dressuurzadel=beter doorzitten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tyra_Tyra

dressuurzadel=beter doorzitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 00:42

Hallo,
Is het zo dat je op een dressuurzadel over het algemeen beter kunt doorzitten als op een VZH of springzadel?
wat vinden jullie? is jullie ervaring?

Groetjes..

secricible

Re: dressuurzadel=beter doorzitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 09:05

ik vind da heel persoonlijk. Een dressuurzadel kan ik, mits ene paar dagen op gereden, stukken beter doorzitten, maar ik denk niet dat dat voor iedereen geld.

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 10:38

Het ligt ook aan het paard wat ik onder me heb, ik kan er eigenlijk niets over zeggen want ik heb voor mijn paard geen 2 zadels...

annika_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 10:42

ik denk dat dat idd ook heel persoonlijk is.. ik zelf kan wel beter doorzitten op een dressuurzadel..maar dat is dus niet bij iedereen zo

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 10:54

Ik kan beter doorzitten als mijn beugels langer zijn, daar kan het ook aan liggen.
En als bv je springzadel niet zo goed past, en je paard minder ontspant dan onder het dressuurzadel, dan is het ook logisch dat je dan beter kan doorzitten.
Het kan dus overal aan liggen.
Ik heb nu een barefoot, wel vroeger een dressuurzadel gehad, maar mijn barefoot is beter om door te zitten, omdat hij onder het dressuurzadel niet zo fijn liep, dat pastte niet meer goed.

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 13:03

Nee.

Ik kan op mijn springzadel met korte beugeltjes net zo goed doorzitten als op mijn dressuurzadel met langere beugels Lachen

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 13:05

Een dressuurzadel beinvloed wel op een goede manier de zit van de ruiter. Helemaal wat onwennige ruiters worden er beter door in de goede richting geduwd. maar ondanks dat, zul je toch echt zelf moeten kunnen doorzitten. Dat doet een zadel niet voor je Haha!

Het is heel persoonlijk denk ik dus, sowieso moet een zadel goed bij paard & ruiter passen Knipoog

raydancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 11:05

Denk idd adt ej dat neit zomaar kunt zeggen, is erg paard, zadel en ruiter-afhankelijk Haha!

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 11:19

Ik ben het met Alina eens.
Als ik spring kan ik het net zo goed op m'n springzadel, omdat ik dan met korte beugels zit.
Maar op een springzadel kan ik het niet met lange beugels.

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 11:27

Persoonlijk kan ik het beste en lekkerste doorzitten in een dressuurzadel. Ik stuiter dan minder, en mijn benen vliegen dan niet alle kanten op.

Het is toch voor iedereen anders, ook maar net wat je gewend bent denk ik.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 12:35

Sence schreef:
Persoonlijk kan ik het beste en lekkerste doorzitten in een dressuurzadel. Ik stuiter dan minder, en mijn benen vliegen dan niet alle kanten op.

Dat heb ik ook. Ja
Ik rijd het liefst in een dressuurzadel, ook buiten, ik heb veel meer steun dus ook met doorzitten. Lachen

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 17:14

OP een goed zadel kan ik doorzitten, ongeacht of het dressuur of springen is. Op een sommige dressuurzadels kan ik niet doorzitten omdat het geen goede zadels voor mij zijn (zwaartepunt verkeerd, gewoon geen zit die bij mij past, of niet goed op het paard ligt), maar hetzelfde geldt voor een springzadel.
Is het zadel voor paard en ruiter goed, dan kan ik er goed op doorzitten. Een fijn zadel is wel een persoonlijk iets. WAt de 1 fijn vindt, vindt de ander niets.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 19:37

ik kan zeker beter doorzitten op dressuurzadel, want door de langere beugels ga ik niet steeds naar voren zitten, maar blijf ik beter rechtop zitten en dan kan ik beter doorzitten...

_Claire_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 19:38

Voor mij maakt het qua zadel niet zoveel uit, ligt er vooral aan op welk paard je zit...

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 23:03

ik denk dat het belangrijker is of een zadel je goed past dan of het en dressuurzadel is.. over het algmeen hebben die wel een diepere zit, wat je zitten wel bevordert..