Bit-dillema

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Amaryllis

Bit-dillema

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-06 12:38

Goedemorgen..!!

Ik heb eens na zitten denken over het bit wat ik bij mijn merrie nu gebruik, en welk effect het heeft. Ik rij nu met een simpele bustrens, en daarop reageert ze niet helemaal meer zoals ik wil. Vooral de teugelhulpen voor afwenden e.d voelen niet goed aan, en mevrouw neemt het ook steeds minder snel aan. Heb er laatst al een keer met een dikke watertrens gereden, maar hier reageerde ze ook niet echt duidelijk op en maakte zich juist sterker aan het hoofd. Mijn paard is niet hard in de mond, maar ook zeker niet gevoelig!!

Ik zit er nu over te denken om een wat dunner bit te halen, en dan een dubbel gebroken zodat ik van beide kanten een aparte inwerking mee kan geven. Hebben jullie misschien nog suggesties, of goede ervaringen met bepaalde bitten?

Scum

Re: Bit-dillema

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 13:57

Dat lijkt me een hele goede optie Liset. Vroeger dacht ik altijd dat een dik bit het beste was omdat dat ws. niet zo scherp zou zijn in de mond.
Bij mijn volbloed had ik dus een dik bit. Dat ging kapot en toevallig had ik niks anders in huis dan een dun dubbel gebroken bit.

Dat er maar voor 1x in gedaan en het was een wereld van verschil. Juist omdat het bit dunner was kwamen de hulpen veel beter door en hoefde ik veel minder te doen. Was dus een stuk vriendelijker.
Je kunt het wellicht proberen Ja

goldwing

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 15:47

een enkel gebroken bit werkt meer in op de lagen
een dubbel gebroken bit werkt meer op de mondhoeken
Ik heb ook verschillende bitten uitgeprobeerd van dik naar dun van stang naar rubber naar dubbel gebroken, en ik moet zeggen dat op het dubbel gebroken bit mijn paarden het best liepen ( nou heb ik wel dat sprenger dubbel gebroken bit met het tussen stukje wat 45 graden gedraaid ligt)

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 16:27

Ik denk dat je gewoon een dikke dubbelgebroken watertrens meot halen... en waarom... heb je wel ees gedacht aan de africhting van je paard...? Hoe heb jij het haar aangeleerd? en afleren is idd veel moeilijker dan aanleren... maar als iedereen zo van bit veranderd.. krijg je de gekste dingen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 16:28

--> HAR

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 16:40

een dik bit is absoluut niet het beste! Dat ligt compleet aan de ruimte die een paard heeft om een bit te kunnen "herbergen".
Een dik bit in een mond van een paard dat weinig ruimte heeft zal een paard veel meer storen als een dunner bit dat goed ligt. Een dunner bit hoeft dus absoluut niet te betekenen dat een bit ook maar gelijk scherper is.
En ik ben het om bovenstaande reden dan ook compleet niet eens met de opmering van vincent_1984 eens.
Dat zou dus betekenen zoals ik het lees dat omdat het paard het gewent is het maar met een bit moet lopen dat misschien wel veel te dik is waardoor de mond geneens prettig sluit?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 17:27

helemaal met Aafje87 eens...

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-06 11:46

Heel erg bedankt allemaal Lachen Ik rij ook met een lage neusriem.. Zou dit eigenlijk ook een invloed kunnen hebben op het sturen zeg maar?? Of zou ik beter voor een hoge/gecombineerde neusriem gaan?

Ik heb thuis al van andere paarden wat verschillende bitten liggen, maar dus geen dubbel gebroken.. Mooie reden om even langs Divoza te gaan Haha! (heteren is hier vlakbij!!) Denk dat dit m gaat worden, gewoon een basic om het even uit te proberen, maar vraag nog wel even een verkoopmiep voor advies:

Afbeelding

Tutteflut_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 12:26

Die heb ik ook Lachen

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-06 12:28

En was is je ervaring ermee alsk vragen mag Lachen? Manier van lopen van je paardje enzo?

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 13:01

Daar rij ik de mijne nu ook mee, loopt ie super op Ja

Unity

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 13:11

Het bit op de foto, dus met het platte middenstukje, werkt weer veel scherper in als de dubbelgebroken bitten met een rond/bol middenstuk.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 14:00

vincent_1984 schreef:
Ik denk dat je gewoon een dikke dubbelgebroken watertrens meot halen... en waarom... heb je wel ees gedacht aan de africhting van je paard...? Hoe heb jij het haar aangeleerd? en afleren is idd veel moeilijker dan aanleren... maar als iedereen zo van bit veranderd.. krijg je de gekste dingen

Net als Aafje87 ben ik het hier ook totaal niet mee eens. Wat een fijn bit is, is per paard heel erg verschillend en wat voor een paard fijn is daar kom je alleen maar achter door het uit te proberen.
Zelfs een paard met voldoende ruimte in de mond hoeft niet per se een dik bit het fijnst te vinden, en het ene paard geeft de voorkeur aan de ene werking en het andere paard aan de andere.
Zo zijn er zat paarden die bijvoorbeeld de knijpende werking van een enkelgebroken bit niet prettig vinden, of zat paarden die het beweeglijke van een dubbel gebroken niets vinden. Andere paarden worden weer heel stug op een ongebroken bit.
En de enige manier om dat uit te vinden is door verschillende te proberen. Ik heb bij mijn paard waarschijnlijk wel 10 bitten geprobeerd voor ik nu eindelijk de juiste heb gevonden, dik, dun, enkelgebroken, dubbelgebroken, ongebroken etc.
Een dik bit vond hij verschrikkelijk, een enkelgebroken bit was een reden om zwaar in protest te gaan, dubbelgebroken wilde hij niet aannemen (kroop achter de teugel en durfde er niet aan te zitten, het bewoog teveel), enkelgebroken nam hij aan maar werd er behoorlijk stug op. Dus een myler geprobeerd, dat was helemaal niks. Correctiebit ging redelijk, maar weer stug.
Inmiddels heb ik een dubbelgebroken die niet helemaal door kan scharen, een Danger bit, en hij is nog nooit zo fijn geweest, houdt zelf keurig aanleuning, hij kan er wat mee spelen maar het beweegt niet teveel en het is vrij dun, ideaal dus voor hem.
Had ik dan maar bij het eerste bit (dubbelgebroken K&K was dat trouwens) moeten zeggen 'Je doet het er maar mee'? Terwijl hij het helemaal niet fijn vond?
Ik zie dus niet in wat er verkeerd aan is om verschillende bitten uit te proberen, dat is IMO alleen maar positief om te kijken wat het best past bij het paard.

Waar ik het wel helemaal mee eens ben is dat er niet zomaar van bit gewisseld moet worden omdat een paard er 'ineens' niet meer naar luistert. Een paard wat netjes is aangereden en wat een bepaald bit goed accepteert en wat na een tijd stug wordt, dat ligt niet aan het bit maar is meestal een rijtechnisch probleem.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 16:48

j hebt ook bitten (ben even de naam kwijt) die hebben waar de scharniertjes zitten bolletjes. en die werken nog beter als je contact wil. ze zijn van impalriding.nl

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 23:52

Probeer eens een Myler. Die zijn anatonomisch erg goed verantwoord.
De linker en de rechterzijde zijn onafhankelijk van elkaar te gebruiken.

Door de betere pasvorm, maar ook door de dikte (hij is wat dunner) wordt hij vaak erg goed door paarden aangenomen.

naresha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 09:42

Ik zou niet te veel gaan wisselen met je bit, je kunt wel er voor kiezen een ander bit te nemen maar hou die dan, mijn eerdere paard maakte zich opgegeve moment erg sterk in zijn mond en dan had je niets meer te vertellen, toen heb ik een dikke bustrens genomen en toen ging het weer goed, opgegeven moment werd ze weer zo makkerlijk en ligt in haar mond dat ik dacht neem wel weer een minder scherpe maar dat pakte helemaal verkeerd uit, ze was gewoon zo gewend aan haar bit dat ze daar dus erg fijn op liep..