Zadel moet passen op het paard en ruiter of......

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
__Esther__
Berichten: 4398
Geregistreerd: 23-01-06

Zadel moet passen op het paard en ruiter of......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-06 20:19

n.a.v dit topic: viewtopic.php?f=117&t=693782

En dit bericht(niet geheel gequote !! )

Citaat:
Een goed zadel is een zadel dat past op je paard, uiteraard heb je als ruiter je voorkeuren, maar dat mag nooit uitstijgen boven de behoeften en pasvorm van je paard.



Mijn antwoord hier op

Dat is ook wel een beetje zo maar ik vind dat het voor beide comfortabel moet zijn, als jij niet lekker kunt zitten in je zadel. Kan het zijn dat je niet geheel mee kan gaan met de beweging van het paard. En daar ondervind het paard dan weer problemen van. Net zo als je gaat schuiven in je zadel, is ook heel vervelend voor het paard omdat ze het al voelen als je ook maar 1cm gaat verzitten.

Wat vind jij?

* Stel een zadel ligt perfect op je paard maar jij zit er niet zo lekker in, je zit bijvoorbeeld niet
goed "vast" of je kunt je benen niet goed lang maken omdat het zweetblad te lang of te kort is.
Neem je het zadel dan toch?

* Het zadel zit heerlijk maar ligt net niet geheel 100% maar het zou er mee door kunnen.
neem je het zadel dan wel of niet?

Anoniem

Re: Zadel moet passen op het paard en ruiter of......

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 20:21

Dit is naar de bekende weg vragen. Je wilt een zadel dat én goed zit en goed op het paard ligt. Leg mij eens uit waarom je daar concessies in zou doen?

__Esther__
Berichten: 4398
Geregistreerd: 23-01-06

Re: Zadel moet passen op het paard en ruiter of......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-06 20:27

Omdat ik heel veel mensen ken die een zadel hebben die lekker zit maar toch niet helemaal 100% op het paard past.
en andersom natuurlijk ook.

Alytje
Berichten: 3264
Geregistreerd: 19-06-04

Re: Zadel moet passen op het paard en ruiter of......

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 22:18

Ik heb voor mijn paard gekozen. Ik heb een zadel wat helemaal goed op mijn paard past, maar ik vind het zadel zelf niet perfect zitten. Het is een Stubben dus die zit best hard Clown Maar daar ben ik inmiddels aan gewend en nu zit mijn zadel eigenlijk erg lekker. Ook al denk ik wel dat er andere zadels zijn die lekkerder zitten.
Ik zou nooit voor een zadel kiezen wat niet helemaal goed op mijn paard ligt maar waar ik lekker op zit..

Anoniem

Re: Zadel moet passen op het paard en ruiter of......

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 23:47

Ik zou in geen geval concessies doen. Een zadel moet zonder meer perfect op het paard passen (anders koop ik het niet), maar ik moet er ook goed op kunnen zitten. En dat gaat dan in de eerste plaats om goed kunnen meebewegen, een correcte zit dus. Comfort is wel belangrijk, maar komt niet op de eerste plaats.
Een goed zadel kan 20 jaar lang meegaan, daarom stel ik hoge eisen, ik denk dat als je een zadel 20 jaar lang op de rug van je paard hebt liggen en het past niet goed, dat je dan serieuze rugproblemen gaat krijgen. Evenals een zadel waar ik niet correct op kan zitten, dat lijkt mij niet goed voor mijn rijkunsten. Vandaar mijn hoge eisen aan een zadel. Overigens mag het dan ook wel wat kosten, een zadel van €1000 lijkt me met mijn eisen geen haalbare kaart.

Arabian_Girl

Berichten: 4733
Geregistreerd: 08-07-03

Re: Zadel moet passen op het paard en ruiter of......

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 23:50

Ik zou ook een zadel nemen wat goed ligt op het paard. Dus niet een die eigenlijk niet helemaal lekker ligt. Maar wel lekker zit. Dan krijgt het paard/pony alleen maar problemen.
Dan zou ik een zadel nemen die goed past maar wat minder lekker zit. Natuurlijk liever en goed passen en lekker zitten

Tarqsgirl

Berichten: 1152
Geregistreerd: 12-09-06
Woonplaats: Groningen

Re: Zadel moet passen op het paard en ruiter of......

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 23:53

Ik ben het met Yamcha eens, een zadel móet goed op je paard passen, anders rijdt je je paard kapot. Maar als je zelf niet lekker zit ga je slecht zitten en daar heeft je paard ook last van. met het enorme aanbod van zadels moet er toch één te vinden zijn die voor beiden goed is?
Een te grote zit omdat je lange benen hebt lijkt mij onverstandig.

Barco

Berichten: 2609
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: Harmelen

Re: Zadel moet passen op het paard en ruiter of......

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 12:24

Ik doe geen concessies voor mijn paard. Maar zeker ook niet voor mezelf. Als het maar aan een kant wringt komt dat zadel er gewoon niet.
Als ik niet lekker zit merkt het paard het ook.

_Nicky

Berichten: 5135
Geregistreerd: 21-02-06

Re: Zadel moet passen op het paard en ruiter of......

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 12:28

Het moet voor beide passen. Voor het paard moet het het beste liggen, en voor de ruiter moet het niet verkeerd zitten. Volgende week komt bij mij de zadelmaker langs en voor beide van ons past het zadel niet meer.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Re: Zadel moet passen op het paard en ruiter of......

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 12:33

switchx schreef:
* Stel een zadel ligt perfect op je paard maar jij zit er niet zo lekker in, je zit bijvoorbeeld niet
goed "vast" of je kunt je benen niet goed lang maken omdat het zweetblad te lang of te kort is.
Neem je het zadel dan toch?


Dit heb ik gedaan. Zadel lag perfect op m'n paard, maar ik zat er niet echt geweldig in. Kwestie van zadel verbouwen Lachen De zweetbladen zijn 10 cm ingekort (waren extra lange zweetbladen. Ik leek wel een wuppie, kwam net met m'n benen onder het zweetblad uit) en ik heb nieuwe wrongen op het zadel laten maken. En nu zit het zadel ook voor mij heerlijk. Voorwaarde was voor mij alleen dat de inchmaat voor mij klopte.

Als de basis van het zadel gewoon goed is voor beide (goede kamermaat en goede inchmaat), kun je denk ik toch een hoop knutselen om het voor beide goed te krijgen.

kynshiri

Berichten: 2730
Geregistreerd: 01-09-06
Woonplaats: Mechelen

Re: Zadel moet passen op het paard en ruiter of......

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 12:41

ik zou geen van de twee nemen en naar een zadel dat perfect is voor beiden op zoek gaan. Tenzij het slecht passen met zekerheid op te lossen is door een bepaald onderleggertje ofzo

spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Re: Zadel moet passen op het paard en ruiter of......

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 15:04

Ik zou het geen van beide nemen. Er zijn nog genoeg andere zadels. Belangrijkst is de rug van het paard. Maar als jij slecht gaat zitten op een zadel is dat ook niet goed voor zijn rug, spieren en gewrichten.
Dan een barebackpad nemen Knipoog.

Anoniem

Re: Zadel moet passen op het paard en ruiter of......

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 16:38

Als je slecht zit zal een barebackpad ook niet helpen....

spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Re: Zadel moet passen op het paard en ruiter of......

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 19:26

[***] schreef:
Als je slecht zit zal een barebackpad ook niet helpen....


Maar als je niet in balans zit, lig je er wel heel makkelijk af. Je moet dus recht en rechtop zitten. Je zit dan een stuk beter dan op een zadel.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Re: Zadel moet passen op het paard en ruiter of......

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 20:20

Goed passend op het paard moet prioriteit no. 1 zijn.
Voor jezelf moet het gewoon wel lekker zitten, maar vooral passen. Ik zie nogal eens wat mensen op te kleine zadels zitten, waardoor ze niet in het midden, maar op de achterkant zitten. Is dit ijdelheid, dames Verward Knipoog
In zo'n geval kan een zadel goed op het paard liggen, maar als jij dus op de achterkant zit, kan ie er toch last van z'n rug door krijgen. Ofwel, het zadel moet ook MET ruiter nog goed liggen Pling .

Anoniem

Re: Zadel moet passen op het paard en ruiter of......

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 20:21

--> HAR

Odetje92

Berichten: 2683
Geregistreerd: 12-11-06
Woonplaats: Limmen

Re: Zadel moet passen op het paard en ruiter of......

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 20:36

Ben het helemaal met je eens, dat het zadel voor de ruiter en paard confortabel en goed passend moet zijn.
Mn verzorgpaard is een trekpaard en heeft een Torrowgood Maxam, super voor haar en lekker lichtgewicht.
Maar voor mij zit hij bagger, als ik dressuur rijd vliegen mn knieen omhoog door de vlakke kniewrongen en ik vind de zit veel te vlak

Ineke2

Berichten: 33180
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Zadel moet passen op het paard en ruiter of......

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 20:44

Ik doe geen concessies wat betreft een zadel...
Nu heb ik 2 zadels. Het dressuurzadel dat ik heb zit ik zelf erg lekker in, het vzh zadel ietsje minder, maar dat heb ik voor erbij.

Tot voor kort paste beide goed op mijn pony, maar omdat ik merkte dat het wat minder werd heb ik deze week de zadelmaker laten komen. Die veranderd ze (opvullen en bij 1 de singelstoot verleggen) zodat ze weer perfect liggen. En dan is het weer super Lachen

Anoniem

Re: Zadel moet passen op het paard en ruiter of......

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 20:46

QQQQ schreef:
Goed passend op het paard moet prioriteit no. 1 zijn.
Voor jezelf moet het gewoon wel lekker zitten, maar vooral passen. Ik zie nogal eens wat mensen op te kleine zadels zitten, waardoor ze niet in het midden, maar op de achterkant zitten. Is dit ijdelheid, dames Verward Knipoog
In zo'n geval kan een zadel goed op het paard liggen, maar als jij dus op de achterkant zit, kan ie er toch last van z'n rug door krijgen. Ofwel, het zadel moet ook MET ruiter nog goed liggen Pling .

Daarom moet een zadel ook voor het paard en de ruiter perfect zijn. Overigens, als de ruiter niet in balans zit, moet je dat denk ik niet met een zadel proberen op te lossen, dan lijken zitlessen mij een betere oplossing. Er van uitgaande (voor het gemak) dat een ruiter een goede, gebalanceerde, ontspannen zit heeft, rechtop zit, en ook zonder zadel geen moeite heeft om de balans te vinden, dan kun je op zoek naar een zadel wat voor jou en je paard perfect past, en dan doe ik geen enkele concessie. Mijn dieren verdienen het beste van het beste, ik wil ze langer hebben dan vandaag!

Monday

Berichten: 1276
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: @ Home

Re: Zadel moet passen op het paard en ruiter of......

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 21:00

Er zijn zo ontzettend veel zadels te koop dat er voor elke combinatie een zadel te vinden is dat 100% oke is.
Zelf had ik een Passier GG Extra en die lag goed op mijn paard, maar toch zat ik er niet optimaal op. Na heel lang volhouden en proberen mijn houding nog verder te verbeteren ben ik overgstapt naar een ander zadel. Ik rij nu met een KN Ouverture en het is zowel voor mijn paard (meer schoudervrijheid) en mijzelf (makkerlijker de goede houding) een enorme verbetering. Kort gezegd: ik zou geen concessies doen als dat niet hoeft.

hesterb
Berichten: 5
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Zadel moet passen op het paard en ruiter of......

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 21:05

Ik kies echt voor mijn paard, mijn pony heeft onwijse rugproblemen gekregen door een verkeerd zadel. Hierdoor kon ze zowat niet meer lopen. Ze had onwijse pijn. Gelukkig gaat het nu al 5 jaar goed, we waren er optijd bij. Maar ik zeg: Kies voor je paard, zonder een goed zadel beperk je hem in zijn bewegingen en er kunnen knelpunten ontstaan in de rug!!!

Anoniem

Re: Zadel moet passen op het paard en ruiter of......

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 21:10

Ja, maar vergeet daarbij jezelf niet, als jij niet goed zit, niet goed meegaat, te ver naar voren hangt of naar achteren, beperk je je paard net zo goed in zijn bewegingen, en ook dat veroorzaakt serieuze rugproblemen. Mijn devies: kies voor beide, doe geen concessies voor je paard en niet voor jezelf.

harnessmaker

Berichten: 1753
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: gelderland

Re: Zadel moet passen op het paard en ruiter of......

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 21:52

Daarom lever ik alleen maatwerk zadels.
Geen concessies! Niet voor paard en niet voor ruiter.
De enige concessie die je doet is in je financiële huishouding....
Maatwerk kost nou eenmaal meer dan confectie.

Nibbit

Berichten: 10431
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Zadel moet passen op het paard en ruiter of......

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 21:54

Het moet voor beide passen.

Anoniem

Re: Zadel moet passen op het paard en ruiter of......

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 21:56

harnessmaker schreef:
Daarom lever ik alleen maatwerk zadels.
Geen concessies! Niet voor paard en niet voor ruiter.
De enige concessie die je doet is in je financiële huishouding....
Maatwerk kost nou eenmaal meer dan confectie.

Dat weet je van te voren, toch? Het komt uit de lengte of de breedte, zo simpel is dat. Hoe lang gaan jouw zadels gemiddeld mee, Harnessmaker?