waar op letten bij aanschaf hackamore ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

waar op letten bij aanschaf hackamore ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-06 16:25

Hoi,

Ik wil graag gaan proberen bitloos te rijden. Maar een touwhalster b.v. vind ik te weinig controle geven.
Vandaar dat ik aan het overwegen ben een hackamore met korte scharen te kopen.
Maar waar moet ik dan allemaal op letten ?
Zijn er verschillende maten ?
Kan een hackamore aan een gewoon (western) hoofdstel ?

Ik heb er eentje gezien van sprenger, ziet er goed uit. Maar is dat ook zo ?

Groetjes,

Maris

Revanches

Re: waar op letten bij aanschaf hackamore ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 17:53

Waarom een hackamore? Bloos!
Die heeft wel een ontzettend scherpe inwerking!! Dus bedenk goed of je wel de keuze zult maken voor een hackamore!
Mij lijkt het niet verstandig om eerlijk te zijn!

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 19:07

Ik zou als ik jouw was eerder een cross rope bridle proberen dan een hackamore. Hackamore, kan fijn zijn, maar ik zou toch eerst iets anders proberen vanwege de scherpe inwerking.

Je moet erop letten, dat de scharen van goed materiaal zijn, niet snel doorbuigen oid. Ook moet de verbinding met je teugel sterk zijn (dus niet een enkel ringetje) Daarnaast moet de neusriem soepel gaan, en ruim verstelbaar zijn.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-06 19:09

Hoi,

Hmm een CRB, daar hoor ik nogal vaak van dat tie schuift. en ik heb al eens met een Libra gereden, dat vond ik ook helemaal niets vanwege het schuiven !

Groetjes,

Maris

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 19:10

Hackamore kan ook schuiven. En hij werkt niet altijd scherp in, ligt aan je eigen hand. Je moet er in ieder geval een hebben met KORTE scharen...

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-06 19:49

Hoi,

ja, korte scharen dat wist ik al. Maar wat is kort ? Zag bij de ruitersport.com hackamore met korte scharen. Maar ide zijn nog 19 cm.....! Of las ik nou verkeerd ?

Hackamore bevestig je aan een gewoon hoofdstel ?

Groetjes,

Maris

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 20:08

Een CRB hoort niet te schuiven , dan is hij gewoon niet goed op maat geknoopt...

Bij een Libra is het juist de bedoeling van de maker dat hij schuift , zodat je als ruiter niet teveel aan je teugels zit.

Een hack met korte scharen is niet zozeer het belangrijkste , het gaat erom dat de neusriem zacht is en geen metalen kern heeft , dat is voor de meeste mensen toch een prettiger idee , dat hij wat "zachter en veiliger" is.

Je kunt een hackamore gewoon aan ee normaal hoofdstel vastmaken ipv. bit. Eventueel neusriem van je hoofdstel af halen omdat dat anders een beetje dubbelop is.

Let wel dat je bakstukken bij een hack een stuk korter moeten dan bij een bit , vaak is het zo dat je hoofdstel dat goed past wanneer je met bit rijdt , voor een hack net niet kort genoeg kan waardoor de hack te laag op de neus hangt.

Ook is het een nadeel dat de bakstukken erg hoog komen te liggen , erg dicht onder het oog , zeker als je remt en je de scharen naar achtere trekt waardoor de hack gaat "knijpen" en de bakstukken nog iets hoger komen te liggen zolang je druk op de teugels houdt.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 20:38

Zoals pmarena al zegt idd opletten dat je leren neusriem zonder metalen of ander hard materiaal kern heeft.en let er op dat je de juiste maat hebt ...
anders zitten de scharen te ver naar de bovenkant van het neusbot en komen de bakstukken zeker te dicht bij het oog...

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 23:02

Ja, dat probleem heb ik dus ook.
Foto: http://narbella.mine.nu/img/061022/18.jpg
dit is een hackamore met korte scharen, van Sprenger.
Ik heb er ook een nieuw hoofdstel voor moeten kopen, een cob.
Van mijn full hoofdstel zijn de bakstukken inderdaad (veel) te lang, en komt de hack veel te laag te hangen.
Let er ook op dat je hem niet te los vastmaakt. Als je hem goed bevestigd gaat de hack niet schuiven. (bij mij in elk geval niet) Haha!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-06 12:59

Kijk , dat zijn goede tips OK dan! . Dus een kleiner hoofdstel ( of kortere bakstukken ) en een zachte neusriem. Oke !
Nou twijfel ik nog steeds hoor. Zeker nu Pmarena zegt dat de CRB niet hoort te schuiven en de Libra dus wel. Misschien dan toch nog eerst de CRB proberen....En als dat niet lukt alsnog de hackamore bij Pmarena kopen ( als tie er weer is ).
Voor in de bak rijden durf ik het wel aan, maar buiten zonder bit ? Voor mijn idee heb je dan met de hackamore meer te zeggen dat met de CRB.

Groetjes,

Maris

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 13:03

Idd wat Dabo zegt, wij hebben er nu echt minibakstukken aan zitten. Die van sprenger ziet er goed uit en heeft een lekker zachte neusriem.

Rijden met hackamore is imo niet persé verschrikkelijk, je moet alleen wel opletten dat je niet te sterk inwerkt. Ik gebruikte hem vaak voor buitenrijden. Gewoon lekker met los teugeltje rond hobbelen, maar je hebt wel een noodrem als het nodig is.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-06 19:38

Maroush schreef:
Idd wat Dabo zegt, wij hebben er nu echt minibakstukken aan zitten. Die van sprenger ziet er goed uit en heeft een lekker zachte neusriem.

Rijden met hackamore is imo niet persé verschrikkelijk, je moet alleen wel opletten dat je niet te sterk inwerkt. Ik gebruikte hem vaak voor buitenrijden. Gewoon lekker met los teugeltje rond hobbelen, maar je hebt wel een noodrem als het nodig is.

das idd precies ook mijn bedoeling !!

Weet iemand het verschil tussen een S hackamoren en een gewone met korte scharen ?

Groetjes,

Maris

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 19:48

Ik weet wel hoe ze eruit zien, da's niet zo moeilijk Knipoog Maar het verschil in werking zou ik niet weten. Het zijn volgens mij wel allebei de 'zachtere' soort hackamores.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 21:39

Idee van een S-hack is dat de schaartjes dunner zijn en naar achteren buigen zodat ze niet zo tegen de mondhoeken aanwiebelen zoals de normale korte hack wel doet.

Alleen hangt de S-hack erg los in de bakstukken waardoor hij imo te onstabiel is.
Vandaar dat ik zelf een nieuw ontwerp heb gemaakt dat iets handiger in elkaar zit en stabieler hangt.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 23:51

Ik heb zelf twee verschillende s-hacks en heb daar eigenlijk helemaal geen last van Verward

Vind de s-hack wel wat praktischer aangezien de scharen niet zo in de weg hangen. Plus de paardjes lopen er super op Lachen