Hallo, Is het zo dat je op een dressuurzadel over het algemeen beter kunt doorzitten als op een VZH of springzadel? wat vinden jullie? is jullie ervaring?
ik vind da heel persoonlijk. Een dressuurzadel kan ik, mits ene paar dagen op gereden, stukken beter doorzitten, maar ik denk niet dat dat voor iedereen geld.
Ik kan beter doorzitten als mijn beugels langer zijn, daar kan het ook aan liggen. En als bv je springzadel niet zo goed past, en je paard minder ontspant dan onder het dressuurzadel, dan is het ook logisch dat je dan beter kan doorzitten. Het kan dus overal aan liggen. Ik heb nu een barefoot, wel vroeger een dressuurzadel gehad, maar mijn barefoot is beter om door te zitten, omdat hij onder het dressuurzadel niet zo fijn liep, dat pastte niet meer goed.
Een dressuurzadel beinvloed wel op een goede manier de zit van de ruiter. Helemaal wat onwennige ruiters worden er beter door in de goede richting geduwd. maar ondanks dat, zul je toch echt zelf moeten kunnen doorzitten. Dat doet een zadel niet voor je
Het is heel persoonlijk denk ik dus, sowieso moet een zadel goed bij paard & ruiter passen
Ik ben het met Alina eens. Als ik spring kan ik het net zo goed op m'n springzadel, omdat ik dan met korte beugels zit. Maar op een springzadel kan ik het niet met lange beugels.
OP een goed zadel kan ik doorzitten, ongeacht of het dressuur of springen is. Op een sommige dressuurzadels kan ik niet doorzitten omdat het geen goede zadels voor mij zijn (zwaartepunt verkeerd, gewoon geen zit die bij mij past, of niet goed op het paard ligt), maar hetzelfde geldt voor een springzadel. Is het zadel voor paard en ruiter goed, dan kan ik er goed op doorzitten. Een fijn zadel is wel een persoonlijk iets. WAt de 1 fijn vindt, vindt de ander niets.
ik kan zeker beter doorzitten op dressuurzadel, want door de langere beugels ga ik niet steeds naar voren zitten, maar blijf ik beter rechtop zitten en dan kan ik beter doorzitten...
ik denk dat het belangrijker is of een zadel je goed past dan of het en dressuurzadel is.. over het algmeen hebben die wel een diepere zit, wat je zitten wel bevordert..