Randoll boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Toad

Randoll boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-06 17:29

Hoi,

Nu we echt op zadeljacht voor Odinn aan het gaan zijn, ben ik beland bij weer een ander zadel, en wel de boomloze Randoll.

Wie kan mij er meer over vertellen?
Heb je 2 maten? Zoals bij de Barefoot bijvoorbeeld maat 1 en 2?

Gaan ze lang mee? Veroorzaken ze geen drukplekken? Moet er een westernpad onder of kun je ook een Barefoot pad gebruiken?
Past het goed op een korte, smalle ijslander?
Vertel mij het liefst zoveel mogelijk over dit zadel Lachen

Alvast bedankt voor de info!

risje

Re: Randoll boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 19:16

Hoi!!

Ik heb zoals je wellicht al weet een randoll's zadel. Voor zover ik weet is hier maar 1 maat in. Ik heb een bruine, maar ze zijn ook in het zwart verkrijgbaar. De singelstoten zijn overigens lang, dus je moet er een dressur-singel op gebruiken. Mijn singel is 45cm....

Leira is vrij breed en rond gebouwd en haar past hij perfect.
Onze jonge merrie (net 3 maanden zadelmak) rijdt ik er ook mee sinds kort. Zij is veel smaller en fijner gebouwd en ook op haar ligt hij prima.
Ik heb hem vorige week voor het eerst gebruikt op Hera, onze "oude dame" en daar kan het wel op, maar vond ik hem niet ideaal liggen. Dit komt echter doordat zij veel "spitser" is en haar ruggengraat wat meer naar boven ligt. Als ik dubbele inlages in de pad zou doen zou dat probleem vermoedelijk opgelost zijn.
Zowel Leira als Raudhetta, onze jonge merrie, zijn vrij kort gebouwd. Over de ligging over het zadel ben ik dus erg tevreden.

Onder het zadel heb ik een HAF-pad. Deze zijn weliswaar erg prijzig, maar zijn dat geld zeer zeker waard. Aan de onderzijde zit een laagje sympanova en ik vindt dit erg fijn materiaal. Er zijn wel paarden die hier gevoelig voor zijn en die kunnen schuurplekken ervan krijgen. Bij al onze paarden heb ik er echter totaal geen last van. De inlages in deze hafpad kunnen eruit gehaald worden en er kan zelfs een extra paar bijgedaan worden.
Er zijn heel veel verschillende pads mogelijk. Deze HAF-pad is een zadelvorm en past heel mooi onder het zadel. Hij is er in verschillende kleuren (ik heb knalblauw), maar je hebt ook nog een andere vorm.
Daarnaast heb je de Grandeur pads en kun je een westernpad gebruiken. Er zijn ook nog speciale onderleggen van wol die met het zelfde principe werken, namelijk inlages waardoor de ruggengraat vrij ligt.
Westernpads vindt ik echter lang niet ideaal. Deze zijn namelijk een stuk langer en liggen verder naar achteren op de rug.

Voor voorbeelden kun je kijken op bijvoorbeeld: www.buitenzinnig.nl (daar heb ik mijn HAF-pad gekocht) of www.innovatack.nl of www.boomloosrijden.nl

Of het op een korte smalle ijslander past, waarschijnlijk wel, amar dit zul je moeten passen. Ik kan voor je kijken hoe het op de jonge ruin past die bij ons staat, hij is ook erg smal en vrij kort....

Zal ik dit weekend gaan testen;-)

Groetjes Jolanda

ps: wil je meer weten, roep maar!

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-06 20:31

Bedankt voor de info!
De pad die bij boomloosrijden beschreven staat kost 95 euro, die HAF pad kost ook zoiets dacht ik.
Het leuke van de HAF pad is dat je kleurtjes hebt.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-06 14:34

Niemand meer die zijn ervaringen wil delen?

SprinT_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 19:51

ik weet niet zal eens vrage an iemand die ik ken heeft er ook een

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 22:17

ik heb zelf eens op een Randoll's mogen zitten... ik schrok heel erg van de zitting... toen ik van het paardje van mijn stalgenootje afkwam, zag je een hele deuk waar ik had gezeten... Verdrietig

Verder vond ik het zadel wel lekker zitten, lekker zacht... Lachen Maar de zitting ben ik erg van geschrokken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 00:03

Is dat zo'n probleem dan? Dat de zitting ingedeukt is? Bij een nieuw zadel is de zitting inderdaad nog vrij dik en wordt na een aantal keer rijden wat dunner. Zolang je er een fatsoenlijke pad onder legt, de zweetplekken netjes zijn, en de ruggevraat vrij is, maakt het mij niet zoveel uit hoe het zadel eruit ziet Lachen

Ik heb zelf ook een Randolls voor erbij, momenteel uitgeleend aan Sylvia op Bokt. Heb hem zelf nu driekwart jaar ofzo. Heb hem na een vriendin gekocht die hem alweer 3 jaar heeft. Voor de goedkope prijs (320 euro) vind ik het best een goed zadel. Ik gebruikte er een gewone Grandeur onder met sympanova onderkant. Mijn vriendin gebruikt hem met westernpads. Het schijnt, dat hij ongeveer als een maat 1,5 zit als je vergelijkt met de Barefoot, ik weet wel dat mijn Randolls een stuk kleiner is dan een maat 2 van Barefoot western, die vind ik erg groot.

Ik gebruikte hem enkel voor mijn haflinger (bol en rond, heeft wel beetje schoft) daar lag ie best goed op. Maar zij is enorm breed op de schouders, dus ik had het probleem dat er vlak achter de schouder geen contact met de rug was, daar draagde hij dus niet. Heb nu een dressuurzadel en dat ligt wel goed Lachen

Wat wil je verder weten eigenlijk?

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-06 00:45

alles Haha!
Ik wil het zadel kopen als iedereen er goede ervaringen mee heeft, en ik het lekker vind zitten(en als het past uiteraard).
Ik ga binnenkort waarschijnlijk proefrijden op het zadel!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 11:42

Maya: Ja, ik vind dat een probleem.... bij mijn Torsion is dat absoluut niet zo (de deuk in de zitting), en ook bij het testzadel van Barefoot dat een stalgenootje had was ook geen deuk... Klinkt misschien kortzichtig, maar als de zitting (de seatsaver) al niet goed is, en makkelijk indeukt... hoe is het dan met de rest van het zadel? Of ik ben misschien gewoon verwend met de Torsion, kan ook... Haha!

Het paardje waar de Randoll's op lag heeft iig niet kreupel gelopen.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 13:28

Ik heb er ook een. Heel fijn ding. Ik heb ermee op een kwpn-er gereden en rij er momenteel mee op een gelder. Een hele tijd met een grandeurpad eronder gereden, maar dat vind ik echt een onding, dus nu heb ik zelf een soort onderlegger gemaakt met de inlages van de grandeur erin (want die zijn dan wel weer fijn, behalve dan dat je na een jaar wel weer aan nieuwe toebent omdat ze platter worden, moet nu ook weer nieuwe bestellen) en dan kun je daaronder gewone dekjes gebruiken. Beide paarden liepen er veel fijner onder en ik heb ook bijna nooit meer pijn mijn rug, hoe lang ik rijd.

Wel vind ik het meer een hele luxe barebackpad dan een echt zadel, maar dat is voor mij juist alleen maar een heel groot pluspunt. Met Torsion en Startrekk heb je wel meer een echt zadel onder je kont (barefoot zit er geloof ik net iets tussenin, maar daat heb ik geen ervaring mee)

Maar als je een ijslander hebt, is misschien dit zadel een veel betere optie.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-06 16:30

@ IcePrincess:
Dat zadel is mooi zeg! Maar nog niet uit volgens mij.
Ik heb zelf op een torsion en op een barefoot gereden, vond een barefoot heerlijk maar de torsion verschrikkelijk...

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 05:55

Ik zou zelf toch eerder voor een barefoot gaan, deze zijn kwalitatief veel beter en steviger. Verder is de zit van de barefoot ook dieper en heb je dus iets meer steun dan bij de randoll.