Barefoot Zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sparks

Barefoot Zadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 19:02

hej ik zoek nog een zadel voor me haffie

hij moet nog ingereden worden maar nu vroeg ik me af wat jullie vinden van een
barefoot zadel, ik heb er een hoop goede reacties van ma alles bij elkaar is de prijs best hoog

daarbij moet er mss nog een pad en zeker een singel bij wat allemaal best duur wordt

hebben jullie tips of suggesties?? Rolleyes

Caira

Re: Barefoot Zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 19:21

probeer de zoekfunctie eens, er is al zoveel over boomloos geschreven!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 20:14

moet zeggen dat ik de prijs van ene barefoot nog wel ee vind vallen
de cheyenne heb je vor een dikke 600 euro compleet met de pad en singel, beugels en riemen

vor een goed boomlooszadl vind ik dat persoonlijk een p;rima prijs
en idd zoekfunctie, er is echt ontzettend veel over boomloos geschreven op bokt

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 20:17

vraag een testzadel aan! Ik heb er nu een voor een week, barefoot london maat 1. Bizar ding en ik weet nog niet zeker of ik m koop, maar het kost me niets om het echt te kunnen proberen een week lang.
Zie ook www.boomloosrijden.nl voor adresssen waar je een testzadel kan aanvragen.

Succes!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 21:29

in het naturals forum wordt ook veel over de barefoot geschreven, en ook hier op harnachement. Met de zoekfunctie zul je inderdaad veel vinden erover, ben je uren zoet mee Haha!

Ik heb zelf eerst de barefoot cheyenne gehad, heerlijk zadel! En toen de speciale editie van de barefoot arizona uitkwam (arizona caramello) heb ik die besteld en mijn cheyenne verkocht. Heerlijke zadels, allebei! Het is echt een groot verschil met boomzadels, je hebt veel meer contact, je zit steviger, je kan je paard precies aanvoelen. In het begin zit het vaak wat wiebelig omdat je op de beweegbare rug van je paard zit en niet op de boom van je zadel, dus het is voor veel mensen even wennen. Ik zelf vond het meteen heerlijk zitten.
Het is ook fijn dat het zadel meegroeit bij jonge paarden, zo hoef je niet elk half jaar de boom aan te passen.
Misschien kun je inderdaad eens een testzadel aanvragen en op een ander paard proberen.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 21:40

Ik ga nooit meer terug! Althans, voor mezelf niet, mocht het paard er uiteindelijk problemen mee krijgen gaat ie toch voor.

En 600 euro compleet vind ik erg meevallen. Een goed boomzadel excl. toebehoren moet je vaak meer voor neer tellen.

Daarbij, barefoots zijn ook 2ehands te koop, soms compleet, soms mist er wat, maar de prijs gaat dan vaak hangen rond de 450 euro.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 23:09

Ik heb een barefoot gehad en was er erg tevreden over. Het zijn gewoon hele degelijke zadels.
Een pad moet je er echt bij hebben, maar bij Innova Tack hebben ze nu ook een prijsgunstige pad. Er kan een gewone dressuur singen aan en gewone beugels en riemen.

Zeker voor het beleren van paarden vind ik ze erg geschikt omdat die vaak heel veel veranderen qua bespiering.
Ik ben uiteindelijk toch weer over gestapt naar een zadel met boom omdat boomloos op de lange afstanden niet geschikt was voor ons, maar dat neemt niet weg dat ik boomloze zadels goed vind voor ander werk

Marjo_Wystan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 08:06

Ik heb een barefoot genomen omdat ik niet super veel geld heb voor een zadel, tenminste niet om iedere keer als hij gegroeid is een nieuwe te kopen... barefoot werkt hiervoor perfect... 399 voor een zadel, en er zijn er nu ook zat tweedehands! + idd innovatack voor goedkopere pads!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 12:07

Marjo_Wystan schreef:
Ik heb een barefoot genomen omdat ik niet super veel geld heb voor een zadel, tenminste niet om iedere keer als hij gegroeid is een nieuwe te kopen... barefoot werkt hiervoor perfect... 399 voor een zadel, en er zijn er nu ook zat tweedehands! + idd innovatack voor goedkopere pads!

zonde rpad is het een half zadel Lachen
niet aanvallend bedoelt of wat dan ook, ik bedoel , je vermeld zelf al dat er budget pads zijn te krijgen bij innova..

maar wilde even benadrukken dat een pad noodzakelijk is Lachen

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 12:37

Alle zadels zijn duur, met boom, zonder boom ongeacht het model. 2ehands kun je vaak nog wel eens tegen een koopje aanlopen dus hou je ogen en oren open.

Voor meer barefootreacties kun je zoeken via de zoekfunctie. Er zijn topics genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 13:15

Ik heb vroeger een Wintec 500 veelzijdigheidszadel gehad... dat kostte toen nieuw 369,- euro kaal. Daar moet je ook een chabrak, singel, stijgbeugelriemen, beugels, etc. nog bij kopen.

Voor 399,- euro heb je al een nieuwe Barefoot Cheyenne!
Ja, daar moet je dan inderdaad nog een pad voor kopen, en net als met een normaal zadel, ook een singel, stijgbeugelriemen en stijgbeugels. Maar die laatste drie, daar kun je gewoon normale merken voor nemen die niet perse duur hoeven te zijn.
En er zijn voor de Barefoot zadels tegenwoordig ook budget pads van 65,- euro.

Alles bij elkaar verschilt het dan toch niet zoveel.
En als mij gevraagd wordt, welk zadel het beste zit, voor zowel mij als mijn paard, dan is de Barefoot Cheynne ENORM veel beter dan de Wintec 500. Echt een wereld van verschil in comfort en bewegingsvrijheid.

Ik ben zo tevreden over Barefoot, dat ik net als mystictinker er ook een Caramello Barefoot Arizona (western dus) bij heb gekocht, maar mijn Cheyenne blijft ook liggen, want de rest van het gezin is daar nu ruzie over aan het maken, wie het mag gaan gebruiken. Iedereen is enthousiast hier...

En een goed passend boomzadel, zal minstens zo duur zijn als een boomloos zadel. Voordeel van een boomloos zadel is dat je het niet meer hoeft te vervangen. Een boomzadel zal na een tijdje niet meer passen, omdat de bespiering van je paard verandert, en omdat een jong paard nog groeit. En dan ben je dus 2x de aanschaf prijs voor een zadel kwijt.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 13:43

Een boomzadel is veel geschikter als je ook de sport inwilt. Met een boomloos zadel zie ik mijzelf absoluut geen parcoursen springen. (het zou wel mogen zolang het zadel maar engels lijkt). Wil je dus springen, schaf dan een boomzadel aan.
En een goede zadelmaker kan het zadel altijd passend houden op je paard. Ik heb ook een nieuw zadel gekocht voor mijn 3-jarige. Dit zadel wordt straks voor de 3e keer in een jaar tijd aangepast. Maar dat wist ik toen ik eraan begon. Ik heb niets aan een boomlooszadel.

Maar rij je alleen recratief, dan is boomloos te overwegen. Ik zou het gewoon een keer proberen. En dan kijken of het bij je past. 600 euro vind ik meevallen, al verwacht ik er wel een zadel voor dat zo'n 15 jaar meegaat. Als een boomloos zadel dat doet, dan is het het geld waard mits jij het ook fijn vindt rijden. Voor 600 euro heb je slechts een simpel B-merk bij de boomzadels. Met enig onderhoud gaat zo'n zadel ook zo'n 15 jaar mee, maar aanpassen wordt lastiger. Voor goed aanpasbare zadels zit je toch aan A-merken vast. en Stubbens of Hopfners zijn wel 3 keer zo duur als een boomloos zadel van Barefoot.

whissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 13:54

ikzelf rij een barefoot cheyenne, hij bevalt mij heel goed, en mijn paard reageerd er goed op, ik hoef niet bang te zijn dat het zadel niet past als hij weer wat dikker is door het gras bijv. of door training veranderd van model door de spieren. Het zadel heb ik inderdaad compleet voor iets meer dan 600 euro. Ik vind het super kwaliteit voor een lage prijs. boomzadels van een beetje kwaliteit zijn ook minimaal die prijs. Van goede kwaliteit zijn ze gauw 1000/2000/3000euro.
En zoals germie zegt: dat een b-merk boomzadel 15 jaar meegaat, dat kan wel, maar jij moet nog beginnen met inrijden, in de eerste paar jaren zul jij heel wat zadels moeten laten komen doordat de bouw van je haf nog gigantisch veranderd tijdens belering en leeftijd!
Het voordeel van een boomloos zadel is dat hij soepel meegaat, en dus niet elke keer een nieuw zadel nodig hebt omdat hij passend blijft.

Er is wel 1 grote maar bij een boomloos zadel, als je echt de sport in wilt, zou ik er niet aan beginnen, aangezien je alleen b en l met boomloos mag rijden (volgens mij) en dus niet verder kan. Ook zijn er paarden die als ze eenmaal boomloos hebben, ze een boomzadel niet meer accepteren! (maar ook genoeg die het niks uitmaakt hoor, alleen daar hoort de mijne niet bij)
maar als je niet van plan bent om een echt sportpaard ervan te maken, lekker voor recreatief en af en toe een onderling wedstrijdje voor de gein....gaan voor die barefoot!

whissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 13:58

draumpje schreef:

maar wilde even benadrukken dat een pad noodzakelijk is Lachen

De pads zijn noodzakelijk om de ruggengraat vrij te houden!

Ikzelf zou hierop dus absoluut niet bezuinigen.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 20:16

germie schreef:
Maar rij je alleen recratief, dan is boomloos te overwegen.

Ook als je in de sport rijdt (maar dan geen spring dicipline) kun je prima met een boomloos zadel rijden hoor.
Ik rij met een Barefoot Arizona westernwedstrijden en met de cheyenne endurance en dresuur, gaat prima hoor.

Blijf het jammer vinden dat boomloos nog steeds als recreatiezadel wordt gezien.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 20:18

whissie schreef:
aangezien je alleen b en l met boomloos mag rijden (volgens mij) en dus niet verder kan.

Dit is niet waar, je mag t/m het Z met een boomloos zadel rijden, ga je hoger dan zul je aan een boomzadel moeten of een boomloze die meer weg heeft van een dressuurzadel (die zijn er ook hoor).

whissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 21:34

Vippie schreef:
whissie schreef:
aangezien je alleen b en l met boomloos mag rijden (volgens mij) en dus niet verder kan.

Dit is niet waar, je mag t/m het Z met een boomloos zadel rijden, ga je hoger dan zul je aan een boomzadel moeten of een boomloze die meer weg heeft van een dressuurzadel (die zijn er ook hoor).

owh, kijk, dan ben ik verkeerd voorgelicht vorig jaar Haha! dacht dat je alleen dressuur t/m L2 mocht rijden met boomloos.

Dan sorry voor verkeerde info!

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 10:07

Ik ben van plan mijn jonge paard in te rijden met een boomlooszadel.
Ik wil uiteindelijk wel overstappen naar een boomzadel omdat ik verder de sport in wil en daarvoor vind ik een boomloos zadel niet geschikt.
Weet iemand hoe de omschakeling voor een paard van altijd boomloos naar een boom zadel is? Bij mijn andere merrie merkte in geen verschil, maar die is met een boom zadel beleerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 12:40

Mijn merrie heb ik met een normaal zadel beleerd, nu boomloos gaan rijden. En na een jaar voor de grap nog eens een normaal zadel erop gelegd.

Dat was dus een RAMP.
Ze was stijf, niet buigzaam, en voor mij zat het ook verschrikkelijk, alsof ik op een houten boomstam zat. Bah...

nooit meer met boom rijden dus, voor mij en m'n paardje.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 14:13

Vippie schreef:
germie schreef:
Maar rij je alleen recratief, dan is boomloos te overwegen.

Ook als je in de sport rijdt (maar dan geen spring dicipline) kun je prima met een boomloos zadel rijden hoor.
Ik rij met een Barefoot Arizona westernwedstrijden en met de cheyenne endurance en dresuur, gaat prima hoor.

Blijf het jammer vinden dat boomloos nog steeds als recreatiezadel wordt gezien.

Dat heet traditie. Je moet immers met een engels lijkend zadel starten. De standaard Barefoot lijkt er in de verste verte niet op. Dus kun je er alleen maar recratie mee rijden. Met de nieuwe dressuurversie of sommige van Startrekk zie je toch meer een ommekeer. Die lijken meer traditioneel en dus zal een wedstrijdruiter deze zadels eerder proberen.
Onbekend maakt onbemind.
Er zijn ook nog steeds heel veel mensen die denken dat bitloos rijden niet gaat. Ik doe het toch geregeld als wedstrijdruiter, maar dan in de training, niet op wedstrijden uiteraard. Zo gaat dat ook met boomloos. Als Anky opeens boomloos gaat rijden, dan volgen vele andere ruiters.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 14:18

Recreatie rijden vind ik dan ook weer zo'n "term".

Want ook als je gewoon nooit wedstrijden rijdt, maar wel lekker intensief dressuurt of springt, kun je gewoon een boomloos zadel gebruiken hoor.

Iedereen die op een paard rijdt, zonder dat het zijn beroep is, is een recreatieve ruiter. Dus ook mensen die ZZ zwaar starten en boekhouder zijn van baan.

En omdat je met wedstrijden tot Z dressuur mag starten met boomloos, is het dus OOK geschikt als wedstrijd zadel.

Traditie is inderdaad een vervelend punt dat de vooruitgang in de paardensport ernstig belemmert. Dat is mijn mening.
Er zijn talloze mensen die enorm geholpen zijn met een bitloos hoofdstel, of boomloos zadel, die door deze tradities tegengehouden worden om te starten op wedstrijden. En dat is jammer.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 14:21

Ik heb echt altijd met een dressuurzadel gereden en sinds ruim een half jaar heb ik een Barefoot..... Ik heb nu pas leren zitten, en ik wil ook nooit meer iets anders!!!

En inderdaad onbekend maakt onbemind.... Je mag wedstrijden rijden met een boomlooszadel, en als Anky het morgen zou doen, dan waren ze niet aan te slepen!!!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 14:25

Hypofocus, je hebt een enorme kloof soms tussen 'recreatieruiters' en 'wedstrijdruiters'. Dit betekent dat sommigen neerkijken op anderen.
Ik heb ook wel eens een springclinic bitloos gereden en meteen werd mij gevraagd of ik niet 'normaal' kon rijden. Ik ben ook al met springwedstrijden een keer de ring uitgestuurd omdat ik niet bitloos mocht starten volgens de jury (terwijl dat dus wel mag).

Zo gaat dat ook met boomloze zadels. Dat zijn geen zadels voor de 'echte ruiters' wordt er gedacht. Zeker dressuurruiters zijn traditioneel ingesteld en zolang Anky er niet mee rijdt hoor je er ook niet mee te rijden. Dat is een gedachte die je toch wel vaak ziet.
Omdat ik ook spring is voor mij een boomlooszadel niet aan de orde. Je hebt tegenwoordig inderdaad ook wel zadels waarmee je misshcien wel zult kunnen springen, maar ik ben niet iemand die hiervoor 1000 euro neertelt omvervolgens te zien dat het toch niet gaat (dus echt parcoursen springen).

OP dit moment is de situatie gewoon nog zo dat ik iemand die wedstrijden wil gaan rijden een gewoon boomzadel zou adviseren. (zorg voor een goede zadelmaker en er is niets mis mee).
Rij je geen wedstrijden, dan kun je boomloos overwegen.
Boomloos is niet duurder of goedkoper dan met boom. Beide hebben voordelen en nadelen. Hetzelfde geldt v oor een stockzadel of een westernzadel. Stockzadels zitten heerlijk, maar je kunt er geen wedstrijden mee rijden omdat ze niet engels genoeg zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 14:29

Ik ontken ook niet dat die kloof er niet is... Ik vind het alleen hypocriet dat die er is.

Er is namelijk een hele grote groep mensen heel bewust met natuurlijkpaardrijden bezig. En deze groep wordt nogal eens genegeeerd of inderdaad gedenigreerd.

En als iemand hier dan een oproep doet: Ik zoek nog een zadel voor me haffie.

Dan is het voor mij redelijk duidelijk dat zo iemand niet hoger dan Z wil gaan starten. Want er zijn (net als met boomloosrijden) nou eenmaal niet zoveel Z haflingers Knipoog

En haar haflinger moet nog ingereden worden, dus voordat er naar een goed, dressuurzadel gekeken moet worden als ze toch ooit in het Z komt, is het paard qua bouw alweer zoveel verandert, dat ze toch aan een ander zadel toe is.

Dus boomloos is best een goede optie bij deze combinatie.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 14:35

Boomloos is wel degelijk goedkoper dan met boom, teministe als je een beetje een kwaliteitszadel wil. Ik werd uitgelachen bij een gerenommeerde zadelmaker hier uit de buurt toen ik zei een mooi tweedehands zadel te willen kopen voor ± € 600,-. Ik vond dat toch een flinke prijs. Daar had ik een compleet niet boomloos zadel voor.

Gisteren heb ik nog zitten kijken naar de Internationale springwedstrijden op Eurosport, toch grappig dat er dus wel degelijk op topniveau ook BITloos gereden wordt, heb er minstens drie voorbij zien komen...

Ik heb zelf een barefoot maar vind hem minder elegant dan een boomzadel, neemt niet weg dat ik nooit meer anders wil. Als je er tot in de Z mee mag starten waarom zouden mensen het dan niet overwegen? En inderdaad, vraag gewoon een testzadel aan, dan weet je of het wat voor je is.