Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Miepietjeeh schreef:uiteindelijk vind ik dat een pony niet gek moet doen met een bit in.. Maar als je een keer wilt proberen, probeer met een Cross-Rope Bridle...
ElsjeBrab schreef:Miepietjeeh schreef:uiteindelijk vind ik dat een pony niet gek moet doen met een bit in.. Maar als je een keer wilt proberen, probeer met een Cross-Rope Bridle...
Okee dankje.
Waarom zou een pony niet gek moeten doen met een bit in? Persoonlijk lijkt het mij ook niet zo heerlijk zitten. Het is niet mijn paard & de eigenaar zegt dat het hoofdstel goed zit (dus niet te strak enzo). Met mijn vorige verzorgpaard ging bitloos (maar met stalhalster) erg goed, alleen heb ik gehoord dat met stalhalster rijden niet zo goed is, dus vandaar dit topic.
Maar ik ga wel even zoeken dan!
Miepietjeeh schreef:Dat is echt mijn mening hierover, de één kan de tegenovergestelde mening hebben, zo denk ik erover... Want met het bit in ben je veel consuquenter met je handen en houd je veel meer rekening met het gevoel in de mond van het paard.
_elske_ schreef:Ik rijd ook bitloos, ik heb een leren hoofdstel in het cook-model. Dus de keelriem aat gekruist over de kaak naar de teugels toe. Hetzelfde principe als de crosslink die Lenneke beschreef. Ik heb hem bij www.equihof.be vandaan, maar hij is op beel meer plekken te koop. Hij is merkloos, dus voor 45 euro had ik 'em, terwijl de echte Cook bijna 100 euri kost!Miepietjeeh schreef:Dat is echt mijn mening hierover, de één kan de tegenovergestelde mening hebben, zo denk ik erover... Want met het bit in ben je veel consuquenter met je handen en houd je veel meer rekening met het gevoel in de mond van het paard.
Ik denk dat je je hier niet genoeg in verdiept hebt om dit zomaar op te schrijven. Het klopt namelijk in de meeste gevallen ook niet. Ook bitloos houd ik rekening met mijn hand. Niet te hard, niet te zacht... Gewoon constante aanleuning, zodra ik zelf 'na ga geven' volgt mijn paard wel
Het fijne van een bitloos hoofdstel vind ik dat als je geen druk op je teugels zet je paard er ook gewoon geen last meer van heeft (net alsof hij een halster omheeft). Als je met bit helemaal ontspant kan je je paard niet volledig belonen; het bit blijft daar altijd zitten. Misschien dat dat jouw paard daar nu genoegen mee heeft genomen, maar niet alle paarden zijn daar zo gemakkelijk in. Bovendien: Waarom zou je er een bit in hanegn als het bitloos net zo goed, of zelfs beter gaat? Dan ben je jezelf gewoon aan het tegenwerken.
@TS: Ik zou gewoon eens wat gaan uitproberen. Misschien een keer een hofdstel lenen van iemand? of zelf aan de knutsel gaan? uitproberen kan nooit kwaad toch?
Miepietjeeh schreef:Het kan nooit kwaad als je iets uitprobeerd, maar als je pony zelf niet zo heel erg goed op het bit reageerd, weet je ook niet snel wat je te wachten komt te staan als je bitloos gaat rijden. Zo heeft de eigenaresse van mijn verzorgpaard het mij ook verteld.
Lenneke_ schreef:Veel paarden die 'moeilijk' te rijden zijn met bit reageren beter op bitloos
Miepietjeeh schreef:Bij die andere pony die vrij vervelend deed met het bit, hebben we een aantal keer bitloos laten rijden zonder enkel probleem maar hebben hem ook zo bereden dat hij ook prima met bit kan rijden.
ElsjeBrab schreef:Miepietjeeh schreef:Bij die andere pony die vrij vervelend deed met het bit, hebben we een aantal keer bitloos laten rijden zonder enkel probleem maar hebben hem ook zo bereden dat hij ook prima met bit kan rijden.
Waarom dan toch weer met bit proberen als het bitloos ook zonder probleem gaat?
Vinden jullie een bit dan niet een klein beetje zielig?