Welke bandages wanneer en hoe te gebruiken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sasqiua

Welke bandages wanneer en hoe te gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-06 23:02

Hoi Bokkers! *LOL*

(ik weet niet of hier al een topic over is Bloos)
Ik rijd nu al tien jaar paard, heb een pony gehad(verkocht wegens tijdgebrek), maar eigenlijk nooit bandages gebruikt Clown.
Dús, ik weet ook niet wanneer en hoe welke bandages te gebruiken!
Vandaar dat ik er even een topic over start met mijn vraag! Lachen

Een vriendin van mij rijd altijd met fleece bandages, ik dacht dat die juist altijd voor op stal waren, maar daar kan je dus ook gewoon mee rijden of zit ik er naast?
Ik dacht ook altijd dat juist met acryl/katoenen bandages kon rijden, maar laatst las ik weer dat die voor op stal waren, vandaar mijn vraag, kan je die gebruiken met rijden én op stal?
En onder elastische bandages horen toch altijd onderlappen? Een stal genoot reed altijd zonder onderlappen, kan dat kwaad?

Ik hoop dat jullie hier nog een beetje duidelijkheid uit kunnen krijgen en een antwoord hebben! Bloos

Groetjes Saskia

magic_lover

Re: Welke bandages wanneer en hoe te gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 23:04

je kunt met alle bandages rijden (fleece, katoenen, elastische)

ik doe persoonlijk overal onderlappen onder... vind ik zelf fijner.
bij fleece en katoen hoeft het in principe niet..
bij elastische is het beste van wel Ja

Sasqiua

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-06 23:06

Oké Lachen
Dat geeft iniedergeval al iets meer duidelijkheid!
Schaam me diep dat ik dat na die tien jaar eigenlijk nog niet weet Clown

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 11:35

Ik doe onder de bandages die elastisch zijn onderlappen en onder fleecebandages niet. Let ook op de lengte van de bandages: voor een paard is de standaard bandagelengte van werkbandages 3m. Er zijn ook bandages van 4m. die zijn meer geschikt voor tijdens het transport. Zelf vind ik de bandages die halfelastisch zijn (bij HH noemen ze dat stalbandages) met daaronder onderlappen het fijnste bandageren. Fleecebandages van hele dikke kwaliteit fleece vind ik echt een ramp om te gebruiken, die zijn gewoon te stug.

Wat betreft het bandageren op zich: vraag iemand die er handig in is om het je voor te doen. En als je het zelf doet, haal de bandage er weer af en begin opnieuw als je het idee hebt dat ie niet goed zit. Niets is zo gevaarlijk als te strak of te los zittende bandages.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 15:29

Inderdaad onderlappen onder elastische, anders span je de bloedtoevoer af.
Er zijn ook bandagens waarvan het eerste deel fleece is en het tweede deel elastisch, die kunnen dus ook zonder onderlappen.

wat ik mij afvraag :
Ik worstel altijd zo hard met die onderlappen, zijn er onderlappen met sluiting? Of heeft er iemand een handige tip?
Ik worstel er dus mee om ze op hun plaats te houden terwijl ik begin met bandageren, dus bij het aanleggen van het eerste deel.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 16:06

ik heb deze onderlappen van eskadron
Afbeelding

zijn erg fijn, en ook niet echt stug ofzo..
ik doe ze er gewoon omheen, dan houd ik ze met mijn ene hand vast, en de andere hand doe ik de bandage erom...
je moet er even een handigheid ik krijgen Knipoog

Sushii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 16:07

Ik gebruik zelf altijd onderlappen, ook onder fleecebandages!
Van BR zijn er onderlappen met een stukje klittenband eraan, zo ideaal!!!!

Cartouchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 23:17

en waarvoor zijn stalbandages....hoelang erop en wanneer eraf?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 23:19

Stalbandages gebruik je eigenlijk alleen als je paard stalbenen heeft of er erg gevoeilig voor is.

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 23:23

Weten julie ook dat bandages eigenlijk niet zo goed zijn voor je paard?
Het word er onder erg warm en deze warmte kan niet weg...dit brengt schade aan de pezen...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 23:25

Mwah ligt wel een beetje aan de bandages, en bovendien als je ze niet langer dan een uur om hebt (en goed gebandageerd hebt) en daarna de benen goed afspuit zal het wel meevallen.
Maar goed een paard heeft in principe geen bescherming nodig.

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 23:26

Cartouchje schreef:
en waarvoor zijn stalbandages....hoelang erop en wanneer eraf?

Ik vind dat een paard niet met bandages op stal moet staan. Hoogstens wanneer de DA daar reden toe ziet. Bijv. om verband schoon te houden of iets dergelijks, maar verder niet. Het heeft geen enkel nut en als een paard eraan gaat rommelen en de bandages gaan los is met een beetje pech de ellende niet te overzien.
De kreet stalbandages is volgens mij ontstaan omdat dat bandages zijn van zachter materiaal met minder rek en in theorie dus langer om te houden bij een paard. Bandages van 4m lengte (stal/transport) bandages kun je wel gebruiken voor tijdens vervoer van je paard, omdat je er wat hoger/lager mee kan bandageren; tenslotte heb je een meter stof extra.

Precious20

Welshcobfan schreef:
Stalbandages gebruik je eigenlijk alleen als je paard stalbenen heeft of er erg gevoeilig voor is.

Ik hoop dat de TS het niet erg vindt dat ik mijn vraag in haar topic stel, maar het gaat dus over stalbandages en hier speciaal een topic voor openen is zo zinloos.

Nou, de DA heeft me aangeraden om stalbandages om te doen. Welke bandages kan hier het best voor gebruiken? Fleece lijkt me het fijnst, maar is dit ook werkelijk zo? Want ik ken ook niets van bandageren Bloos (hoewel daar binnenkort verandering in komt, de DA gaat het me tonen)
En moeten daar ook onderlappen onder?

Edit: even ter informatie - de DA heeft me aangeraden een stalbandage rond zijn linkerachterbeen te doen omdat, dankzij een kwetsure, de lymfekliertjes daar wat uitgerokken zijn. Bij gevolg heeft hij last van vochtophoping in dat been. Indien ik een winter lang dat been op stal zou bandageren, zou dit volgend jaar weg zijn (omdat de lymfekliertjes dan de kans krijgen om te herstellen).
Laatst bijgewerkt door Precious20 op 11-12-06 23:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Sushii

in hoeverre kunnen naar jouw mening dan pezen beschadigen door warmte?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 23:27

Vraag je DA dan maar welk type bandages hij aanraadt Lachen dan zit je zeker goed.

Sushii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 23:28

Precious:
Ik zou idd fleece bandages nemen met goede onderlappen (dan bedoel ik lappen met sleuven erin)

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 23:30

@ Precious: ik zou in jouw geval voor fleecebandages kiezen. Daar zit geen tot minimale rek in, waardoor je voorkomt dat je per ongeluk de bloedtoevoer een beetje afknelt als je te strak bandageert. Ik doe onder fleece niet ook nog eens onderlappen, die gebruik ik juist als drukverdeler onder bandages met rek en tegen het zweten onder de bandages tijdens het werk.
Als je paard met de bandages op stal moet blijven staan zou ik er wel even een extra bandageriempje (is van klittenband) omheen doen. Dat maakt het voor je paard wat lastiger om ze eventueel zelf los te trekken.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 23:31

Welshcobfan, de DA zei bandages van Stubben. Ze heeft er niet bij gezegd van welk materiaal deze zijn en ik dacht eerlijk gezegd niet dat er zoveel verschillende soorten waren Bloos Haha!
Mss moet ik haar toch nog maar eens opbellen...

Equimassage, wat is het verschil tussen onderlappen met sleuven en zonder sleuven?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 23:31

Ik zou haar gewoon even opbellen omdat je de bandages bij je paard wel lang moet omhouden Lachen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 23:32

Vraagje: mag je ook synthetische verbandwatten gebruiken bij het bandageren? De gebruik je immers ook om een wonddrukverband bij mensen en de watten verdelen de druk en nemen nog wat vocht op,

Sushii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 23:39

ik bedoel daarmee oa de onderlappen van eskadron, de hebben een soort van sleuven. Dit bevordert de luchtcirculatie onder de bandages en dus ook fijn als het paard een hele nacht bandages om heeft.

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 23:44

Ik zou geen verbandwatten gaan gebruiken, bij een dikkere prop watten zou je in het ergste geval een (soort van) drukking op het been/pees kunnen veroorzaken. De onderlappen van Eskadron (magic lover heeft een paar posts naar boven een plaatje laten zien) zijn heel fijn.

Sushii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 23:46

zie nu pas dat er verder naar boven een plaatje van stond... Bloos
die bedoel ik dus Haha!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 23:48

Synthetische verbandwatten kunnen geen prop vormen, aangezien je die ook 'bandageert' en mensen kunnen die ook 24 uur omhouden.

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 23:49

Onder een bandage word het erg warm,bij peeskappen kan deze warmte nog enigzins weg.
De cellen in de pezen en spieren zetten bij een te hoge temperatuur uit om zuurstof te verkrijgen.Door het tekort aan zuurstof raken deze beschadigd en verdrukken de gezonde cellen waardoor deze beschadigen.
Verder geeft een bandage nagenoeg geen steun zoals we vaak denken(ik ook altijd dacht! Bloos )