Welk zadel op spaanse rassen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jitske_

Welk zadel op spaanse rassen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-06 16:26

Met welk zadel rijden jullie je lusitano en andalusiers? Wie kan er bijvoorbeeld wat vertellen over de typische spaanse zadels?
Hoe zit dat, rijdt dat anders als met een gewoon dressuurzadel?

aafje87

Re: Welk zadel op spaanse rassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 16:43

waar ik rij liggen er op de anda's alleen maar zaldi's.
Wat betreft het "originele" spaanse zadel het zit totaal anders als een normaal dressuur zadel, onderandere omdat je eigenlijk alleen een zit hebt maar verder bv. geen kniewrongen. Je zit moet dus heel onafhankelijk zijn!

Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-06 17:07

Waarom Zaldi en welk type zaldi?
Heeft het originele spaanse zadel voordelen voor het paard (bijv.meer bewegingsvrijheid of zo iets) in vergelijking met een gewoon dressuurzadel?

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 17:45

Zaldi bied goede kwaliteit voor een fatsoenlijke prijs, en doordat zaldi een merk is dat zich oorspronkelijk alleen met de originele spaanse zadel bezig heeft gehouden en nu dan ook dressuur zadels op de markt heeft is het een stuk beter ingespeelt op het barokke paard.
Er zijn er verschillende type dressuurzadels op stal, oa de S new kent, de special, classic en als ik het goed heb de platinum.
Ik heb nog niet op alle zadels gereden maar de New kent en de classic zijn beide erg lekkere zadels.(de classis blijft favoriet aangezien deze een momoflap heeft ofwel enkel zweetblad hierdoor wordt het contact met je paard erg vergroot)
Verder zijn er dan de originele zadels en welke type's dat zijn zou ik niet durven zeggen!
Originene zadels hebben inderdaad de eigenschap om meet bewegingsvrijheid te creeren mist uiteaard het zadel goed ligt

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 23:13

ik rijd ze met een kieffer lech, en we hebben een ainsley, liggen allebij op bijna alle paarden goed, we hebben ook een zaldi, het nadeel daarvan vind ik dat je hem niet kan opvullen (kan aan het type liggen) deze komt uit spanje en ligt voor de rest ook goed.een goedkoper alternatief is misschien een loesdau, kwatitatief wat minder..

spaanse zadels zoals een vaquera, is wel geinig om mee te rijden,ik heb zelf dan wel mer het idee dat ik er echt op zit en vind het voor engels dressuur niet erg geschikt.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 23:34

Ik zind de spaanse zadels erg dik, je zit toch wel heel ver van je paard, en heb ook mijn twijfels over de boom. Ik vind een western boom beter voor je paard. Of een engelse boom als je alleen kort en sportief wilt rijden.

Ik ben een tevreden Zaldi-eigenaar;
Ik heb bijna mijn hele leven op een Zaldi gereden; het was een allround zadel, ik reed dressuur en springen.
Het was een heel mooi zadel om te zien, heel mooi soort geschuurt leer, en het zat heerlijk. Hij bleef er ook heel mooi uitzien. Ik heb nog nooit een doorrijdplek gehad. Behalve één pony met hoge schoft, nooit een probleem met de paarden gehad. Ik liet mijn Zaldi overigens regelmatig opvullen. Dat moet ook bij een Engels zadel. En aanpassen voor een nieuw paard. Een zadel van een beetje kwaliteit zadel moet een goede zadelmaker uitelkaar kunnen halen, Je schroeft het schroefje eraf en dan maak je de kussen los, en dan vallen ze er zo vanaf. Helaas is het tegenwoordig lang zoeken naar een goede zadelmaker. Een slechte snijdt gewoon in de kussens en stopt hem dan op als een stoelkussen.
Het kan ook zijn dat Zaldi nu niet meer zo goed is als vroeger.
Na 26 jaar trouwe dienst nu helaas RIP: de boom is vorig jaar gebroken.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 10:52

heb zowel portugees als typisch spans uitgeprobeerd
lag wel redelijk op mijn anda maar vond het geen prettige zadels
met name de portugees was lastig , eenmaal in het zadel (lastiger op en af komen ivm de gesloten zit) kon je ook niet zelf de beugels op lengte maken
dat was voor mij een nadeel
vond ze ook vrij wijd zitten
had een degelijk western wat goed zat voor paard en ruiter
nu heb ik een kunststof australian die ik voor mijn nieuwe pony heb
rijd heel af en toe nog op mijn anda (is niet meer van mij ) maar dan op het zelfde zadel
daa loopt die erg fijn onder
een echt goed liggend dressuur was erg moeilijk te vinden voor m , KN lag het beste

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 11:00

Kheb een Zaldi new Kent voor mijn andalusier. Helaas is deze toch te lang, hij heeft een hele korte rug waardoor er teveel druk op de lendenen komt en met de gevolgen van dien.. Wat ik nu ga doen weet ik nog niet, dit topic even volgen iig!

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 11:02

Ik zal even temmen, dit kan beter bij BKR om meer reacties te krijgen..

Lisenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 11:10

Ik rij mijn hengst met een KN Allegro met wijde boom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 11:19

Staat hier prima harnachement is voor alle rassen

Lauwsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 11:21

Solist wordt gereden met een portugees zadel en een Barnsby AVG Knipoog

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 14:57

runningkawa schreef:
Staat hier prima harnachement is voor alle rassen

Oh, oke. Mag van mij hoor, maar misschien kwamen er meer reacties op dan als je het in het BKR sub forum zette..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 19:39

Ik meen dat de ana die ik pas geleden gereden heb een euroriding zadel had.