabe, zum alter keine angaben da selber geschenkt bekommen.

Lag auf einer haffi stute