hackamore

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

hackamore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-06 12:33

Hoi,

eigenlijk hoor ik hier niet helemaal thuis, ik ben geen western ruiter ( gewoon recreatie ).
Maar ik wil wel graag met een hackamore gaan rijden. Dus waar kan ik dan beter zijn als hier !

Dus wie kan me tips geven mbt de hackamore ? Ik wil een zachte neusriem. Maar waar let ik nog meer op ?
Wat rijd fijner een s-hackamore of eentje met korte scharen ?

Alle tips zijn welkom ! Enne ik weet en snap dat je met losse lange teugels moet rijden met de hackamore.

groetjes,

Maris

hobbelheks

Re: hackamore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 15:05

stel dezevraag eens op het endurance gedeelte van bokt, daar zijn veelmensen met ervaring van allerei soorten hack Lachen

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 15:25

Over het algemeen rijden westernruiters niet met een hackamore, dus ik denk idd dat je beter bij endurance kan vragen Knipoog

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 18:42

Ik rijdt klassieke dressuur, meestal met hackamore, je rijdt toch op gewicht en benen. Een hackamore met korte scharen is veiliger, minder hefboomwerking. Mischien kan je het ook aan springruiters vragen? Die rijden ook met hackamore.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-06 19:27

Sorry, ik was ervan overtuigd dat de hackamore bij het western rijden vandaan komt !

Groetjes,

Maris

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 20:20

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 20:54

Ik rij recreatief (dressuur) met een hackamore. Wat wil je precies weten? Lachen

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 12:43

Hoi,

Alles ! Knipoog Haha!

Hoe het bevalt.
Wat de beste hackamore is.
Of je veel controle hebt. Ook bij zijwaartse bewegingen controle ?
Is hackamore idd zo gevaarlijk ivm harde hand en neus breken ?
Hoe wen je je paard eraan ?
Kan je ook met licht contact rijden ?
Kan je b.v. nageefelijkheid vragen met een hackamore ? Of kan je alleen met doorgebogen teugels rijden en niets vragen ?

En nog veel meer ....
Zijn er ok negatieve verhalen over de hackamore ?

Groetjes,

Maris

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 13:20

Vanwege de scharen heb je altijd minder zijwaartse hulpen. Dan kun je beter een side-pull nemen.

Als je zoveel kracht moet gebruiken om je paard te houden dat je gevaar loopt zijn neus te breken, kun je met dezelfde kracht met een bit ook zijn kaak breken en/of zijn tong zwaar kneuzen.

De mate waarin je paard getrained is geeft je aanleuning en licht kontakt.
De meeste paarden vinden het prettig om zonder bit in hun mond te lopen.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 13:26

Een hackamore wordt gezien als "engels" tuig. Ik heb er wel ervaring mee, maar ben er niet laaiend enthousiast over. Ik vind het nogal scherp inwerken op de neus. Je moet even de hackamore aantrekken en je vinger onder de neusriem steken. Ik had dan nog een hack met korte scharen, kun je nagaan...
Waarom precies wil je met een hackamore rijden ?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 15:52

Hoi,

Waarom een hackamore ? ---> mijn paard gooit gemakkelijk zijn tong over het bit heen. Voor mij een teken dat er ergens iets niet goed zit. Dmv de hackamore wil ik uitvinden of het misschien het bit is waar hij last van heeft.

groetjes,

Maris

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 16:04

Hoi Maris

Mijn paard deed dat ook met al haar bitten en schuimde en kwijlde als een gek. Toen ben ik bitloos gaan rijden met een soort van side pull. En ze reageerde er super op. Er was geen omschakeling nodig niks. Ik reed alleen buiten met haar en het ging heel goed. Ik ben geen super ruiter met jarenlange ervaring.
Dus dan kan iedereen het. Mijn dochters 8 en 6 rijden ook bitloos.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 18:26

een sidepull is een goed idee als je bitloos wilt rijden. Je hebt ook (k geloof) 'Cook'-hoofdstellen, die zien er heel chique engels uit. Op de NVVR-site staat een link waar uitgelegt wordt hoe je er een moet maken, als touw-halster/hoofdstel. Heel makkelijk!
Ik heb er zelf al twee gemaakt. Als ik het begrijp kan iedereen het!
Het touw kan je het beste bij een zeilboten winkel kopen; daar heb je de mooiste touwen voor weinig geld. Ook ideaal als je een paar touwteugels wilt maken

Een hackamore is inderdaad heel scherp en heeft minder zij-inwerking. Alhoewel ik dat zelf niet zo voel. In mijn eigen beleving voelt het als een bitje. Maar ik rijdt voornamelijk op been- en gewichtshulpen. Ook buiten, mijn paard is van begin af aan zo getraint.
Dat wil niet zeggen dat ik er af en toe geen gebruik van maak, anders zou ik op een touwhalstertje rijden.
Als ik jou was zou ik dat 'Cook'-hoofdstel in touwvorm eens proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 18:28

Ik heb altijd veel met hackemore gereden. Zowel lange als korte schaar.
Voor een ruiter zonder hackemore-ervaring adviseer ik een korte schaar, brede (leren) neusband en een leren riempje ipv een kinketting er achter.
Is uitstekend mee te rijden, ook met licht contact.

Neus breken: dan moet je A. je hackemore veel te ver naar onderen hangen en B. wel dusdanig lomp doen dat je uberhaupt geen teugels in je handen zou moeten mogen hebben.

De juiste plaats voor de hackemore is 1 tot 2 vingers breed onder het jukbeentje van je paard. Daar waar de hoge neusriem ook hoort te zitten (maar die zit helaas bij het gros van de ruiters ook veel te laag). Als je je hackemore te laag hangt, krijg je een veel te scherpe en zelfs valse inwerking met risico's.

Ik heb niet anders meegemaakt als dat ik het om een paard kon hangen en er mee weg kon rijden. Alleen de zijwaartse beweging met stelling vragen is voor jezelf heel even wennen, omdat de schaar geen zijwaartse inwerking laat voelen. Die is er overigens wel voldoende om gewoon netjes dressuurmatig mee te kunnen rijden.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 19:41

AafkeB schreef:
een sidepull is een goed idee als je bitloos wilt rijden. Je hebt ook (k geloof) 'Cook'-hoofdstellen, die zien er heel chique engels uit. Op de NVVR-site staat een link waar uitgelegt wordt hoe je er een moet maken, als touw-halster/hoofdstel. Heel makkelijk!
Ik heb er zelf al twee gemaakt. Als ik het begrijp kan iedereen het!
Het touw kan je het beste bij een zeilboten winkel kopen; daar heb je de mooiste touwen voor weinig geld. Ook ideaal als je een paar touwteugels wilt maken

Een hackamore is inderdaad heel scherp en heeft minder zij-inwerking. Alhoewel ik dat zelf niet zo voel. In mijn eigen beleving voelt het als een bitje. Maar ik rijdt voornamelijk op been- en gewichtshulpen. Ook buiten, mijn paard is van begin af aan zo getraint.
Dat wil niet zeggen dat ik er af en toe geen gebruik van maak, anders zou ik op een touwhalstertje rijden.
Als ik jou was zou ik dat 'Cook'-hoofdstel in touwvorm eens proberen.

Hoi,

Even voor de duidelijkheid, Side Pull en een Cook hoofdstel zijn weer anders qua werking. Toch ?
Over de cook, hoor je vaak dat paarden de werking niet begrijpen.

Groetjes,

Maris

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 21:30

Ik rijd met sidepull en dat snapt m'n paardje prima. Bij alle hoofdstellen waar de teugels onderaan worden vastgemaakt had ik problemen met sturen, begreep ze niet zo goed. Bloos Ik rijd natuurlijk wel western en geen dressuur, dus losse teugel en bij het draaien open ik m'n teugel ook duidelijk.
Je zou eigenlijk enkele bitloze hoofdstellen moeten kunnen uittesten, zo weet je wat het beste bij jullie past.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 21:31

ik had een vraagje is een bosal een goed hoofdstel om mee te beginnen als je bitloos wilt ?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 22:53

@Olifant: Nee, zolang je geen western rijdt zou ik niet kiezen voor een bosal. De goeie bosals zijn schreeuwend duur (denk aan een paar honderd euro) en de goedkope zijn te sterk op de neus.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 01:15

Een 'cook' heeft geen keelriem, maar de riem die anders de keelriem zou zijn, splitst zich, en gaat kruislings onder de kaaklijn door, en dan door ringen aan de neusriem.
Op deze manier werkt het volgens de theorie subtieler in op het hoofd van het paard. En je kan je paard er eigenlijk niet mee in de weg zitten.

Ik moet zeggen dat mijn paard me keihard uitlachte met dat ding. Maar de Tarq kán je op een pinkje rijden, en als hij opeens een leuk idee heeft, luistert hij nergens naar. (ik blijf proberen duidelijk te maken dat wij géén democratisch team zijn)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 01:47

Mijn zus reed haar draver ook met een hackamore, een korte, dat beviel best, maar laat nou net dat éne riempje dat de zaak bij elkaar houdt breken...Sindsdien rijdt ze hem toch liever met een trens. Bloos

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 09:17

Olifant schreef:
ik had een vraagje is een bosal een goed hoofdstel om mee te beginnen als je bitloos wilt ?

Voor een bosal moet je paard op neckreining reageren. Zolang je paard dat nog niet doet heeft het geen zin om er een bosal om te hangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 14:57

WN-TR --> HAR.

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 17:15

Ik rijd mijn paardje ook met een hackamore, en loopt hier super op. En heb hiervoor ook verschillende paarden met een hackamore gereden. Ik heb er zeer goede ervaringen mee, en elk paard liep er eigenlijk zo mee weg!

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 20:54

Oud topic. Slotje.