Welke zadels passen goed op Belgen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HannahFrouk

Welke zadels passen goed op Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-06 10:40

Hoi

Ik heb een Belgje van bijna 3 jaar oud. Ze loopt nog gewoon lekker in de wei natuurlijk, heb er nog niet opgezeten, en ben dat voorlopig ook nog niet van plan. Waarschijnlijk gaan we binnenkort eens beginnen met wat basistraining voor de kar, gewoon om haar wat te laten doen (want ze wil zo graag wat doen).

Ik wil wel graag eens horen van anderen die ook zo'n zwaar paard hebben, wat voor zadel ze daar eigenlijk op hebben? Hoe hebben jullie dat gedaan qua groei? Want ze zal nog wel een aantal jaren doorgroeien, breder en forser worden, .... en hoe dan met het zadel? Het lijkt me moeilijk om een goed passend zadel op zo'n vlakke rug te krijgen, een schoft heeft ze niet of nauwelijks, ze is helemaal plat van boven, en natuurlijk met een flinke buik eronder.

Als het eenmaal zover is, begin ik eerst wel met een boomloos zadel om mee te oefenen, maar om echt ritten mee te maken vind ik dat voor een jong paard (later) uiteindelijk toch niet ideaal, te weinig steun en bescherming voor de rug. Ik wil er dus wel een zadel met een boom op, of een westernzadel.

Dus, welke zadels bevallen jullie goed??? En waar hebben jullie die weg? En als we dan toch bezig zijn, hetzelfde geldt voor hoofdstellen en mentuig.

Mijn belgje is trouwens niet een van de allergrofste, ze past bijvoorbeeld nu nog steeds een "gewoon" extra full halster. Ik denk dat een grote maat hoofdstel wellicht nog wel gaat passen. Maar ze is wel nog duidelijk groeiende.

Micha

Re: Welke zadels passen goed op Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 11:26

Ja maatwerk... en op z'n minst waarschijnlijk een zadel dat op andere confectie maten is. Veel merken hebben wel wat maar het wordt niet in nederland aangeboden bij de reguliere zadelhandel.

cavaletti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 11:27

Massimo zadels, die zijn er speciaal voor gemaakt en is alle boommaten te verkrijgen. heb er al aantal verkocht voor belgen en shires, en is super

Micha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 11:38

ja ok maar met alleen de boommaat ben je er niet.... ook bij confectiewerk

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 12:07

Ik kan erover mee praten heb sinds 4 weken een belg van 3.5.
Ik heb al diverse zadels gevonden die zouden kunnen passen. Maar ik kom uit op zadels van slechte kwaliteit voor 200 euro. Maar ook op zadels vanaf 800 euro.
Ik weet in brabant wel een winkel die veel verkoopt voor deze paarden in normale prijsklasse.
Je mag me eventueel wel pben.

Micha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 12:31

Even een wijsheid: Zadels moeten drie basis kenmerken hebben aangaande kwaliteit

Kwaliteit van ontwerp
Kwaliteit van gebruikte materialen en
Kwaliteit van produceren

Ontbreekt het aan een van deze drie dan is een zadel gewoon onbruikbaar....... alleen jammer dat je er enige ervaring en kennis voor nodig hebt. Dit naast de pasvorm specifiek op je eigen paard.

Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat je moet weten waarvoor een confectie zadel is geproduceerd. Mist het echter een van de bovenstaande kenmerken dan is het gewoon geen zadel...

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 13:08

wij hebben een ardenner van 4 jaar, is vorig jaar ingereden, wij hebben voor haar een euroriding diamant gekocht, met boommaat 5. deze zijn er niet veel meer, maar die zijn dus superbreed. moet je even op zoek gaan naar 2e handse, wat tegenwoordig worden ze alleen nog maar tot bommaat 4 gemaakt geloof ik

Nadiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 13:13

Zadelmaker Tom v/d Brink uit Nijenveen.
Die heeft zelf ook koudbloeden en rijd daar ook op, dus die moet zeker een passend zadel voor je kunnen vinden/maken.
Hij komt in heel Nederland op afspraak.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-06 13:15

Laat er geen misverstanden over bestaan hoor, ik wil gewoon een GOED passend zadel op mijn Belgje. En heb daar uiteindelijk ook best een normale prijs voor over . Het gaat mij dus meer over wat goed bevalt!

Ik krijg zelf weleens het idee dat men van Belgen vindt dat je er alles maar op kan leggen, aan kan hangen, omdat ze alles zouden kunnen hebben (krijg in deze topic dat gevoel nog niet hoor! Tong uitsteken ). Maar juist een Belgenrug lijkt mij zelf heel kwetsbaar, juist omdat ze van zichzelf al zo groot en zwaar zijn en lang doorgroeien. Dus advies is heel welkom.

Er zou bij Rotterdam een fabrikant zitten die Westernzadels speciaal voor Belgen maakt. Iemand daarmee bekend?

Wat de 2 laatste reacties betreft (bedankt), ik ga even googlen, surfen ....
En PB-en.

Bedankt tot zover!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 15:20

Ik zou zelf een boomloos zadel (barefoot ofzo) nemen totdat ze helemaal is uitgegroeid. Zo'n zadel groeit ook mee in de breedte dus zo'n zadels blijft goed aansluiten. Ik heb er zelf ook eentje voor mn tinker. Daar was een boomzadel voor op maat gemaakt toen hij 3,5 was, maar een paar maanden later toen ik hem kocht was die alweer te krap. De barefoot die ik daarna heb gekocht heeft altijd goed gezeten, en ik heb sinds een paar maanden de westernversie ervan, echt heel fijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 15:21

ik had een thorrowgood griffin dressuurzadel erop liggen.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-06 16:33

MysticTinker schreef:
Ik zou zelf een boomloos zadel (barefoot ofzo) nemen totdat ze helemaal is uitgegroeid.

Ja, zoals ik al schreef lijkt een boomloos zadel (ik heb een Cheyenne) mij ook wel handig voor in het begin, om eens een rondje te stappen door de bak en een beetje te draven. Maar ik ben niet zo gek op boomloze zadels om langere ritten te maken.

Dus voor wat later als ze eenmaal uitgegroeid is (of misschien al iets eerder) wil ik erg graag wel een goed passend zadel met boom en kussens. Het zadel van mijn andere paard kan ik niet gebruiken want ... dat is een Arabier Tong uitsteken Haha! Clown

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 17:33

Ik dacht ook meteen aan boomloos Ja zeker tot wanneer ze volledig uitgegroeid is.

En anders zou ik zeker eens de adressen afgaan die hier al gegeven zijn van zadelmakers die hier ervaring in hebben Ja .

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 17:34

waarom geen wintec extra wijd proberen?

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 17:35

Ik rijd ook een trekpaard, die heeft een Torrowgood Maxam en past goed.
Wel handig als je naar een zadelmaker gaat dat die verstand heeft van trekpaarden.
Beter in een keer een goed zadel, scheelt je heel wat.

Hoop dat je wat vind;)

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-06 18:29

Tsjonge er zijn al meer merken voorhanden dan dat ik verwacht had.

Ben ik natuurlijk wel nieuwsgierig waarom jullie zadel (tuig) goed bevalt bij jullie Belg. En wat doen jullie ermee, dressuur, bosritten , .... kunnen jullie er iets meer over vertellen, over wat voor zadel het is, wat de voor/ en nadelen zijn? Is er ook iemand die weleens een sprongetje doet op z´n Belg (die van mij is gek op springen, mag ze van mij niet te veel, maar ze vindt het wel hartstikke leuk dus).

PS ik rijd zelf op m´n Arabier doorgaans meer dressuur, heb dan op hem ook een dressuurzadel (fijne lange zit). Voor in het bos heb ik een licht veelzijdigheidszadeltje en ik had dus een Cheyenne, maar die beviel helemaal niet zo geweldig op die Arabier (te groot, te lang voor zijn rug), dus die bewaar ik nu voor het begin met m´n Belgje. Met de Belg had ik meer bosritten in gedachten en heel af en toe een sprongetje. Zie haar nog geen Z/proefje doen Knipoog

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 20:48

ZoekStalling schreef:
Tsjonge er zijn al meer merken voorhanden dan dat ik verwacht had.

Ben ik natuurlijk wel nieuwsgierig waarom jullie zadel (tuig) goed bevalt bij jullie Belg. En wat doen jullie ermee, dressuur, bosritten , .... kunnen jullie er iets meer over vertellen, over wat voor zadel het is, wat de voor/ en nadelen zijn? Is er ook iemand die weleens een sprongetje doet op z´n Belg (die van mij is gek op springen, mag ze van mij niet te veel, maar ze vindt het wel hartstikke leuk dus).

PS ik rijd zelf op m´n Arabier doorgaans meer dressuur, heb dan op hem ook een dressuurzadel (fijne lange zit). Voor in het bos heb ik een licht veelzijdigheidszadeltje en ik had dus een Cheyenne, maar die beviel helemaal niet zo geweldig op die Arabier (te groot, te lang voor zijn rug), dus die bewaar ik nu voor het begin met m´n Belgje. Met de Belg had ik meer bosritten in gedachten en heel af en toe een sprongetje. Zie haar nog geen Z/proefje doen Knipoog

Even voor een nadelen van de Torrowgood Maxam: (+ is voordeel, - is nadeel)

+Licht van gewicht
+Makkelijk schoon te houden (kunstof met suede-look zitvlak en kniewrongen
+Past goed
-Erg vlakke zit, zelf vind ik diepere zit lekkerder
-Kniewrongen zijn ook vlak, met dressuur trekken mn knieen op.

De min punten zijn vooral voor mij wat nadelig, omdat ik anders gewent ben.
Ik dressuur en spring met haar en maak vaak buitenritten.
Springen vind ze geweldig, dus heb nu peesbeschermers en springschoenen aangeschaft:)

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 20:51

hmm moet zeggen die euroriding die wij hebben is echt toppie. heb m ook in het zwart voor mn tinker en echt super zadeltje. zit redelijk diep, zweetbladen zijn iets langer doordat ie naar dressuur neigt, maar ej kan er ok lekker mee springen en buitenrijden (gebruik ik m nu nog voor). redelijk veel kniewrong, dus veel steun. wel iets prijziger zadel

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 20:55

Sjintoo schreef:
waarom geen wintec extra wijd proberen?

ik heb een gewone wintec gehad met de breedste boom, een wintec wide heb ik gepast, zo ook een speciaal 'koudbloedzadel', een australian stock en verschillende westernzadels.
ik heb zelf in totaal 3 zadels gekocht en weer verkocht(was een duus geintje uiteindelijk) en ben uiteindelijke toch beland bij een barefoot cheyenne...
ik weet dat paree speciaal belgenzadels maakt, maar dit is helaas geen maatwerk en was voor toos ook niet passend( heeft een relatief hoge schoft voor een trekknol)....
als je een gewoon zadel wilt, ben ik bang dat je toch in het maatwerk uitkomt... ik heb daar ook nog naar geinformeerd, maar voor minder dan 1750,00 kon ik eigenlijk niets vinden.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-06 05:04

Een wintec voel ik wel wat voor eigenlijk. Als het goed past natuurlijk.

PB's kom ik nog op terug!