Kneveltrens-riempjes...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NoaFleur

Kneveltrens-riempjes...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-06 13:18

'vriendelijker' voor het paard of net niet?

Wie kan me uitleggen wat nou precies het nut is van deze riempjes?
De een raad je juist aan om deze riempjes te bevestigen aangezien ze voor een nog stabielere ligging van het bit zouden zorgen, de ander zegt dat ze juist hierdoor scherper inwerken en raad af om ze te gebruiken. Wat is het nu??

Ik weet dat het met wedstrijden niet toegestaan is om met een kneveltrens te starten als je ze vastzet aan de bakstukken. Maar als ze idd het bit vriendelijker maken, waarom is deze regel er dan?

Afbeelding

Sonja_vR

Re: Kneveltrens-riempjes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 13:40

mm, ik moet hierbij even goed kijken en nadenken
die riempjes verbinden de bakstukken aan het bit als ik het goed begrijp.
lijkt mij dat dat niet prettig is , en zelfs het bit kantelt in de mond ...
de uitsteeksels van de kneveltrens staan haaks op de mondhoek...de bakstukken lopen door in het verlengde van de mondhoek zeg maar
door de uitsteeksels met het bakstuk te verbinden kantel je het bit...lijtk me niet prettig voor de mond

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 13:48

Door de riempjes krijg je een soort hefboomwerking. Hefboomwerking is altijd scherper en strenger dan geen hefboomwerking!

NoaFleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-06 14:32

Hier even nog een andere foto waarbij de riempjes gebruikt worden:
Afbeelding

Hoe het een hefboomwerking geeft zie ik niet? Waar zit deze 'hefboom' dan? De teugels blijven toch gewoon aan de ring zitten en dus is er toch geen sprake van hefboom?

Dat het bit kantelt zie ik ook niet direct? Deze riempjes zullen toch met reden gemaakt zijn dus misschien hoort een trens onder deze hoek te liggen die je krijgt dankzij de riempjes? Verward Verder veranderd deze hoek ook niet als het paard zijn hoofd anders houdt, het lijkt mij dat het dus juist niet kan kantelen? Of ben ik hierin verkeerd?

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 14:47

Met die riempjes heeft het een sterkere inwerking Lachen.

NoaFleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-06 14:51

Marrepar schreef:
Met die riempjes heeft het een sterkere inwerking Lachen.

Uitleg? Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 15:09

Als ik zo het plaatje bekijk en nadenk, dan denk ik dat als je aan de teugels 'trekt', dan komt er meer druk op het bit en het riempje naar het bakstuk te staan. Omdat dat bakstuk aan het kopstuk verbonden zit, oefen je dus dubbele druk uit. Zowel op het bit, als achter de oren, daarom werkt het sterker in Lachen Immers, door meer teugeldruk kantelt het bit wat, waardoor de bovenste 'pin' ook naar voren kantelt en dmv het riempje wat van daaraan naar het bakstuk zit, oefen je druk uit op het kopstuk.

Dat is wat ik denk als ik zo de boel bekijk, maar kan het natuurlijk mis hebben Lachen

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 15:11

mmm, is even kijken Haha!

het bit is bij deze foto's iets gekantelt, de bovenste punten van de trens worden door de riempjes iets naar de bakstukken toegetrokken waardoor het gedeelte in de mond iets gekantelt worden,
bij een enkel gebroken bit staat het schaarpunt iets meer omhoog richting gehemelte gericht wat vooral effect heeft bij het aannemen van de teugels en het bit daadwerkelijkt iets schaart (notenkraker idee..)

edit : en maya brengt ook een hel goed punt naar boven
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-12-06 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd, svp geen foto's quoten... :+

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 15:58

Door de riempjes ligt het bit stiller in de mond van het paard. Heb het bij mijn jonge paard ook. Die is soms zo wild aan het kauwen op dat bit dat de scharen dan wel eens klemmen achter de bakstukken of zelfs neusriem. Door de riempjes ligt het bit stiller en kauwt hij veel rustiger en blijft het nergens achter hangen. Naar mijn mening dus veel vriedelijker.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 10:28

maar als het vriendelijker is waarom mag je er niet mee starte dan?

ik volg dit even Clown

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 10:42

Citaat:
De ´Knevel´ van de zogeheten kneveltrens mag desgewenst aan het bakstuk van het hoofdstel worden bevestigd, mits het bakstuk is voorzien van de voor dat doel bestemde passanten.

Dit staat er in het regelment van de KNHS. Dus dan mag het toch wel?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 11:56

Volgens mij mag je er ook gewoon mee starten.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 13:04

het lijkt me dat het wel stiller ligt in de mond, maar toch ook druk geef achter de oren en bij een enkelgebroken bit dus naar boven schaart tegen het gehemelte.

Ik heb dit altijd een heel fijn bit gevonden, heb het wel altijd voor jonge (spring)pony's gebruikt en zonder die riempjes.

Vivande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 18:16

Die riempjes zijn inderdaad voor een sterkere inwerking.

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 18:23

polly2 schreef:
Door de riempjes krijg je een soort hefboomwerking. Hefboomwerking is altijd scherper en strenger dan geen hefboomwerking!

Er kan hier geen hefboom werking door komen.
Hefboomwerking kan alleen als er aan de onderkant v/d schaar nog een teugel kan, zoals passoa en pelham bitten.

Je krijgt nl. geen hefboomwerking vanaf de bovenkant, juist alleen door de onderkant.

Mijn vriendin rijdt met zo'n bit, zonder die dingen, want die 'moet' ze niet, zegt ze.
maar nu gaan de bovenste knevels steeds onder zijn neusriem en sperriem, erg onhandig

Vivande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 18:47

Kangaroo_Syl schreef:
Mijn vriendin rijdt met zo'n bit, zonder die dingen, want die 'moet' ze niet, zegt ze.
maar nu gaan de bovenste knevels steeds onder zijn neusriem en sperriem, erg onhandig

Dat vind ik knap, dan mag ze die neus- & sperriem weleens wat strakker doen Nagelbijten / Gniffelen

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 21:13

@ vivande: Ja daar heb je gelijk in, weet ik, maar heb het al meerdere malen verteld. maar dat 'knopje' zeg maar aan de bovenkant komt net op de rand v/d neusriem, dus komt er gauw tussen

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 23:28

Maya schreef:
Als ik zo het plaatje bekijk en nadenk, dan denk ik dat als je aan de teugels 'trekt', dan komt er meer druk op het bit en het riempje naar het bakstuk te staan. Omdat dat bakstuk aan het kopstuk verbonden zit, oefen je dus dubbele druk uit. Zowel op het bit, als achter de oren, daarom werkt het sterker in Lachen Immers, door meer teugeldruk kantelt het bit wat, waardoor de bovenste 'pin' ook naar voren kantelt en dmv het riempje wat van daaraan naar het bakstuk zit, oefen je druk uit op het kopstuk.

Dat is wat ik denk als ik zo de boel bekijk, maar kan het natuurlijk mis hebben Lachen

Dit is precies wat ik bedoelde met dat het een soort van hefboomwerking teweeg brengt.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 23:29

Vivande schreef:
Kangaroo_Syl schreef:

Dat vind ik knap, dan mag ze die neus- & sperriem weleens wat strakker doen Nagelbijten / Gniffelen

Daarom zie je dat veel ruiters bij dit bit een Mexicaanse neusriem gebruiken.

NoaFleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-06 00:01

TeeGee schreef:
Citaat:
De ´Knevel´ van de zogeheten kneveltrens mag desgewenst aan het bakstuk van het hoofdstel worden bevestigd, mits het bakstuk is voorzien van de voor dat doel bestemde passanten.

O, ik dacht te hebben gelezen dat het niet mocht. Dan heb ik me hierin vergist Lachen

Verder heb ik nog een vraagje.
Ik ben dus van plan om deze lusjes aan te schaffen maar ik heb een hoofdstel met van die snelwissel-klipjes aan de bakstukken. Denken jullie dat het dan mogelijk is om deze lusjes te bevestigen? Op bovenstaande foto zitten ze nl ook daar waar de sluiting nog is, vandaar dat ik denk dat deze klipjes dan in de weg zullen zitten.
Iemand die weet of het kan? (of die zeker weet dat het niet kan Knipoog )

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 13:31

TeeGee schreef:
Citaat:

Ik volgde dit topic ook al eventjes en ik dacht huh? waarom mag ik er dan wel mee starten? Vork

Ik rijd dus ook met een dubbelgebroken knevel met die riempjes, mijn paard liep niet goed op alle bitten die nogal los lagen, hij deed zn mond de hele tijd open en verzette zich ook vaak. Met de riempjes eraan is hij mooi rustig in zijn mond en voelt hij zich beter volgens mij... Dus denk ook dat het stiller ligt?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 13:39

Verder heb ik nog een vraagje.
Ik ben dus van plan om deze lusjes aan te schaffen maar ik heb een hoofdstel met van die snelwissel-klipjes aan de bakstukken. Denken jullie dat het dan mogelijk is om deze lusjes te bevestigen? Op bovenstaande foto zitten ze nl ook daar waar de sluiting nog is, vandaar dat ik denk dat deze klipjes dan in de weg zullen zitten.
Iemand die weet of het kan? (of die zeker weet dat het niet kan Knipoog )
[/quote]

Heb ook zo'n hoofdstel maar dat past dus niet.

NoaFleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-06 20:12

Oke, bedankt. Dan zal ik nieuwe bakstukken moeten gaan kopen Lachen

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 08:41

sorry, ik kom er niet helemaal uit..

met riempjes ligt het bit stiller toch?
werkt het scherper in als zonder ?

NoaFleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-06 23:04

Zoals ik het begrepen heb is het bit met riempjes idd rustiger in de mond maar is het verder zoals maya schreef: meer druk achter de oren. Vriendelijker in de mond dus maar minder vriendelijk achter de oren.
Nu maar hopen dat ik het juist begrepen heb Clown Knipoog