bitloos hoofdstel, voordelen&nadelen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ElsjeBrab

bitloos hoofdstel, voordelen&nadelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-06 10:35

Ik wil graa met een bitloos hoofdstel gaan rijden,
omdat mijn pony de hele tijd met haar bit bezig is (en omdat het mij persoonlijk ook veel fijner lijkt als ik een pony zou zijn).

Wat zijn de voor & nadelen hiervan
& hoe duur is het ongeveer?

Miepietjeeh

Re: bitloos hoofdstel, voordelen&nadelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 18:15

uiteindelijk vind ik dat een pony niet gek moet doen met een bit in.. Maar als je een keer wilt proberen, probeer met een Cross-Rope Bridle...

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 18:24

EsmeraldaP

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 19:59

ik ga dit even volgen, ben wel benieuwt

ElsjeBrab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-06 20:11

Miepietjeeh schreef:
uiteindelijk vind ik dat een pony niet gek moet doen met een bit in.. Maar als je een keer wilt proberen, probeer met een Cross-Rope Bridle...

Okee dankje.
Waarom zou een pony niet gek moeten doen met een bit in? Persoonlijk lijkt het mij ook niet zo heerlijk zitten. Het is niet mijn paard & de eigenaar zegt dat het hoofdstel goed zit (dus niet te strak enzo). Met mijn vorige verzorgpaard ging bitloos (maar met stalhalster) erg goed, alleen heb ik gehoord dat met stalhalster rijden niet zo goed is, dus vandaar dit topic.
Maar ik ga wel even zoeken dan!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 20:56

Ik heb een biothane hoofdstel en ben daar heel blij mee. Hij kan zowel als crosslink (gekruist) als als side pull. De side pull vind ik het prettigst, daarmee komen de hulpen het beste over.
Het voordeel aan deze side pull vind ik dat het neusgedeelte zacht is (ik heb er nog een extra bontje omheen) De meeste side pulls hebben een touwtje of een hard, smal stukje leer over de neus.
Ze zijn alleen niet goedkoop, maar voor dat geld heb je zeker wat. Het materiaal is ook fijn, heel sterk, veel sterker dan leer en makkelijk in onderhoud.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 21:43

Ik volg dit topic even. Lachen Ik wil ook graag bitloos gaan rijden. Er zijn blijkbaar erg veel bitloze hoofdstellen, maar ik weet er verder niets van, kan iemand een beetje uitleggen welke er zijn e.d. ( mag ook in pb Lachen ) En hoe duur is een bitloos hoofdstel gemiddelt??

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 21:51

Dat zou ik ook wel willen weten,
Hoe duur is zo een hoofdstel gemiddelt?
Zelfde als andere, of duurder?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 21:57

Kijk even in dit topic
viewtopic.php?f=34&t=593104&hilit=

Qua prijs zijn er heel veel verschillen, net als bij gewone hoofdstellen. Het verschil zit hem vaak in het gebruikte materiaal of in de merknaam. Maar over het algemeen zijn ze allemaal goed, het is maar net wat je wil, hoeveel je te besteden hebt en welke eisen je stelt

Miepietjeeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 17:54

ElsjeBrab schreef:
Miepietjeeh schreef:

Okee dankje.
Waarom zou een pony niet gek moeten doen met een bit in? Persoonlijk lijkt het mij ook niet zo heerlijk zitten. Het is niet mijn paard & de eigenaar zegt dat het hoofdstel goed zit (dus niet te strak enzo). Met mijn vorige verzorgpaard ging bitloos (maar met stalhalster) erg goed, alleen heb ik gehoord dat met stalhalster rijden niet zo goed is, dus vandaar dit topic.
Maar ik ga wel even zoeken dan!

Ik vind persoonlijk dat een paard in principe met beide goed moet lopen, natuurlijk vind het ene paard het ene wat fijner zitten dan het andere.. Maar omdat je zegt dat je pony een beetje vervelend is met het bit in, vind ik zelf dat je juist hierop moet doorpakken. Zo heb ik ook hetzelfde probleem als jou gehad. De pony vond het bit echt typisch verschrikkelijk, maar rijd er nu prima mee. Inderdaad zal een bit wel niet fijn zitten voor een paard.

Maar het is altijd het proberen waard!
Succes...

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 19:38

Maar waarom moet een paard met bit kunnen lopen Verward

Miepietjeeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 20:05

Dat is echt mijn mening hierover, de één kan de tegenovergestelde mening hebben, zo denk ik erover... Want met het bit in ben je veel consuquenter met je handen en houd je veel meer rekening met het gevoel in de mond van het paard.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 20:05

idd, als een paard dat niet fijn vind. Verward je doet je paard er geen plezier mee

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 20:17

Voor dressuur wedstrijden moet het, maar als je toch geen dressuur wedstrijden rijdt zie ik niet waarom je paard perse met bit gereden moet kunnen worden

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 20:17

Also jemet eenbit het gevoel van een paard meerekent, Sorry,maar datvindik een nutteloze opmerking

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 20:20

als je weet dat een paard het niet fijn vind en je rijd toch geen wedstrijden... wel, ja dan wel...

_elske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 20:22

Ik rijd ook bitloos, ik heb een leren hoofdstel in het cook-model. Dus de keelriem aat gekruist over de kaak naar de teugels toe. Hetzelfde principe als de crosslink die Lenneke beschreef. Ik heb hem bij www.equihof.be vandaan, maar hij is op beel meer plekken te koop. Hij is merkloos, dus voor 45 euro had ik 'em, terwijl de echte Cook bijna 100 euri kost!

Miepietjeeh schreef:
Dat is echt mijn mening hierover, de één kan de tegenovergestelde mening hebben, zo denk ik erover... Want met het bit in ben je veel consuquenter met je handen en houd je veel meer rekening met het gevoel in de mond van het paard.

Ik denk dat je je hier niet genoeg in verdiept hebt om dit zomaar op te schrijven. Het klopt namelijk in de meeste gevallen ook niet. Ook bitloos houd ik rekening met mijn hand. Niet te hard, niet te zacht... Gewoon constante aanleuning, zodra ik zelf 'na ga geven' volgt mijn paard wel Haha!
Het fijne van een bitloos hoofdstel vind ik dat als je geen druk op je teugels zet je paard er ook gewoon geen last meer van heeft (net alsof hij een halster omheeft). Als je met bit helemaal ontspant kan je je paard niet volledig belonen; het bit blijft daar altijd zitten. Misschien dat dat jouw paard daar nu genoegen mee heeft genomen, maar niet alle paarden zijn daar zo gemakkelijk in. Bovendien: Waarom zou je er een bit in hanegn als het bitloos net zo goed, of zelfs beter gaat? Dan ben je jezelf gewoon aan het tegenwerken.

@TS: Ik zou gewoon eens wat gaan uitproberen. Misschien een keer een hofdstel lenen van iemand? of zelf aan de knutsel gaan? uitproberen kan nooit kwaad toch? Haha!

Miepietjeeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 22:14

_elske_ schreef:
Ik rijd ook bitloos, ik heb een leren hoofdstel in het cook-model. Dus de keelriem aat gekruist over de kaak naar de teugels toe. Hetzelfde principe als de crosslink die Lenneke beschreef. Ik heb hem bij www.equihof.be vandaan, maar hij is op beel meer plekken te koop. Hij is merkloos, dus voor 45 euro had ik 'em, terwijl de echte Cook bijna 100 euri kost!

Miepietjeeh schreef:

Ik denk dat je je hier niet genoeg in verdiept hebt om dit zomaar op te schrijven. Het klopt namelijk in de meeste gevallen ook niet. Ook bitloos houd ik rekening met mijn hand. Niet te hard, niet te zacht... Gewoon constante aanleuning, zodra ik zelf 'na ga geven' volgt mijn paard wel Haha!
Het fijne van een bitloos hoofdstel vind ik dat als je geen druk op je teugels zet je paard er ook gewoon geen last meer van heeft (net alsof hij een halster omheeft). Als je met bit helemaal ontspant kan je je paard niet volledig belonen; het bit blijft daar altijd zitten. Misschien dat dat jouw paard daar nu genoegen mee heeft genomen, maar niet alle paarden zijn daar zo gemakkelijk in. Bovendien: Waarom zou je er een bit in hanegn als het bitloos net zo goed, of zelfs beter gaat? Dan ben je jezelf gewoon aan het tegenwerken.

@TS: Ik zou gewoon eens wat gaan uitproberen. Misschien een keer een hofdstel lenen van iemand? of zelf aan de knutsel gaan? uitproberen kan nooit kwaad toch? Haha!

Het kan nooit kwaad als je iets uitprobeerd, maar als je pony zelf niet zo heel erg goed op het bit reageerd, weet je ook niet snel wat je te wachten komt te staan als je bitloos gaat rijden. Zo heeft de eigenaresse van mijn verzorgpaard het mij ook verteld.

(Zij heeft zelf jarenlang in de Z gereden in allerlei discipline's, ze werkt onderhand bij het paardenblad Bit, maar ook bitloos kan goed zijn!)

Succes met uitproberen...

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 22:15

Miepietjeeh schreef:
Het kan nooit kwaad als je iets uitprobeerd, maar als je pony zelf niet zo heel erg goed op het bit reageerd, weet je ook niet snel wat je te wachten komt te staan als je bitloos gaat rijden. Zo heeft de eigenaresse van mijn verzorgpaard het mij ook verteld.

Veel paarden die 'moeilijk' te rijden zijn met bit reageren beter op bitloos

Miepietjeeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 22:19

Lenneke_ schreef:
Veel paarden die 'moeilijk' te rijden zijn met bit reageren beter op bitloos

Dat verschilt per paard naar mijn idee.. Bitloos is helemaal niet verkeerd, het is allemaal uit te proberen, maar zo gaan mijn gedachten en geveol erover... Niks aan te doen.. Maar misschien kan het zijn dat het paard er enorm goed op reageerd, maar zo heb ik het in het verleden niet gezien.

Bij die andere pony die vrij vervelend deed met het bit, hebben we een aantal keer bitloos laten rijden zonder enkel probleem maar hebben hem ook zo bereden dat hij ook prima met bit kan rijden.

ElsjeBrab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-06 09:43

Miepietjeeh schreef:
Bij die andere pony die vrij vervelend deed met het bit, hebben we een aantal keer bitloos laten rijden zonder enkel probleem maar hebben hem ook zo bereden dat hij ook prima met bit kan rijden.

Waarom dan toch weer met bit proberen als het bitloos ook zonder probleem gaat?
Vinden jullie een bit dan niet een klein beetje zielig?

Miepietjeeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 14:49

ElsjeBrab schreef:
Miepietjeeh schreef:

Waarom dan toch weer met bit proberen als het bitloos ook zonder probleem gaat?
Vinden jullie een bit dan niet een klein beetje zielig?

Ik zie het zo, je kunt met zadel maar ook zonder zadel rijden, je kunt met bit, maar ook zonder bit rijden.. Vergelijk eens als je zonder zadel rijd en met zadel, wat doe jij liever? Ik bedoel, je kunt moeilijk op concours gaan zonder zadel? Right?
Ik vind het bit niet zielig, maar wel wanneer het een verkeerd, pijnlijk bit is.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 16:10

Ik rij liever met zadel ja, maar liever zonder bit. Ik vind dat totaal niet te vergelijken.

soubieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 19:48

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 21:43

Je kan ook met slof rijden, maar als dat niet nodig is doe je dat toch ook niet.
Om maar iets geks te noemen