Dressuurzadel of Veelzijdigheidszadel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

UniqueFellow

Dressuurzadel of Veelzijdigheidszadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-06 14:47

Hallo..
Ik zit eraan te denken een nieuw zadel aan te schaffen.
Ik ben bij een erkende winkel geweest en deze meneer komt volgende week zadels passen.
Toen ik bij hem kwam heb ik gezegt dat ik op zoek ben naar een dressuurzadel omdat ik ook dressuur wil gaan rijden.
Hij raadde me dit af omdat ik nog een jong paard heb (hij moet nog starten). Mijn paard is echt heel braaf en gooit alleen heel af en toe een keer zijn 'kont' iets omhoog bij wijze van protest, niet bokken of stijgeren of iets dergelijks.
Hij zei dat ik beter kon kiezen voor een veelzijdigheidszadel omdat je daarin beter kunt zitten, je zou meer steun hebben omdat je met je knieen kon klemmen, bij een dressuurzadel liggen je benen veel rechter (om het zo maar te zeggen..) en heb je wrongen waardoor je je benen niet op kunt trekken (iets wat je snel doet als je echt wilt klemmen..)
Wat is jullie ervaring hiermee?
Klopt het inderdaad dat een bok (mocht het ooit voorkomen) inderdaad niet goed uit te zitten is in een dressuurzadel?
En dat je steviger zit in een veelzijdigheids of springzadel?
Alvast bedankt!

dondeyne

Re: Dressuurzadel of Veelzijdigheidszadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 14:48

Ik heb bij mijn paard inrijden meteen een dressuurzadel gekocht en zij was zeker niet de makkelijkste maar nooit problemen mee gehad door het zadel! Misschien dat je net iets steviger zit door de wrong van het veelzijdigheidszadel maar als je een goede zit hebt, zou het niet veel mogen schelen denk ik Lachen

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 14:54

Ondanks het feit dat ik vooral recreatief rijd, heb ik ook een dressuurzadel gekocht.
Ik kan er gewoon prettiger in zitten dan in een veelzijdigheid.
Omdat ik wel enigzins onzeker ben heb ik wel een zadel met dikke kniewrongen genomen, dat geeft mij net wat meer vertrouwen, mocht ze een keer een rare actie uithalen Knipoog

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 14:57

Je moet gaan voor hetgeen jij lekker inzit! ik rijd mijn haf, vanaf het begin met een dressuur en mij krijgt hij er niet meer af hoor!............... Aan ieder zadel wen je, maar ik zou niet een 'nieuw' vzh zadel kopen als je misschien over een jaar toch weer een dressuur wilt!

Jett_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 14:59

Toen ik met mijn jonge begon heb ik eerst een half jaartje met een vzh gereden! Ben na ongeveer half jaartje wel overgestapt op een dressuurzadel! Ik denk dat het opzich weinig uitmaakt, je moet doen waar jij je het prettigst op voelt! Suc6 met je keuze!

UniqueFellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-06 15:00

Het word sowieso een 2e handszadel, omdat ik liever een 2ehands kwaliteitszadel koop dan een nieuw zadel met mindere kwaliteit. En de kwaliteitszadels zijn nieuw voor mij niet betaalbaar. Ik denk dat ik ook voor een dressuurzadel ga omdat ik toch zeker weet dat ik met de dressuur verder wil..
Bedankt voor de reacties tot zover Lachen

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 15:03

ik zit muurvast in mijn dressuurzadel en de mijne durft haar kont ook wel eens hoog opgooien Lachen

lytse2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 15:03

Ga kijk wat het lekkerste zit wij zijn begonnen met dressuur maar hebben nu ook veelzijdigheidszadel komt omdat ik niet lekker kan rijden met het dressuur. Bekijk wat je zelf lekker vind en belangrijkste dat het goed op je paard ligt.

Jonge_Monte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 15:04

Ik zou idd in jou geval kijken voor een dressuurzadel.
Zeker ook omdat je wedstrijden gaat rijden.
Maar let op, als je paardje nog in de groei is dan zou ik niet gelijk een grote uitgave doen, want als hij/zij is uitgegroeid kan het zijn dat je toch weer een andere maat zadel nodig hebt.
Dan zou je weer opnieuw een zadel aan moeten schaffen.
succes

Jonge_Monte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 15:05

oh ja en zorg dat hij altijd boven op zijn rug geen drukkingen gaat geven op zijn spieren Knipoog

UniqueFellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-06 15:12

bedankt voor alle reacties! Met dat goed passen van het zadel moet het op zich wel goedkomen, want er komt wel een vakman op stal die al jaren in het vak zit..vandaar dat ik ook nogal schrok van zijn aanbevelingen...ik ga ze gewoon proberen en we zien het wel...Bedankt!

Jonge_Monte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 15:17

ook al heb je een vakman, hij kan niet bepalen dat je paardje niet zo hard moet groeien Knipoog
Hou tijdens de groei altijd de rug in de gaten, dan kan je het zadel weer aan laten passen.
heel veel succes Knipoog
Je maakt in ieder geval een goede keuze om er een vakman bij te halen. Haha!
Paarden in de groei is altijd erg moeilijk, zo ligt het zadel goed en 2 maanden verder ligt het voor geen meter. Nagelbijten / Gniffelen
Ik heb hetzelfde probleem Knipoog

naresha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 16:10

Als je alleen dressuur wilt gaan rijden is het verstandig om een dressuur zadel te kopen, maar als je ook wil gaan springen dan zou ik voor een veelzijdigheid kiezen, ik heb een dressuur én een vhz maar ik heb nu niet het idee dat ik beter of steviger zit in een vzh..
Als je paard straks lekker loopt en het jeugdige is er het meest af dan kun je als nog een dressuur kopen.. nee als je alleen dressuur wilt zou ik voor dressuur kiezen Knipoog

barlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 11:03

Ik zat zelf gelijk tien keer beter op een dressuurzadel. Afgod

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 12:49

Ik heb in exact dezelfde situatie gezeten! Toen ik mijn jonge paard nog maar pas aan het inrijden was, moest ik een ander zadel. Ik heb ook lang getwijfeld tss een dressuurzadel en een vhz. De man van de ruitersportzaak raadde me ook de vhz aan, ivm bokken. Ik heb die toen ook genomen. Het was trws een Kieffer Garmisch. Op zich best wel een fijn zadel, maar niet te vergelijken met de KN's waar ik daarvoor altijd op gereden heb. Kieffer werd te klein en toen ben ik direct weer overgestapt op een dressuurzadel. Dit keer een Schumacher (KN paste niet op mijn arab). Ik zit gewoon 20x beter in een dressuurzadel!
En wat de hoge bokken (jaja, die van mij kan er wat van Whoosh! ) betreft: ik kan ze minstens even goed uitzitten als op een vhz.
Mijn advies: kies een zadel uit waar je écht goed en fijn op kan zitten. Als jij veel liever op een dressuurzadel zit dan moet je hem gewoon nemen. Weet je, als je paard echt rot begint te bokken dan kan je er nog van af vallen, ongeacht welk zadel je hebt.

Boev

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 12:56

Je moet natuurlijk kiezen wat er goed bij je past, maar ik zou toch gaan voor een veelzijdigheidszadel.
Vooral in de lagere klasses heb je echt nog geen dressuurzadel nodig en met een VZH zadel kan je ook een keer een klein sprongetje maken. Dat is voor je paard ook leuk voor de afwisseling.
Ander voordeel van een VZH zadel vind ik dat je beugels wat korter zijn. Mocht je paard dan een keer bokken, dan kan je er als het ware boven gaan staan. Je kan het dan makkelijker uitzitten. Bovendien heb je meer steun aan je beugels omdat je er meer druk op kan zetten als het nodig is.

Zelf heb ik ook een VZH zadel . Een dressuur zou ik ook nooit willen omdat mijn paard en ik een stukje door het bos rennen of een kruisje springen ook leuk vinden voor de afwisseling, dus dan is een VZH zadel het makkelijkste. In de proef (Z2) rijd ik ook gewoon met VZH zadel en dat geeft absoluut geen problemen.

henrib

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 12:58

ach jah wat betreft die bok, das verschillend per mening...
het ligt ook aan je paard etc..

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 13:04

Toen ik dit paard kocht zat er een dressuurzadel bij. Deze heb ik 1,5 jaar gebruikt, ook af en toe een klein sprongetje. Toch merkte ik dat dat niet echt lekker ging. Nu kreeg ik een veelzijdig aangeboden dus heb ik allebei

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 14:22

Ik heb nu beide Knipoog

Maar toen ik mijn pony ging inrijden had ik alleen een dressuurzadel. Dat paste, werd opgevuld zodat het super op zijn rug lag. Ik zit hier heel stevig in Ja
Na een half jaar werd het zadel nagekeken en werd er wat veranderd aan het opvullen en lag hij weer prima.

Dus gewoon regelmatig de zadelmaker langs laten komen (met een jong paard in de groei toch zeker eens per half jaar tot een jaar)

Nu 1,5 jaar later na de laatste opvulbeurt heeft hij ze gisteren weer meegenomen om ze te veranderen (mijn vzh en drs allebei).

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 14:28

mmm, persoonlijk heb ik liever een dressuurzadel...daar kan ik ook net zo goed, zo niet beter bokken etc op uitzitten als op een veelzijdigheid ....

soubieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 19:47

sorry, had bericht verkeerd gaplaatsd Clown

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 21:41

Het ligt er ook maar net aan wat voor dressuurzadel je hebt.
Ik zit zelf als een huis in mijn zadels maar ik reed pas een paard voor iemand anders en daar lag wel een dressuurzadel op maar ik had absoluut geen stevigheid, helemaal niet toen ie aan de haal ging en een paar bokken gaf!

Dus probeer een aantal zadels en kijk dan waar je t stevigst in zit.