Paard gooit tong over of achter het bit, wat voor bit nemen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marieke1

Paard gooit tong over of achter het bit, wat voor bit nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-06 10:45

Een van onze paarden gooit sinds een paar maanden zijn tong steeds over het bit. Ook wil hij zijn tong wel eens achter het bit trekken. Een lepelbit helpt niet, dan trekt hij zijn tong dus naar achter en een lepel aan een extern bakstuk wat je in doet voordat je het hoofdstel aan doet geeft hetzelfde resultaat. Zijn er eventueel andere bitten of oplossingen hiervoor? Alle ideeën zijn welkom!

jessy1989

Re: Paard gooit tong over of achter het bit, wat voor bit ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 10:50

je kunt een bit met een tonglepel gebruiken
die kun je overal wel kopen denk ik.
of je moet de tong (op de juiste manier) even vastbinden met een pantykousje

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 10:59

Heb je al bitten zoals bijvoorbeeld een correctiebit geprobeerd?

Wat bij mijn paard over het algemeen echt goed helpt, is een ongebroken trens met losse metaaltjes eraan. Die zitten halverwege het bit bevestigd, het zijn drie metalen staafjes die los bewegen. Omdat ze daarmee in de weer gaat, vergeet ze dat ze haar tong ook over het bit kon gooien. Ze loopt dus lekker met het bit te frutselen, en gaat daardoor ook goed op mijn hand lopen. Je mag met dat bit niet officieel starten (slaat ook nergens op, want volgens mij mag het met tonglepel wel), maar in je training kan het misschien helpen.

Waar het bit te koop is, weet ik niet, ik kocht het met het paard, maar ben het daarna ook nooit meer in een winkel tegen gekomen.

succes

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 11:03

Je verteld er niet bij hoe oud het paard is. Als het nog een jong dier is in het begin van de africhting, komt dit probleem wel vaker voor n.l. Is hij nog geen 5 jaar dan kan het het wisselen zijn, maar ook een ouder paard kan natuurlijk tandproblemen hebben. Sluit dat in elk geval eerst uit. Dan wil het nog wel eens helpen om er tijdelijk een rubber stangetje in te doen. Dat ligt stroever in de mond en daar spelen ze minder mee.Wel een zachte, ( die je kan buigen ) dus geen harde stang! De tong vastbinden zou ik zeker nooit doen!

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 11:05

Mijn paard doet dit ook op een gewone trens, wat heel makkelijk en goedkoop is om te proberen, is een rubber tonglepel die kun je er zo aan zetten.
Zelf rij ik nu met een correctiebit die heeft heel veel tongvrijheid en daar loopt hij fijn mee. Bij mijn paard komt het nl. doordat hij de druk van een gewone trens hetzij gebroken, hetzij dubbel gebroken niet kan hebben.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 11:05

misschien bit met tongboog?

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 11:25

Heb je al eens geprobeerd om het bit een gaatje hoger te hangen? Bitten hangen nogal eens te laag in de mond.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 12:56

correctiebit werkt bij willem perfect. die gooide zijn tong er ook steeds over en er uit.
enkel en dubbelgebroken vond hij helemaal nix en een ongebroken trens ging hij hangen en de tong er dus aan de zijkant uit laten hangen.

nu met die tongboog heeft hij geen druk meer op de tong en laat hij hem netjes in de mond zitten

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 18:14

mijn paard deed het ook altijd, heb een tijd lang een tonglepel gebruikt, maar dat vond ik niet prettig.

sinds ik met een myler bit rijd doet hij het niet meer, hiermee heeft hij meer tongvrijheid. (ik heb de comfortsnaffle level1)

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 20:08

Wat ik laatst van de paardentandarts hoorde was dat paarden dit meestal doen omdat het bit te dik is en niet kunnen slikken. Ze proberen daarom de tong er over te gooien om te kunnen slikken. Misschien een dunner bit of met tongvrijheid. Als je een tonglepel erbij in doet wordt zijn mond alleen maar meer gevuld met gevolg dat ie het toch blijft doen of probeert het te doen om te kunnen slikken. Succes met het zoeken van een bit en probeer anders gewoon wat verschillende uit en kijk waar ie het beste op reageert.

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 23:06

Mijn pony deed dit vroeger ook. Ik heb toen zo'n rubberen tonglepel gekocht om aan het bit te doen, dat hielp wel. Maar sinds ik van een enkelgebroken bustrens naar een dubbelgebroken (dunner) watertrensje ben overgestapt, doet ze dit helemaal niet meer Lachen.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 23:38

Al eens je zadel laten nakijken?
Dit is vaak een teken van pijn.
Dat kan overal zijn maar maar al te vaak blijkt er toch iets niet te kloppen met het zadel.....
En je zadel laten controleren kan nooit kwaad.
Bovendien is een ander bit symptoom bestrijding en ik ben van mening dat je de oorzaak moet opsporen!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 23:42

Het is ook vaak een probleem in de aanleuning...
Vraag je instructrice er eens naar, daar heb je misschien meer aan.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 23:45

En een gebrek aan aanleuning komt heel vaak voort uit pijn in de rug.
Aanleuning betekend ook stuwing van achteruit en daarvoor moet een paard zijn rug kunnen gebruiken.
Een paard wat pijn heeft in zijn rug zal in aanleuning dus ook niet kunnen wat je graag zou willen......

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 23:52

Het kan ook een gebrek aan techniek van de ruiter zijn of een probleem met de tanden.
Dat is niet te beoordelen via de PC. Knipoog

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 23:56

drs Hilary Clayton heeft hier onlangs wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. Hieruit bleek dat bijna alle paarden hun tong optrekken, draaien, dubbelklappen of over het bit leggen (zonder dat hierbij de mond geopend wordt of dat dit door de ruiter wordt opgemerkt) Dit gebeurt doordat het bit te veel druk uitoefent op de tong of op het verhemelte. In dit onderzoek zijn enkele bitten onderzocht, welke er als beste uit komt weet ik niet meer uit mijn hoofd. Ik zal het voor je opzoeken.

Mocht een ander bit niet helpen, dan kan het zijn dat het probleem elders ligt. Wellicht een blessure aan het bewegingsapparaat (kaak, wervelkolom etc).

gr, Dewi

marieke1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-06 18:44

Nee, aan het zadel kan het niet liggen, dat ligt echt perfect. Het paard waar het om gaat is 6 jaar en heeft hiervoor nooit zijn tong over het bit gegooid... De tandarts is enkele weken geleden geweest omdat wij inderdaad ook dachten dat het probleem bij zijn tanden lag. Helaas is er na het tandartsbezoek niets veranderd. Ik las net verschillende reacties die spraken over een "tongboog." Het zegt me niets, jullie bedoelen niet gewoon een lepel? Ik ben wel benieuwd naar het Myler bit, ik denk dat we daar eens naar gaan kijken. Bedankt voor de reacties!

Marieke.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 00:21

mijn merrie deed het ook toen ik haar in het tuig beleerde. ik heb het opgelost met het bit een gaatje hoger hangen. hij zit nu goed, had hem eerst dus gewoon te los.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 13:06

ik heb idd ook een correctiebit voor mijn merrie die ook graag haar tong over het bit legt.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 13:32

http://dekroo.com/product_images/1_corrbit.jpg

dit is het KK correctiebit Ja met tongboog , de boog in het midden dus Knipoog

hmm, laat je paard misschien eerst eens goed nakijken, overleg eens goed met je instructrice

van bit kan je imo best dit bit nemen of de Myler idd

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 13:36

Waarom wil je van bit veranderen? Misschien heeft je paard ergens last van... Controleer dat eerst...

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 13:42

Dit is een vorm van verzet, probeer eerst de oorzaak te achterhalen.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 14:12

Mijn merrie gooide ook haar tong achter of over het bit heen in het 1e jaar van rijden. Ik heb er voor gekozen om het enkel gebroken bitje te vervangen door een dubbelgebroken bitje. Sindsdien geen last meer gehad van verkeerd liggende tongen Knipoog

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 21:39

Als je zeker weet dat er geen andere problemen zijn, zou ik een Myler met wat tongvrijheid gebruiken. Sommige paarden hebben nou eenmaal meer tong dan andere.
Mijn paard loopt op een Myler veel constanter in aanleuning dan op een dubbelgebroken bit.
Ohja en handjes stil houden, kan het paard niet op één of andere manier het vertrouwen in je hand kwijt zijn geraakt?

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 11:38

Misschien zou een tonglepel kunnen helpen?