Nieuw hoofdstel, hoe het best te behandelen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mijntjuh

Nieuw hoofdstel, hoe het best te behandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-06 02:13

Vraagje, hoe behandelen jullie je nieuwe hoofstel (of ander leder tuig)? Ik kreeg vandaag het avies om hem eerst met zadelzeep schoon te maken en dan met lederdressing of olie te behandelen om het leer wat soepeler te maken. maar ik dacht juist altijd dat olie niet zo goed was en waarom zou ik mijn hoofdstel met zadelzeep schoonmaken, hij is toch nog schoon? In principe is het leer al redelijk soepel.

Anoniem

Re: Nieuw hoofdstel, hoe het best te behandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 02:45

Ik zet nieuw leer altijd één keer in de olie, waarna ik het een dagje later in gebruik neem. Vanaf dan komt er geen olie meer aan te pas, alleen nog zadelzeep en lederbalsem.

zazoeyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 10:05

Na aankoop even goed olieen,, daarna hou ik het 1x per week bij met oliedoekjes,,(lekker simpel) Pling

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 23:16

wampie schreef:
Na aankoop even goed olieen,, daarna hou ik het 1x per week bij met oliedoekjes,,(lekker simpel) Pling

Oh, ik hou wel van simpel! Maar je maakt je hoofdstel dan wel eerst schoon met zadelzeep? (ik ben ook niet zo'n poetser, en stel het eigenlijk veel te lang uit...)

mijntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-06 23:20

heb hem zojuist lekker in de olie gezet,, eerst schoonmaken met zadelzeep was me toch echt teveel moeite Knipoog ben zelf ook niet zo'n poetser......zielig voor mijn spulletjes!!!

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 23:55

wampie schreef:

Dat kan toch niet goed zijn voor je stiksels? Of zit ik nu helemaal fout..

Er zijn hier overigens al heel erg veel topics over.

Ik zou hem gewoon zadelzepen en een vetje of balsempje geven.

marimba

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 23:58

ik maak m schoon met zadelzeep en doe m dan in een oliebad tot alle luchtbelletjes eruit zijn en verder hoef je m alleen nog maar schoon te maken. let wel op dat het met bruine hoofdstellen niet gaat want die worden bijna zwart omdat ze volzuigen met olie

Showtime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 00:28

ik doe ook altijd een nachtje in de olie 2x dik insmeren en in laten trekken en dan de volgende dag gebruiken en er voorlopi gniks meer aan doen Lachen

megaspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 00:31

ik olie ook eerste keer goed in en daarna maak ik het altijd met lederbalsum schoon

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 00:33

Ik heb net een nieuw harnachement gekocht.De zadelmaker zei dat ik niet mocht olieën alleen mocht vetten.Olie schijnt de stiksel week te maken waardoor die eerder lossen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 00:34

olie trekt het pigment eruit. heb ik ook weer van iemand anders, en heb het zelf nooit meegemaakt. maar ze hebben daar speciaal zadelvet etc. voor dat kun je dus gewoon het beste gebruiken.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 00:35

een dag in de zadelolie, wel dezelfde kleur als je hoofdstel en dan licht oppoetsen voordat je hem in gebruik neemt, dan is het leer heerlijk zacht

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:11

Ik moest mijn nieuwe stubbenzadel eerst 4 weken lang wekelijks olien aan de ruw kant van het leer. Daarna met Hamanol erop.
Nu maak ik het zadel ong. 1 keer per maand schoon met zadelzeep en indien nodig daarna nog met ledervet.

Hoofdstellen doe ik net zo: zadelzeep en evt. vet.
Zelfs m'n leren laarzen onderhoud ik op deze manier.
Olie gebruik ik ook bij stugge nieuwe hoofdstellen. En bij stugge nieuwe leren laarzen. Nooit gemerkt dat het slecht is voor leer of stiksels. Is het leer soepel, dan ga ik over op vet.

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:14

Ikheb gehoord dat er tegewoordig veel synthetische stiksels gebruikt worden die kunnen wel tegen olie. Natuurlijke materialen niet, die gaan stuk

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:23

ze zeggen zoveel je moet ook een beteje naar de kwaliteit van het leer kijken e.d.

ik heb bijv. een vrij goedkoop hoofdstelletje, letterlijk in de olie gelegd, en die is nu zo soepel dat ik hem bijna nooit hoef te olien.. Haha!

heb dit ook bij een kieffer gedaan, ging ook goed, maar toen ik hetzelfde deed met mijn pagony rennes hoofdstel, gingen de stiksels lelijk worden en het leder ging zich half volzuigen met olie en werd echt lelijk, dus nogmaals kijk goed naar de kwaliteit van het hoofdstel. Bloos

en je houdt je hoofdstel het mooiste, als je ( als je paard veel zweet ) na het rijden altijd even een doekje erlangs haalt want zweet is zout en dat droogt enorm uit.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 14:01

geen olie nergens voor nodig.

zazoeyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 10:20

mariska1989 schreef:
wampie schreef:

Dat kan toch niet goed zijn voor je stiksels? Of zit ik nu helemaal fout..

Er zijn hier overigens al heel erg veel topics over.

Ik zou hem gewoon zadelzepen en een vetje of balsempje geven.

Ik gebruik van die speciale doekjes voor het leer,, doe dit al jaren zo en het blijft als nieuw!
Natuurlijk als er veel zand of dergelijke troep aanzit maak ik het eerst grondig schoon met zadelzeep,,maar daarna weer het doekje erover..

Met mijn zadel doe ik het anders,,die wordt echt eerst met zadelzeep schoongemaakt en daarna een paar keer in de olie gezet dat doe ik 1x per maand(na het rijden meestal wel even een doekje als hij vies is Pling )

Kuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 10:25

Nieuwe hoofdstellen gaan 1 nachtje in een emmertje olie, daarna gebruik ik alleen nog maar zadelzeep. Met alleen zeep krijg ik ze nooit zo mooi soepel en ik HAAT stugge hoofdstellen.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 22:55

Met zadelzeep schoonmaken komt je hoofstel in aanraking met water. Water bezit veel voedingsstoffen voor het leer!
Vervolgens is inderdaad olie of vet te gebruiken. Olie kan, is snel ingetrokken, maar laat water ook weer snel verdampen, omdat het vloeibaar is.
Vet is langduriger omdat het het water meer vasthoud, waardoor het leer er langer van kan profiteren wat betreft natuurlijke voedingsbron.

Zo heb ik het van mn zadelmaker 'geleerd'. als ik het me zo goed kan herinneren

Mijn werkwijze: Nieuw leer houd ik vaak eerst een keer goed onder de kraan. Vervolgens laat ik het intrekken. Na een paar dagen maak k het nog een keer schoon en vet ik het in met olie. Daarna maak ik het eens in de zoveel maanden een keer schoon met leerzeep (wel na het rijden onder de kraan zweet eraf spoelen) en ca 2 keer per jaar vet ik het in. Ene keer met vet, andere keer met olie.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 23:19

Een nachtje in de olie,doe je dat ook bij hoofstellen met kopersluitingen?? Gaat dat dan er niet af?? Nagelbijten / Gniffelen

Kuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 09:52

Revanches schreef:
Een nachtje in de olie,doe je dat ook bij hoofstellen met kopersluitingen?? Gaat dat dan er niet af?? Nagelbijten / Gniffelen

Ik heb nooit kopersluitingen. Geen idee of dat er dan af gaat.

Saroosh_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 15:49

één keer vetten, zou ik wel doen, maakt het soepel, daarna, met balsem of vet onderhouden Knipoog

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 15:51

toen ik nog met bit reed, gebruikte ik speciale lederolie voor het invetten.. en dat deed ik dan elke maand ongeveer Lachen

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 20:41

Kuiken schreef:
Revanches schreef:

Ik heb nooit kopersluitingen. Geen idee of dat er dan af gaat.

Dat is dus mijn twijfel...
Want mijn nieuwe hoofdstel is nog wat stug,en mag van mij best een oliebadje gebruiken! Maar ik durf het eigenlijk niet aan vanwege de "koperen" sluitingen.

zazoeyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 23:44

Ik heb alleen maar hoofdstellen gehad met koperen gespen(en nu nogsteeds),, Vork
Blijven erg mooi hoor..