Lange Bokkers....bovenbeenlengte <=> inch maat zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

grobo

Lange Bokkers....bovenbeenlengte <=> inch maat zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-06 22:47

Wat is de verhouding tussen de bovenbeenlengte en de inch maat van een zadel?

Zelf ben ik ook niet 1 van de kortste...helaas....ben met rijlaarzen aan 2 meter.
Heb bij mezelf de bovenbeenlengte als volgt zittend op een stoel in een rechtelijn gemeten: van puntje van de knie, langs het midden van de zijkant van het bovenbeen tot het einde...kwam ik op ca.65 cm. (spijkerbroek taille maat is 34).

Heb jij ook ongeveer dezelfde maat dan wil graag het volgende weten:
- bovenbeenlengte, lichaamslengte;
- watvoor merk zadel en type;
- inch maat van de zadel.

Alvast bedankt.
(mocht je maat iets meer afwijken...dan plaats je die toch ook...wie weet komt er een vuistregel uit Clown )

Nouvel

Re: Lange Bokkers....bovenbeenlengte <=> inch maat zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 23:58

Het enige waar ik je mee kan helpen, dat toen ik een nieuw zadel kocht een aantal jaar terug, dat ze me een 18 inch aanraadde vanwege mijn beenlengte...
(omdat ik daar door mijn beenlengte beter in zou zitten dan in een 1,75 inch).

Dat zadel is een County Competitor, 18 inch dus.
Ik ben zelf ong. 1.76 lang, met vrij lange benen.
Mijn kledingmaat van gewone kleding is maat 38/40 en van rijbroeken maat 84.
(foto's in profiel)

Ik weet niet of je hier iets aan hebt, want jij bent nog een stukje langer...
maar even voor het idee... Knipoog

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 00:07

Ik denk dat je vooral moet kijken naar het type zadel. De inch maat zou volgens mij niet veel te maken moeten hebben met je beenlengte. Het ene type heeft gewoon langere zweetbladen dan de andere Lachen.

grobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-06 00:27

Zweetbladlengte zal ook wel iets van invloed zijn....maar dat ook nog te gaan vragen...
Ja, dus. Ja ..=> mocht je ook een reactie willen geven....en wie wil dat niet... zet er dan ook even bij als je standaard of extra lange zweetbladen hebt.

Op naar de vuistregel van bovenbeenlengte e.d. <=> inch maat merk zadel Clown

Akxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 00:52

Het beste advies is een zadel van Hulsebos of andere zadelmaker, zit zacht, wordt gevormd naar je beenlengte en achterwerk en passend gemaakt op je paard.
Echter een KN symfonie met 5cm verlengd zweetblad, of Passier Grand Gilbert 18 inch met extra lang zweetblad voldoen ook, en hebben standaard pasvorm voor de meeste paarden mits het een medium kamer heeft.

De meeste mannen zijn flink aan de maat, jammer alleen dat de praktijk wijst dat het derde been nogal te wensen over laat. Maar dat is weer een andere tak van sport Duivel Tong uitsteken

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 09:31

Ik heb lange zweetbladen... Knipoog

En het model van het zadel maakt ook wel uit, ook de inch maat, want als je alleen maar langere zweetbladen hebt is de kans nog groot dat je er met je knieën vooruit steekt... Clown
Vooral als je iets korter in je beugels zit (dat merk ik nu ik wat kleinere paarden rijd, dan heb ik bij een aantal zadels al snel dat mijn knieën voor het zweetblad uitsteken...)

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 10:48

Vaak wordt bij lange benen een 18" aangereraden. Vreemd want hoewel een 18"in z'n geheel inderdaad groter is en daarmee dus ook langere zweetbladen heeft kan het wel zo zijn dat je wat heupmaat betreft beter een 17" kan hebben.

Wij leveren maatwerk tot in ieder detail.
Dat betekend dat als je en 16"zadel zou bestellen met de lengte van een verlengd 18" zweetblad dat in princiepe moet kunnen.
Dit mits de verhoudingen normaal blijven en het bouw technisch mogelijk is.
DAN praat je over maatwerk.
het gegeven voorbeeld is natuurlijk wel heel extreem en niet veel voorkomend maar het gaat even over de mogelijkheden en dient daarmee dus als voorbeeld.
Laatst bijgewerkt door harnessmaker op 08-12-06 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Micha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 10:50

Dus gewoon goed laten aanmeten door een vakman....... en niet een zadel kopen uit voorraad van de ruitersportzaak/ zadelmaker (ook bij confectiezadels kan heel veel alleen valt er dan minder aan te verdienen).

Daarnaast is er ook gewoon de optie van maatwerk voor de ruiter (en paard) en de kosten hiervan zijn best goed te doen.. (maar ik kan niet in ieders knip kijken Knipoog ) Dan kan ineens een zadel met een zitmaat van 16 5/8" en een zweetbladlengte van 18" wel. Daarnaast is niet alleen de lengte van het zweetblad en zitmaat belangrijk maar ook de plek waar de wrongen geplaatst worden, breedte van de lepel, diepte van de zit, vulling van de zitting enz.. enz..

zazoeyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 11:01

Ik ben echter maar 1.68m maar mijn bovenbenen zijn destijds ook opgemeten(zelfde manier)puntje knie naar einde bibs en zijn 63cm..(altijd lastig qua verhouding van rest van mn lijf)
Kledingmaat is 38/40 en 65kg

Ik kom aan een springzadel van 18inch
Dressuurzadel heb ik een kieffer wien de luxe proff maat 1 dus een 17/17'5inch omdat ik daar ook qua bibs makkelijk inpas..

Echter is het wel zo dat mn knieen bij het dressuurzadel er altijd iets overheen komen maar ach,, dat maakt mij niet zoveel uit!!

Ik denk dat je gewoon wat zadels moet proberen,,succes OK dan!

Micha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 11:21

wampie schreef:

Nee, please.... proberen is om een indruk te krijgen van wat er mogelijk is en niet meer.... meten is weten.... en dan pas bestellen of kijken wat er is. Als je voor 2e hands gaat is dat natuurlijk anders maar bij nieuw moet het zo gaan. Uit het rek verkopen is iets kenmerkend voor nederlanders....... directe behoeftebevrediging?!

Maar gelukkig er zijn ook steeds meer mensen die meer kenis hebben en slimmer kopen (niet als aanval naar wampie maar algemeenheid!!)

zazoeyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 11:37

Micha schreef:
wampie schreef:

Nee, please.... proberen is om een indruk te krijgen van wat er mogelijk is en niet meer.... meten is weten.... en dan pas bestellen of kijken wat er is. Als je voor 2e hands gaat is dat natuurlijk anders maar bij nieuw moet het zo gaan. Uit het rek verkopen is iets kenmerkend voor nederlanders....... directe behoeftebevrediging?!

Maar gelukkig er zijn ook steeds meer mensen die meer kenis hebben en slimmer kopen (niet als aanval naar wampie maar algemeenheid!!)

Ben het wel met je eens hoor? Haha!

Maar ik vind voor mezelf gewoon belangrijk waar IK lekker in zit!! dus vandaar,, Bloos

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 12:18

Ik ben 1,85 en heb een hannover passier van 17,5 inc.
Op zich staat het niet verkeerd maar een 18 zou toch mooier staan.

Ik zou gewoon een goede zadelmaker laten komen en dan verschillende zadels passen. En als je genoeg geld hebt er 1 op maat laten maken.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 13:10

Ik ben 1.81m met lange bovenbenen. Hulsebos heeft mij een 18 inch aangeraden. Echter hadi k het idee dat ik toch iets schoof, maar ik dacht, dat zal wel aan mij liggen. Omdat mijn hulsebos inmiddels als decoratie aan de muur hangt moest ik een ander zadel. Dat is een ouder imperial zadel geworden, 17,5 inch, maar wel met langer zweetblad. en hey, nu opeens kan ik wel goed in het diepste punt zitten.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 13:33

#Ymke# schreef:
Ik ben 1.81m met lange bovenbenen. Hulsebos heeft mij een 18 inch aangeraden. Echter hadi k het idee dat ik toch iets schoof, maar ik dacht, dat zal wel aan mij liggen. Omdat mijn hulsebos inmiddels als decoratie aan de muur hangt moest ik een ander zadel. Dat is een ouder imperial zadel geworden, 17,5 inch, maar wel met langer zweetblad. en hey, nu opeens kan ik wel goed in het diepste punt zitten.

hmm, balen van je Hulsebos...

Maar dat in het diepste punt zitten, ligt dat aan de ich maat of aan het model van het zadel?
Ik schuif nl. in m'n KN ook steeds naar voren en in m'n County niet... Verward

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 14:00

misschien aan beide. ik weet wel zeker dat het niet goed is dat je schuift. Ik kan nu gewoon meezitten met m'n paard ipv erachter of ervoor.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 14:09

Er rijden heel veel mensen in te kleine zadels; als je broekmaat 34 (spijkerbroekenmaat!) hebt, zit daar een achterwerk in voor minimaal maat 18 inch. Ik heb ook erg lange dijen, b.v. de Kieffer Bavaria is daar speciaal voor.
Een dressuurzadel met rechte zweetbladen moet je in elk geval vermijden, dan zit je op je kruis of je knieen steken over de wrong heen; gewoon verkeerd model dus.
De "oude" dressuur Stubbens hebben een iets naar voren gericht zweetblad, ik heb een Stubben uit 1971 en die past geweldig.
Elk goed merk zadel kun je met langere zweetbladen bestellen hoor.
Net zo lang zoeken tot je een zadel hebt waarvan je zegt: "YES!!!!" ik zit lekker! Merk en leeftijd zijn dan niet belangrijk, het moet A: goed op je paard liggen en B: je moet er zelf lekker in zitten.
Ik rijd buitenuit in een Stockzadel, 19 inch en kom na 4 uren fluitend thuis. Mijn broekmaat is 33 en ik ben 1.78.
SUCCES met zoeken!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 14:56

TS is man, dus die spijkerbroekmaat 34 is niet zo vreemd Haha!

Zelf ben ik 1.72 m., maat 38, spijkerbroekmaat 28/29, heb eigenlijk best korte beentjes maar m'n bovenbenen zijn relatief lang. Voor mij is de KN 45 cm de perfecte maat, maar ik heb zelfs een hele tijd in een 47 cm gereden... da's meer dan 18 inch en zat perfect!

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 15:00

ik ben (bijna) 1.80, maat 36, lengtemaat 34.
mijn bovenbenen heb ik gemeten van net boven mijn knie, en dan aan de binnenkant van mijn been. Dat is 30 cm.
Als ik het meet op jouw manier is het ong. 60 cm.

ik rijd met een barefoot zadel maat 2, ik heb geen idee hoeveel inch dat is.. :s

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 15:05

er zijn veel zadelmerken met een extra lang zweetblad.

ik ben 1.80 en heb nou een kentaur met extra lange zweetbladen. had nooit last van andere zadels, maar het paste niet goed meer op mijn paard.

ben toen met mijn paard wezen passen en die mensen zeiden, goh wat denk je van extra lange zweetbladen. ik ging er op zittenen het zit wel beter. mijn knie valt nu op de plaats waar de kniewrong hoort. vroeger gewoon een stukje eronder.

volgens mij heb ik een kentaur artemis II, maar dat zal ik nog ff opzoeken. niet reuze reuze duur (€ 800,-) en bevalt super

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 19:34

Hoi,
Ik ben 1.83m, heb voor zowel Yetse als Wilfried een 18 inch zadel. Wat ik zeer belangrijk vind, is de lengte van de zweetbladen. En dan nog met name de wrong, deze moet zeer dun zijn, aangezien met lange bovenbenen en dikke wrongen je onderbenen automatisch naar binnen draaien, wat je zithouding zeer zeker niet ten goede komt. Hier heb ik dus bij aanschaf van mijn zadels goed op gelet. Voor Wilfried heb ik een op maat VERMAAKT zadel van Hulsebos (hier heb ik genoeg over gezeverd Bloos ), aan dit zadel zitten zeer dunne wrongen, maar extra lange zweetbladen.
Voor Yetse heb ik een Kieffer Lech Professional, deze heeft lange zweetbladen en dunne 'banaantjes' als wrongen. Eigenlijk zou een Kieffer Wien nog beter zijn, deze heeft nog dunnere wrongen als de Lech. Een goed zadel is een zadel dat past op je paard, uiteraard heb je als ruiter je voorkeuren, maar dat mag nooit uitstijgen boven de behoeften en pasvorm van je paard.

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 20:01

Yetse schreef:
Een goed zadel is een zadel dat past op je paard, uiteraard heb je als ruiter je voorkeuren, maar dat mag nooit uitstijgen boven de behoeften en pasvorm van je paard.

Dat is ook wel een beetje zo maar ik vind dat het voor beide comfortabel moet zijn, als jij niet lekker kunt zitten in je zadel. Kan het zijn dat je niet geheel mee kan gaan met de beweging van het paard. En daar ondervind het paard dan weer problemen van. Net zo als je gaat schuiven in je zadel, is ook heel vervelend voor het paard omdat ze het al voelen als je ook maar 1cm gaat verzitten.

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 20:22

@SwitchX: helemaal mee eens, maar hoe vaak lees je niet over alleen maar de persoonelijke voorkeuren van de ruiter? Den een vindt dit lekker zitten, de ander dat. Zonder daarbij de pasvorm voor het paard in acht te nemen. Tuurlijk mag je niet schuiven in je zadel, daarmee hinder je je paard alleen maar. Maar er wordt tegenwoordig te vaak gelet op de zitting (en het model) van het zadel en daarbij wat de voorkeur is van de ruiter "want die zit zo lekker". Dat vind ik persoonlijk erg jammer.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 21:24

Ik ben 1.83, (dun) én lange benen.
Ik heb in allebei mn zadels 17.5 inch, zit prima!
Vind wel dat ik nu in mn Ainsley's beter oog dan in mn vorige zadel, een KN, die had minder lange zweetbladen.

Saroosh_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 00:25

Is de Prestige Leonardo niet iets voor je?
Had het geloof ik vorig jaar gevraagd aan een webwinkel..
En ik geloof dat hun iemand hadden daar (oomit), en die was 1,95 zonder laarzen, niet mollig/dik, ideaal, maar lang.
Ze had een 17,5 inch gepast, wat nog iets krapachtig was, voor der..
Ze hebben best wel lange zweetbladen, en daardoor ging ze ervandoor met een 18 inch. Lachen
Alles van het zadel is verzacht, de kniestukken, zitten heerlijk, de kussens zijn comfortabel voor het paard, en de zitnaad, is vrijwel zacht en diep, maar dat valt tóch nog wel wat mee (dat van diepe zit)
Ik kan je wel zeggen dat hij HEEL ERG MOOI(!!!!!!) oogt, een dressuurzadel, maar de prijs is bijna €2000,- *krijgt het heet*.

Foto:

Afbeelding

Prestige Leonardo (art.no.: 00124)

dressuur
diepe, zachte zit
flexibele zadelboom (bewegingsvrijheid)
laat het paard toe elastisch te lopen
extra breed kanaal voor wervelkolom, bescherming voor de rug van het paard
levenslange garantie op zadelboom
geheel compleet incl. beugels, riemen en singel
€ 1999.00

Ik hoop dat ik je hiermee vrijwel heb geholpen Lachen