Welk bit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Suelza

Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-06 21:14

Wat voor bit is aan te raden voor een paard wat supergoed loopt op een hackamore?

(Tanden zijn niet het probleem, paard is de afgelopen 2 jaar 3 keer bij de tandarts geweest). De tandarts komt overigens ieder jaar 1 a 2 keer en is onlangs uitgebreid bijgewerkt.

Het paard vind het gewoonweg prettiger om bitloos gereden te worden... Alleen helaas mag je zo geen dress.wedstrijden starten...

Wie weet wat?

Aub geen opmerkingen over het feit dat de hackamore te scherp in zou werken. Hij is nauwelijks in werking en het paard kwijlt en knabbelt er heel goed mee. Hij geeft super na. Naast de hackamore heeft het paard ook een ander bitlooshalsterhoofdstel waarop hij wel eens gereden wordt (bitloos), ook hier geeft hij op na. Naast de hackamore loopt dit paard op een dubbelgebroken koperen bitje. Geeft hij ook wel op na, maar daar loopt hij gewoon minder fijn op.

Paard is verder prima aan het been en heeft geen medische problemen.... Loopt ook niet onverdienstelijk in de sport.

Jodievanmij

Re: Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 23:10

Mischien een aurigan proberen? Zijn erg vriendelijke bitten. Heb ik nu ook voor mn paard en daar loopt ze erg goed op. Ze kan namelijk niet goed tegen rvs heb ik het idee. Maar nu loopt ze weer fijn.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 15:21

Ik denk dat je gewoon verschillende dingen moet uitproberen.
Misschien een rubberen bit, eentje met appelsmaak, of misschien een ongebroken trens, die liggen erg rustig in de mond.
Ik zou een dunner bit nemen, dan is er meer ruimte in de mond over en kunnen ze beter slikken enzo, zeker omdat je paard die ruimte nu gewend is.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-06 15:24

Nou, mijn dubbel gebroken bit is al heel dun. Nog dunner en ik heb een onderlegtrens.

Een dikker bit is geen optie. Daar gaat het paard niet fijner van lopen. Hij heeft neit graag zijn mond vol...

Misschien idd een rubber bitje uitproberen... Maar ja, die zijn meteen weer zo dik.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 16:45

jammer dat je toch overmoet op ene bit.

Maar denk dat een ongebroken rubberen bitje of me appelsmaak wel kan. Weet alleen niet of je daar wedstrijden mee mag rijden. Veder zou ik wel iets duns nemen Lachen

sunnyblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 16:49

Ik ken dat probleem wel, maar die van mij is met bit heel sterk in haar mond. Ik gebruikte eerst een simpel watertrensje, maar naar mate ik nu hoger ga rijden merk ik toch dat het niet mer voldoet, ik gebruik nu een appelstangetje ofzo, zo'n rechte bit met appelsmaak(alleen ijzer leek me niks), en dat gaat nu best goed. Ik weet natuurlijk niet of jouw paard hetzelfde heeft, maar bij mij gaat het goed! Maar bitloos rijden gaat veel beter! Idd jammer dat je daarmee geen officiele wedstrijden mee mag rijden.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 16:50

Het kan ook zijn dat het paard met bit altijd minder fijn blijft lopen. Hij vindt het immers zonder fijner.

Ik zou gewoon wat uitproberen, misschien mag je van de plaatselijke ruitersport of vrienden wat bitten lenen en die een weekje proberen?

xxkristy__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 16:57

dubbelgebroken met bolletje vind mun pony erg fijn en is ook zach in de mond

Shelley12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 19:52

ik weet ook niet.. Clown Success,